Home Blogs van a.s.r. Een onrustig gevoel: 5 tips om het te voorkomen en te verhelpen

Een onrustig gevoel: 5 tips om het te voorkomen en te verhelpen

13 mei 2020
In één klap was ons dagelijkse leven niet meer wat we gewend waren. We zitten thuis, met of zonder werk. We zien elke dag nare berichten op het nieuws. Dat kan best zorgen voor een opgejaagd of onrustig gevoel. Wat doe je daaraan? Of beter nog: hoe voorkom je het? Hier volgen vijf tips die je sowieso helpen.

Wat is een onrustig gevoel?

Een onrustig gevoel ervaar je door het hebben van een snelle hartslag en een hoge ademhaling. Het wordt vaak veroorzaakt door het hormoon cortisol, dat een stofje afgeeft waardoor je energielevel snel toeneemt. In situaties waarbij je moet vechten of vluchten is het nodig, maar als je lichaam continu dit stofje aanmaakt, geeft het een onrustig en opgejaagd gevoel. Als je een langere tijd met dit gevoel rondloopt, kan het zelfs resulteren in een burn-out of een depressie. 

Zo verminder je een opgejaagd gevoel

  1. Wees je bewust van je ademhaling
    Dat je ademhaling belangrijk voor je is, weet je vast wel. Maar wist je ook dat je ademhaling ervoor zorgt dat je ontspant? Bij elke uitademing laat je spanning los. Dit heeft direct invloed op het onrustige gevoel. Het is dus belangrijk om je bewust te zijn van je ademhaling. 

    Adem je naar je buik of zit je ademhaling heel hoog? In dat laatste geval is het geen slecht idee om even een ademhalingsoefening te doen: 
    - Ademhalingsoefening: ga rechtop op een stoel zitten en adem vijf tellen in door je neus en vijf tellen uit door je neus. Adem naar je buik. Doe dit een paar keer totdat je voelt dat je ademhaling onder controle is. 

    Je kunt een ademhalingsoefening prima achter je bureau of op de bank doen, dus te weinig tijd is geen excuus! 

  2. Ben bewust bezig met de dingen die je doet
    Als je iets aan het doen bent, ben je dan alleen dat aan het doen? Of zit je met je hoofd bij die videomeeting van zometeen, wat je vanavond wilt eten of dat je beloofd had je moeder te bellen? Als je een mail typt, typ dan alleen die mail en blokkeer alle andere gedachten. Door bewust bezig te zijn met de dingen die je doet, lijkt het alsof je meer tijd hebt en word je onrustige gevoel vanzelf minder. 

  3. Gebruik woorden om jezelf nieuwe gewoontes aan te leren
    Deze tip is niet alleen goed tegen een onrustig gevoel, maar kun je voor meer nieuwe gewoontes gebruiken. Kies één zin en denk daar meerdere keren per dag aan. Doe dat in de tegenwoordige tijd. Dus niet: ‘ik ga ontspannen worden’, maar: ‘ik ben ontspannen’. Door de zin meerdere keren per dag te herhalen in je hoofd, geeft het een ontspannen gevoel en langzaam creëer je zo nieuwe gewoontes in je onderbewustzijn. Deze techniek wordt ook wel een mantra genoemd. 

    Het klinkt misschien zweverig, maar verschillende wetenschappelijke onderzoeken bevestigen dat het werkt. Je kunt heel eenvoudig beginnen door bijvoorbeeld je wachtwoord te veranderen in een mantra. Grafisch ontwerper Mauricio Estrella ontdekte dit trucje. Lees hoe deze kleine aanpassing voor hem uitpakte.

  4. Doe even helemaal niets
    We moeten zoveel van onszelf. Elk minuutje willen we nuttig besteden. En als we moeten wachten, kijken we op onze telefoon. Dat wakkert het onrustige gevoel alleen maar aan. Even helemaal niets doen is niet alleen goed voor je mentale gezondheid, maar ook voor je creativiteit, zegt Alan Lightman, een hoogleraar aan het Massachusetts Institute of Technology. De beste ideeën komen namelijk altijd als je onder de douche staat of op de fiets zit: als je even niets hoeft. Probeer elke dag minimaal vijf minuten even helemaal niets te doen. Houd jij het vol?

  5. Slaap en sport genoeg
    Ook sporten en voldoende slaap kunnen helpen tegen een onrustig gevoel. Door thuis work-out oefeningen te doen, zit je lekkerder in je vel. Slapen is ook belangrijk voor een gezonde leefstijl. Goed slapen zorgt ervoor dat je minder stress, een betere concentratie en minder neerslachtige gevoelens hebt. Slaap en sport genoeg en je voelt je ook op langere termijn meer ontspannen.  

    Adem in, adem uit. Geen geren of gehaast meer. Met behulp van bovenstaande tips ben jij in no-time volledig zen! 

Meer verhalen over Vitaliteit