Het kan gebeuren dat bepaalde medicijnen (tijdelijk) niet leverbaar zijn via je apotheek. Wij begrijpen dat dit voor jou heel vervelend is. Op deze pagina leggen we uit waarom dit gebeurt en hoe dit werkt. Maar ook wat je zelf kunt doen en wat wij vanuit a.s.r. doen om problemen met leveren zoveel mogelijk te voorkomen.
Als je andere medicijnen meekrijgt bij de apotheek kan dit 2 redenen hebben:
- De medicijnen die je gebruikte zijn (tijdelijk) niet leverbaar
Dit kan komen door bijvoorbeeld problemen bij het maken van het medicijn, vertraging in het vervoeren of omdat de fabrikant stopt met leveren aan Nederland. Als er een tekort is aan jouw medicatie, kan het zijn dat je een ander merk krijgt met dezelfde werkzame stof. Als er geen ander medicijn is met dezelfde werkzame stof, noemen we het een medicijntekort.
- Er zijn wijzigingen in het voorkeursbeleid
Om jouw zorgverzekering betaalbaar te houden vergoedt a.s.r. alleen het goedkoopste merk van een medicijn. Hierdoor kan het voorkomen dat het merk van je medicatie soms wisselt. Maar ook in dit medicijn zit dezelfde werkzame stof. Lees meer op de pagina over het voorkeursbeleid van a.s.r.
Vraag op tijd herhaalmedicatie aan en doe dit niet op het laatste moment. Zo is er genoeg tijd om een alternatief te regelen als jouw medicijn niet leverbaar is.
Wanneer je medicatie van een ander merk krijgt maak je eerst je oude medicatie op. Zo voorkom je dat medicatie verspild wordt. Daarna begin je aan je nieuwe medicatie.
Bespreek het wisselen van medicijnen altijd met je (huis)arts of apotheker, zij kunnen je hier het beste in begeleiden en adviseren. De apotheker kan je een alternatief middel met een vergelijkbare werking aanbieden. Twijfel je over je nieuwe medicijnen? Praat er dan over met je (huis)arts.
-
Als je van medicijnmerk verandert, gaat dit meestal goed. Het nieuwe medicijn werkt net zo goed en geeft geen bijwerkingen. Maar als je toch klachten krijgt na de verandering, praat dan met je apotheker of behandelend (huis)arts.
-
Wij zetten ons in om de continuïteit van medicijnverstrekking te waarborgen. Dit doen wij op de volgende manieren:
We maken afspraken met fabrikanten om de levering van voorkeursmedicijnen te garanderen en betaalbaar te houden. Als een voorkeursmedicijn niet beschikbaar is, zoeken wij naar een passend alternatief dat ook wordt vergoed.
Soms kan het zijn dat er geen gelijkwaardig alternatief beschikbaar is in Nederland. Dan kan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) een vervangend middel aanwijzen dat tijdelijk geïmporteerd mag worden. Dit middel zal dan ook door ons worden vergoed.
Heeft de IGJ geen vervangend middel aangewezen? Dan kan jouw apotheek toestemming vragen aan de IGJ om een geneesmiddel te mogen importeren. Voor dit geneesmiddel moet de apotheek ook een machtiging bij ons aanvragen.
Daarnaast werken wij samen met andere organisaties zoals Zorgverzekeraars Nederland, groothandels en apotheken. Samen met hen dragen we bij aan initiatieven om de beschikbaarheid van medicijnen te verbeteren. -
Heb je een vraag of hulp nodig? Neem contact met ons op via een van onze contactmogelijkheden. Wij helpen je graag verder.