Wij geven geen reisadvies, maar kunnen we er wel voor zorgen dat je onbezorgd en zonder verrassingen op vakantie gaat. In onderstaande informatie vind je antwoorden op veel gestelde vragen over de reisverzekering en annuleringsdekking van Ik kies zelf van a.s.r.
Voor inwoners van België en Duitsland gelden de reisadviezen van de eigen overheid. Dit kan afwijken van de reisadviezen van de Nederlandse overheid.
Voor de reis- en/of annuleringsverzekering geldt dat een schadegebeurtenis onverwachts en onvoorzien moet zijn om voor een vergoeding in aanmerking te komen. Tevens ben je als verzekerde verplicht om schade te beperken en te voorkomen.
Je hebt de normale dekking op onze kortlopende- en doorlopende annuleringsverzekering als het reisadvies naar je bestemming groen of geel is op het moment dat je je reis boekt. Dit geldt ook voor de Allrisk annuleringsdekking en de garantieannuleringsverzekering.
Je hebt de normale dekking op onze kortlopende- en doorlopende annuleringsverzekering als het reisadvies naar je bestemming oranje of rood is op het moment dat je je reis boekt. Dit geldt ook voor de garantieannuleringsverzekering. Heb je een annuleringsverzekering met de Allrisk annuleringsdekking, dan krijg je om de annuleringsreden oranje/rood reisadvies geen vergoeding op de Allrisk annuleringsverzekering. Dit is dan geen onzekere gebeurtenis en was al bekend op het moment van boeken.
Op de standaard annuleringsverzekering en de garantie annuleringsverzekering bestaat alleen dekking voor in de polis genoemde verzekerde gebeurtenissen. Alle andere redenen om jouw reis te annuleren zijn daarom niet verzekerd. Aangepaste reisadviezen zijn niet genoemd en vallen dus niet onder de dekking.
Heb je je reis geboekt en een Allrisk annuleringsdekking gesloten toen het reisadvies voor je bestemming groen of geel was? Dan vergoeden wij 75% van de annuleringskosten als je je reis nu zelf annuleert, vanwege het gewijzigde reisadvies. En mits de reisorganisatie de kosten niet vergoed.
De standaard annuleringsverzekering en de garantie annuleringsverzekering bieden hiervoor geen dekking. Heb je een Allrisk annuleringsdekking? Dan vergoeden we de niet gebruikte reisdagen voor 75%.
Een luchtvaartmaatschappij heeft het recht om een reiziger te weigeren op een vlucht. Bijvoorbeeld als je niet de juiste reisdocumenten hebt, of om redenen op het gebied van gezondheid, veiligheid of beveiliging. Dus ook in deze situatie kan dit voor komen.
Als je geweigerd wordt op een vlucht dan kun je mogelijk een vergoeding claimen bij uw luchtvaartmaatschappij. Op de standaard annuleringsverzekering en de garantie annuleringsverzekering is het geweigerd worden op een vlucht geen verzekerde gebeurtenis. Heb je een Allrisk annuleringsdekking? Dan kun je eventueel 75% van de niet gebruikte reisdagen claimen. Hierbij houden we rekening met de vergoeding die je van je luchtvaartmaatschappij hebt gekregen.
Is het coronavirus bij jou of je reisgenoot aantoonbaar vastgesteld met een PCR-test of Antigeen-test? De standaard annuleringsverzekering, garantie annuleringsverzekering en de Allrisk-annuleringsverzekering bieden dan dekking voor het annuleren van een nog te beginnen reis, omdat je zelf of je reisgenoot corona heeft. Ongeacht of je wel of geen klachten hebt. Is het coronavirus bij jou of je reisgenoot aantoonbaar vastgesteld op het moment dat je op reis bent en terug naar huis wilt reizen? Dan biedt de annuleringsverzekering geen dekking. Je komt mogelijk wel in aanmerking voor een vergoeding via de annuleringsverzekering als je door je besmetting op wordt genomen in het ziekenhuis. Indien je een reisverzekering hebt, kun je mogelijk ook een vergoeding krijgen voor extra reis- en verblijfskosten.
Een uitslag van een zelftest is niet voldoende. Wij accepteren alleen een uitslag door middel van een PCR-test of Antigeen-test afgenomen door de GGD of een commerciële aanbieder, de kosten van deze test worden niet vergoed.
Let op: Na een besmetting met het coronavirus kun je nog enkele weken positief testen op het virus. Test je binnen 8 weken na je eerdere uitslag of ontvangst van het herstelbewijs nogmaals positief en wil je op grond van deze nieuwe positieve test annuleren? In dat geval is er geen dekking. Wij zien de positieve uitslag van deze test namelijk niet als onverwacht en onvoorzien.
Heb je onze annuleringsverzekering met de standaard annuleringsdekking? Dan is het niet hebben van verplicht gestelde inenting geen verzekerde situatie. Dus annuleert je je reis, omdat je niet kunt voldoen aan de vaccinatie-eisen, waaronder een zogenaamde "boosterprik"? Dan krijg je geen vergoeding op de annuleringsverzekering.
Er is 1 uitzondering. Krijg je om medische redenen de inenting niet die verplicht is voor je reisbestemming? En was dit onvoorzien op het moment dat je de verzekering afsloot? Dan worden de annuleringskosten volledig vergoed conform de voorwaarden. Mits het niet hebben van het vaccin buiten jouw schuld was en de verplichting van het hebben van de inenting onvoorzien was op het moment dat je de verzekering afsloot.
Heb je onze annuleringsverzekering met de Allrisk annuleringsdekking? En heb je je reis geannuleerd vanwege het niet hebben van een verplichte inenting voor je reis, waaronder een zogenaamde "boosterprik"? En is het niet hebben van deze inenting buiten jouw schuld en was dit onvoorzien op het moment dat je de verzekering afsloot? Dan is er sprake van een verzekerde situatie en kun je maximaal 75% van je annuleringskosten vergoed krijgen op je annuleringsverzekering.
Er is 1 uitzondering. Heb je om medische redenen niet de inenting gekregen die verplicht is voor je reisbestemming? Dan worden de annuleringskosten volledig vergoed conform de voorwaarden.
Let op: Voor al deze gebeurtenissen geldt dat ze onvoorzien zijn, onverwacht moeten optreden tijdens de looptijd van deze dekking gebeuren. Is de gebeurtenis niet meer onvoorzien of onverwachts of is deze voor het aangaan van de dekking al bekend? Dan is er geen recht op schadevergoeding.
Gezien de huidige situatie en ontwikkelingen zien we een vaccinatieplicht om te kunnen en mogen reizen, niet als onzeker en daarmee niet meer onverwacht en onvoorzien. Als je op het moment van boeken van je reis wist of kon weten dat er een vaccinatieplicht zou zijn, is er geen dekking op de Allrisk annuleringsdekking indien:
Nee, gezien de huidige situatie en ontwikkelingen zien we opgelegde inreisbeperkingen of andersoortige maatregelen om te kunnen en mogen reizen niet als onzeker en daarmee niet meer als onverwacht en onvoorzien.
Vanaf 1 januari 2022 beschouwen wij inreisbeperkingen en maatregelen, zoals een vaccinatieverplichting om te kunnen reizen, een verplichte quarantaine bij aankomst, (zelf)testverplichtingen voor, tijdens of na de reis om te kunnen reizen, en het niet krijgen van een visum vanwege inreisbeperkingen, niet meer als onverwacht en onvoorzien. Dit geldt ook als deze beperkingen of maatregelen voor je specifieke reisbestemming nog niet bekend waren op het moment van boeken, gezien de toename aan maatregelen voor verschillende reisbestemmingen.
Hierdoor kan er geen aanspraak gemaakt worden op de dekking van de (allrisk)annuleringsverzekering indien je je reis hieromtrent wenst te annuleren.
Als je zelf niet ziek bent, dan is er geen dekking op de standaard annuleringsverzekering en de garantie annuleringsverzekering. Als jij of jouw reisgenoot niet zelf ziek zijn en je hebt een Allrisk-annuleringsdekking dan is er wel recht op een vergoeding van de annuleringskosten. Hiervoor geldt een eigen risico van 25%.
Heb je een annuleringsverzekering met de dekking Samengestelde Reis? Dan ben je verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de niet-gebruikte onderdelen.
Dit geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen. Je kunt zelf nagaan of jouw verzekering de dekking ‘Samengestelde Reis’ heeft, als dit in de voorwaarden staat vermeld.
Als jouw reisbureau een reis voor je samenstelde gelden andere regels en voorwaarden. We verzoeken je dan eerst contact op te nemen met je reisbureau.
Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit in de garantieregeling is: “een door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.” Bij ziektes en epidemieën is daarvan geen sprake. Bezoek de website van het Calamiteitenfonds voor meer informatie.
Er is dekking als op het moment van vertrek vanuit Nederland er voor het land van bestemming een reisadvies code groen, geel of oranje is afgegeven. Geldt er in het land van je reisbestemming een quarantaineverplichting bij aankomst? Dan zijn de extra reis- en verblijfskosten niet verzekerd.
Je bent niet verzekerd als je toch naar je reisbestemming gaat en een corona-gerelateerde schade oploopt of daarvoor kosten moet maken. Dit geldt ook als het reisadvies voor je bestemming tijdens je reis wordt aangepast van code rood naar de code groen, geel of oranje. Voor niet corona- gerelateerde schade heb je wel dekking op je reisverzekering.
Ben je op je bestemming en wordt tijdens je vakantie het reisadvies aangepast van code groen, geel of oranje naar code rood? Neem dan contact op met je reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij of Buitenlandse zaken en volg hun adviezen op. Verlaat zo snel mogelijk het land als dat wordt geadviseerd door de Nederlandse overheid.
De dekking van je verzekering loopt door tot de einddatum van je reisverzekering of tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kunt terugkeren. Blijf je langer op je vakantiebestemming, terwijl je redelijkerwijs wel naar huis kunt terugkeren? Dan ben je niet meer verzekerd voor schade die gerelateerd is aan corona. Je bent nog wel verzekerd voor schade die niet gerelateerd is aan corona. Zoals medische kosten als gevolg van een beenbreuk of bagage die wordt gestolen. Mits je de betreffende rubrieken hebt meeverzekerd.
De kosten van vervroegde terugkeer als gevolg van een veranderd reisadvies zijn niet gedekt op een reisverzekering.
Extra reis- en verblijfkosten zijn alleen verzekerd als jij of jouw medeverzekerde ernstig ziek wordt tijdens je reis en na akkoord door de alarmcentrale SOS International: 020-651 57 77. Neem in andere gevallen contact op met je reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij. Een positieve besmetting met het coronavirus, aangetoond middels een PCR-test of Antigeen-test, beschouwen wij als ernstig ziek zijn.
Extra reis- en verblijfskosten als jij en jouw eventuele medeverzekerde(n) onverwacht langer op de reisbestemming moet(en) blijven, omdat de (lokale) overheid van de reisbestemming jou en je eventuele medeverzekerde(n) verplichte quarantaine wegens Covid-19 oplegt zijn verzekerd op je reisverzekering.
Je bent alleen verzekerd als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan:
Wat krijg je vergoed:
Let op: Wij vergoeden deze kosten alleen als je deze in overleg met en met goedkeuring van de Alarmcentrale (031) 206 51 57 777 heeft gemaakt.
Ja, mits je voldoet aan onderstaande:
Voldoe je aan het bovenstaande? Stuur ons dan een e-mail naar klantenservice@ikkieszelf.asr.nl.
Schrijf in de onderwerpregel:
Vermeld in de e-mail:
Ga je met meerdere verzekerden? Dan ontvangen wij graag van alle reizigers de bovenstaande gegevens.
Let op: Wij geven geen op maat gemaakte verklaring af met daarin specifieke wensen of bedragen van jouzelf, je vervoerder, reisorganisatie of reisbestemming.
Een andersoortige (Engelstalige) verklaring geven wij niet af. Hiervoor kun je je wenden tot je zorgverzekeraar.
Elke situatie is anders. En elke schade wordt individueel beoordeeld. Aan bovenstaande vragen en antwoorden kunnen daarom geen rechten worden ontleend.