Zorgtoeslag aanvragen: zo werkt het

De zorgtoeslag is een tegemoetkoming van de Belastingdienst. Dit maandelijks voorschot krijg je van de overheid om de zorgverzekering betaalbaar te houden. Er zijn een paar voorwaarden waar je aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor een zorgtoeslag. 

De voorwaarden voor het aanvragen van zorgtoeslag

Om zorgtoeslag aan te vragen moet je aan een paar voorwaarden voldoen:

  • Je bent minstens 18 jaar.
  • Je hebt een Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.
  • Je hebt een Nederlandse zorgverzekering.
  • Je inkomen is niet te hoog.
  • Je vermogen is niet te hoog.

Bekijk voor meer informatie over de voorwaarden de website van de Belastingdienst. Lees hier meer over alles wat je moet regelen als je 18 jaar wordt.

Zorgtoeslag berekenen

Je zorgtoeslag bereken je makkelijk en geheel vrijblijvend via de site van de Belastingdienst. Door je gegevens in te voeren, zie je hoeveel zorgtoeslag je kunt krijgen. Daarna kun je je zorgtoeslag direct aanvragen.

Zorgtoeslag bij wisselende inkomsten

Werk je wisselende uren, of als zzp’er? Dan weet je vooraf niet precies hoeveel je dit jaar gaat verdienen. Je hebt dan twee mogelijkheden:

  1. Je kan ervoor kiezen om de zorgtoeslag aan te vragen met een (te) hoge schatting voor je inkomsten. Het voordeel hiervan is, dat je aanvraag wel geregistreerd is en je er dus recht op hebt. Maar je zal niet zoveel toeslag ontvangen dat je grote bedragen moet terugbetalen. Je kan de schatting zelfs zo maken dat je maar €2 toeslag per maand ontvangt. In de loop van het jaar wanneer je meer zicht hebt op je inkomsten kun je deze gegevens aanpassen bij de Belastingdienst. In 2024 zal je dan na de aangifte inkomstenbelasting automatisch een definitieve berekening ontvangen voor de toeslagen over 2023.
  2. Je vraagt je zorgtoeslag achteraf aan. Tot 1 september van ieder jaar kun je nog zorgtoeslag aanvragen voor het jaar daarvoor. Wil je hier meer over weten? Kijk dan op de website van zorgverzekeringslijn.

Zorgtoeslag aanvragen

Voldoe je aan alle voorwaarden? Dan kun je je zorgtoeslag aanvragen. Dit doe je door in te loggen met je DigiD op de website van de Belastingdienst. Of bel gratis naar de Belastingtelefoon (0800 - 0543) om je aanvraag op papier af te handelen.

Op de website van de Belastingdienst worden jouw inkomsten en vermogen automatisch bijgewerkt. Hier hoef je dus nooit zelf je gegevens aan te passen voor je zorgtoeslag.

Veelgestelde vragen over zorgtoeslag
Meer informatie
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }