Ga naar de hoofdinhoud

No-claimladder Ik kies zelf van a.s.r.

‘No-claimladder’, ‘bonus-malus ladder’… Het is allemaal hetzelfde. Maar wat is het dan precies? De premie van je autoverzekering Ik kies zelf van a.s.r. wordt onder andere bepaald door je opgebouwde schadevrije jaren. Die opgebouwde schadevrije jaren bepalen op welke trede je staat op de ladder. En die trede bepaalt weer je korting op de premie. En uiteraard geldt: hoe hoger je op de ladder staat, hoe hoger de korting is die je krijgt.

Schadevrije jaren bepalen

Het aantal schadevrije jaren dat je hebt, wordt bepaald door het aantal jaren dat jij een auto verzekerd hebt en het aantal schades dat je in die tijd door jouw schuld veroorzaakt hebt.

Sluit je dus voor het eerst een autoverzekering op jouw naam af, dan heb je nog geen schadevrije jaren. Je start dan echter bij Ik kies zelf van a.s.r. niet op trede 0, maar op trede 5. Daarbij hoort een kortingspercentage van 50%. Voor elk jaar dat je geen schade hebt, geven we je er een schadevrij jaar bij en stijg je een trede op de ladder. En loopt je korting dus op.

Schade gereden

Heb je wel schade gereden en hebben wij deze moeten vergoeden? Dan val je het volgende verzekeringsjaar 5 treden terug op de ladder. Ben je dus dit jaar verzekerd bij Ik kies zelf van a.s.r. en sta je op trede 10 met 66% korting? Dan sta je in het jaar na zo’n schade op trede 5 met 60% korting. Had je een schade die te verhalen is op iemand anders? Of is je auto gestolen of had je ruitschade? Dan val je niet terug op onze ladder.

Bekijk onze no-claimladder.

Elk jaar een nieuwe premie

Ieder jaar dat je een of meerdere treden op de ladder stijgt of daalt, krijg je dus een nieuwe premie. Je hoeft hiervoor geen contact op te nemen; dat gebeurt vanzelf. De hoogste korting die je kunt krijgen is 75%!

Vaststelling van schadevrije jaren

Sinds 2016 is er een landelijke richtlijn voor het terugvallen in schadevrije jaren. Je valt terug als je een schade meldt die niet verhaalbaar is op een andere partij (een schuldschade). Hierbij geldt dat als je 15 of meer schadevrije jaren hebt, je direct terugvalt naar 10. Dit zijn je zuivere schadevrije jaren. We zijn verplicht om deze 10 jaren te registreren in de database Roy-data. Dit geldt alleen als je jouw autoverzekering bij a.s.r. stopzet.

Hoe werkt het als je bij Ik kies zelf van a.s.r. blijft?

Laat je je verzekering bij ons doorlopen, dan verandert er niets. Bij de jaarlijkse verlenging van je autoverzekering blijven we de korting op je premie volgens onze no-claimladder berekenen. Het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd, is pas belangrijk als je overstapt naar een andere verzekeraar. Die bepaalt jouw premie op basis van het aantal schadevrije jaren volgens de tabel schadevrije jaren.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }