De diagnose-behandelcombinatie (DBC) en je zorgverzekering

Ben je in het ziekenhuis geweest? Of ga je binnenkort naar het ziekenhuis? Op deze pagina leggen we uit hoe het ziekenhuis de kosten in één rekening verzamelt: de diagnose-behandelcombinatie (DBC). Ook leggen we uit hoe het kan dat het soms langer duurt voordat je een rekening van het eigen risico ontvangt.
Wat is een DBC?
Ziekenhuizen verzamelen alle kosten die te maken hebben met je ziekenhuisbezoeken en behandelingen in één rekening: de diagnose-behandelcombinatie (DBC).
Hoe werkt een DBC?

Bij het eerste contactmoment met een behandelaar wordt een DBC geopend. Dit contactmoment kan een telefonisch consult, maar ook een afspraak in het ziekenhuis zijn.

De eerste DBC wordt maximaal 120 dagen na het openen gesloten. Duurt de behandeling langer? Of blijf je onder controle? Dan wordt er een vervolg-DBC geopend. De startdatum van de vervolg-DBC sluit altijd direct aan op de sluitdatum van de vorige DBC. Dit zegt dus bijvoorbeeld niets over wanneer je zelf in het ziekenhuis was. Ook een vervolg-DBC wordt na maximaal 120 dagen gesloten.

Wat zit er in een DBC?

In een DBC staan alle stappen die nodig zijn om een aandoening of ziekte te behandelen: 

  • De diagnose van een specialist
  • Behandelingen
  • Nacontrole (als dit nodig is)

In je declaratieoverzicht op Mijn Zorg vind je terug welke DBC bij ons gedeclareerd is en welke zorg hier onder valt.
DBC en het eigen risico

Na het sluiten van de DBC wordt de rekening naar de zorgverzekeraar gestuurd. De zorgverzekeraar verrekent deze rekening met je eventuele openstaande eigen risico van het jaar waarin de DBC geopend is. Is je eigen risico van dat jaar al verbruikt? Dan ontvang je hiervoor geen rekening meer.

Is er een vervolg-DBC? Dan verrekent de zorgverzekeraar de rekening met je eventuele openstaande eigen risico van het jaar waarin de vervolg-DBC geopend is. 

Heb je na langere tijd een rekening van ons ontvangen?
Een DBC kan 120 dagen openstaan. Daarom duurt het soms wat langer tot wij de rekening van het ziekenhuis ontvangen. Is je behandeling eerder klaar? Ook dan wordt de DBC soms pas na 120 dagen gesloten. Pas als wij de rekening ontvangen hebben kunnen we deze verwerken. Hierna verrekenen we de rekening met je eventuele openstaande risico en sturen wij je een rekening van je eigen risico.
Meer informatie
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }