Ga naar de hoofdinhoud
Home Is je telefoon gestolen? Handel slim en blokkeer je sim
Een man met een zwarte capuchon houdt een gestolen telefoon vast

Is je telefoon gestolen? Handel slim en blokkeer je sim

12 februari 2024
Is je telefoon gestolen? Dan baal je enorm! Een leven zonder smartphone is lastig voor te stellen. Even appen dat je later bent of snel de route opzoeken; je telefoon is onmisbaar. Wat moet je doen als je telefoon is gestolen? En: ben je hiervoor verzekerd?
Telefoon gestolen: wat nu?

Wanneer je telefoon is gestolen, is dat natuurlijk heel vervelend. Je wilt natuurlijk niet dat de dief op jouw kosten belt en bij je persoonlijke gegevens kan. Wanneer je dit stappenplan volgt, ben je snel weer bereikbaar:

Stappenplan
  • Blokkeer je telefoon
    Blokkeer je telefoon op afstand via de computer zodat je toestel niet terug kan worden gezet naar fabrieksinstellingen. Ook kunnen dieven zo niet bij je persoonlijke informatie en foto’s komen.
  • Blokkeer je simkaart
    Meld de diefstal bij je provider zodat zij jouw simkaart kunnen blokkeren. Zo kunnen de dieven niet met jouw telefoon bellen en hoge kosten maken.
  • Doe aangifte bij de politie
    Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie, ook bij diefstal in het buitenland. Bewaar de bevestiging van je aangifte, deze heb je nodig voor je verzekering.
  • Informeer je verzekeraar
    Neem contact op met je verzekeraar. In sommige gevallen valt een gestolen telefoon onder de dekking van je inboedel- of reisverzekering. 
In deze gevallen kan je verzekeraar besluiten je gestolen telefoon te vergoeden:
1. Je telefoon is uit je huis gestolen

Is er bij je in huis ingebroken en is je telefoon gestolen? Dan valt dit bij de meeste verzekeraars onder de dekking van je inboedelverzekering. Het kan zijn dat er een eigen risico van toepassing is. Bij ons is een gestolen telefoon altijd verzekerd en is er alleen sprake van een eigen risico als je dat zelf gekozen hebt. Neem contact op met je verzekeraar om een claim in te dienen.

Lees ook: Er is ingebroken, wat nu?

2. Je telefoon is gestolen op straat

Ben je aan het bellen op straat en wordt je telefoon uit je hand gegrist? Dan kun je dit in sommige gevallen vergoed krijgen van  je verzekeraar. Dit valt meestal niet onder de basisdekking van de inboedelverzekering, maar afhankelijk van de verzekeraar zijn er wel mogelijkheden om dit bij te verzekeren. Bij ons kun je een keuzedekking afsluiten die mobiele elektronica (zoals je telefoon) buiten het woonhuis voor beschadiging en diefstal in Nederland verzekert. Je hebt geen eigen risico. Als je buiten Nederland bent kun je daar een reisverzekering voor afsluiten.

3. Je telefoon is gestolen op vakantie

Is jouw telefoon op vakantie uit je reistas gestolen? Of is jouw telefoon uit je hand getrokken terwijl je een foto maakte van de Eiffeltoren? Dan heb je bij ons recht op een vergoeding vanuit je reisverzekering voor je gestolen telefoon en je beltegoed tot een maximum bedrag. Er gelden wel extra zorgvuldigheidseisen. Zo moet je je telefoon altijd als handbagage meenemen en mag je je telefoon of tas waar hij in zit niet onbeheerd ergens achterlaten. Ook mag je telefoon niet in het zicht liggen in bijvoorbeeld je auto en moet je je telefoon goed opbergen in je hotelkamer als je de kamer verlaat.

Lees ook: Met deze verzekeringen ga je relaxed op vakantie

4. Je telefoon is gestolen op een andere locatie

Ook is bij ons je telefoon verzekerd tot een maximum bedrag als deze maximaal drie maanden achter elkaar in een ander gebouw is in Nederland of als je telefoon in je auto ligt in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland. Bij diefstal moeten er zichtbare braaksporen aan het pand of auto zijn. Als je de keuzedekking Mobiele Elektronica hebt afgesloten bij ons, dan geldt de termijn van 3 maanden niet. Er gelden wel zorgvuldigheidseisen, zo mag de telefoon niet in het zicht liggen of mag je niet de ramen open laten als je het pand verlaat. Neem contact op met je verzekeraar om te controleren of dit ook voor jouw inboedelverzekering geldt.

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }