Home Blogs van a.s.r. 7 tips voor een goede nachtrust

Met deze tips pak je voldoende nachtrust

19 april 2021
'Ik slaap slecht en daar lig ik wakker van.' Het klinkt ironisch, maar het overkomt velen. Je werkzaamheden van die dag spoken nog door je hoofd, je zit alweer met je gedachten bij de volgende dag of als je bijna wegdommelt, schiet je te binnen dat je eigenlijk nog een mailtje had willen versturen. Met al dat gepieker kan het inderdaad lastig zijn om in slaap te vallen. En dat is zonde, want een goede nachtrust moet je niet onderschatten. Het zorgt ervoor dat je fitter bent. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Bovendien werkt je geheugen na een goede nachtrust beter. Wil je goed voor jezelf zorgen? Gun jezelf dan ook een goede nachtrust. Hoe? Daar lees je in dit blog meer over. 
Ontwikkel slaaproutines
Slaaproutine voor het slapengaan 
Dit zorgt ervoor dat je hersenen het moment herkennen dat de nacht begint. Door een vast ‘ritueel’ aan te houden voor het slapen, herkent je lichaam dat het naar bed gaat waardoor het begint te ontspannen. Ga bijvoorbeeld een boek lezen, doe wat licht opruimwerk in huis of ga mediteren voor het slapengaan.  
Slaaproutine bij het opstaan 
Een routine bij het opstaan is er om ervoor te zorgen dat je ontspannen aan je dag begint. Dit heeft als effect dat je je dag veel scherper begint. Zorg er daarom zo lang mogelijk voor dat je van je telefoon wegblijft. Als je bijvoorbeeld wakker wordt met een stressvol mailtje of app'je, gaat je lichaam gelijk stresshormonen aanmaken. Gevolg: de rest van de dag voelt stressvol aan.
7 slaaptips voor ondernemers
Voldoende slaap heeft een enorm positief effect op je mentale gezondheid. Toch heerst het idee dat je als ondernemer op een dag prima 16 uur kan doorwerken. ‘Slapen? Dat doen we er wel eventjes bij. Zonde van de tijd toch?!’ Maar wil je goed voor jezelf zorgen dan is een goede nachtrust onmisbaar. We geven je een aantal praktische tips. 
Tip 1: Zet je wekker op een vast tijdstip 
Zorg dat je je wekker op een vast tijdstip zet en ga op hetzelfde tijdstip naar bed. Dit is goed voor je ritme. En een goed ritme maakt dat je sneller in slaap valt en meer uitgerust wakker wordt. Zo voel je je nóg fitter tijdens een werkdag. 
Tip 2: Geen telefoon in bed
Appen, een mailtje sturen, YouTube'en of het laatste nieuws checken: doe het niet! Het gebruik van een telefoon in bed zorgt ervoor dat je hersenen actief worden. Je valt hierdoor veel moeilijker in slaap.  
Tip 3: Géén slaapmutsje 
Drink geen alcohol voordat je gaat slapen. Het ‘slaapmutsje’ is een mythe. Je kan er wel lekker rozig van worden en er snel van in slaap dommelen. Maar je slaapt minder diep, minder lang en je wordt moeilijker wakker. 
Tip 4: Sport niet voordat je in bed stapt 
Een rondje hardlopen of stuk fietsen is natuurlijk gezond, maar doe dit niet nét voor je naar bed gaat. De energie giert dan vaak nog door je lijf en met al die adrenaline val je niet rustig in slaap. 
Tip 5: Maak notities 
Niks zo vervelend als in je bed liggen en piekeren over bepaalde zaken. Schrijf ze daarom op! Op deze manier verdwijnt het sneller uit je systeem. Schrijf elke avond alles wat je niet moet vergeten op een briefje en leg het op een opvallende plek. 
Tip 6: Zorg voor een goede voorbereiding
Voorbereiden op slaap? Jazeker. Zorg ervoor dat er altijd een raam op een kiertje staat, de verwarming laag en je gordijnen dicht zijn. Zo is er genoeg zuurstof, komt je lichaam op de juiste temperatuur voor het slapen en wordt je niet wakker van het licht. Deze drie zaken zorgen ervoor dat je ‘waakhormonen’, de stofjes die ervoor zorgen dat je ook tijdens je slaap alert bent in geval van nood, in mindere mate worden aangemaakt. Zo slaap je lekkerder door.
Tip 7: Neem een warme douche
Voor je gevoel ben je misschien klaarwakker als je net de douche uitstapt, maar na een warme douche val je snel in slaap. Reden: je bloedvaten gaan door de warmte openstaan. En hierdoor koelt je lichaam snel af. Eenmaal onder de lakens raakt je lichaam snel in de juiste ‘slaaptemperatuur’. Ander voordeel: onder de douche heb je geen telefoon in de buurt en zet je je gedachten even ‘uit’. Helpt allemaal mee.
Wij helpen je goed voor jezelf te zorgen

Goed slapen is dus van groot belang wanneer je goed voor jezelf wilt zorgen. Wie door een chronisch slaaptekort fouten op elkaar gaat stapelen, heeft daar alleen zichzelf mee. Met onze AOV's heb je een vangnet als je uitvalt. Maar we helpen je ook arbeidsongeschiktheid te voorkomen. Een AOV is dan ook meer dan alleen een uitkering bij ziekte. Zorg daarom goed voor jezelf met een AOV van a.s.r.

Lees meer over wat een arbeidsongeschiktheidsverzekering is? Of wat een AOV in jouw geval kost?


Meer verhalen over Ondernemen

7 tips voor een goede nachtrust