Home Blogs van a.s.r. Zó zorg jij voor je mentale gezondheid (7 tips)

Zó zorg jij voor je mentale gezondheid (7 tips)

04 mei 2020
We willen goed voor onszelf zorgen. In conditie blijven, dagelijks bewegen en het liefst ook op gewicht blijven. Want dat is gezond, toch? We leggen de lat soms aardig hoog voor onszelf, met stress en vermoeidheid tot gevolg. Maar onthoud: je psychische gezondheid is nét zo belangrijk als fysiek in shape blijven.

Wat is psychische gezondheid?

Psychisch gezond zijn is een subjectief begrip. Er is geen eenduidige betekenis, omdat je psychisch gezond voelen afhangt van meerdere factoren. Zo verschillen we allemaal van elkaar in cultureel opzicht en heeft ieder z’n eigen belevingswereld, waarin mentale gezondheid niet voor iedereen hetzelfde betekent. 

Over het algemeen vinden we onszelf psychisch gezond als we ons tevreden voelen en kunnen genieten van het leven. Positieve gedachten, kunnen omgaan met tegenslagen en tevreden over onze sociale relaties zijn ingrediënten voor een gezonde geest. 

Uit onderzoek van de CBS Gezondheidsenquête voelen de meeste Nederlanders zich psychisch gezond: tussen 2010 en 2016 ligt het percentage rond de 89%. 

Waarom is mentale gezondheid net zo belangrijk als fysieke gezondheid?

Psychische gezondheid is nét zo belangrijk als fysieke gezondheid, omdat je met een gezonde geest ook lichamelijk sterker bent. Dat betekent dat je makkelijker van de bank komt en meer zin hebt in het leven. Natuurlijk voelt iedereen zich wel eens somber, angstig of moe. Da’s heel normaal en hoort erbij. 

Waarom sporten je gelukkig maakt 

Het medicijn? In beweging komen, zeggen verschillende onderzoeken. Sporten is namelijk hartstikke goed voor je mentale weerbaarheid. En het heeft nog meer positieve effecten: afleiding van negatieve gedachten, afname van piekergedrag, meer zelfwaarde en een positiever zelfbeeld. Terwijl jij je in het zweet werkt, maken je hersenen deze happy feelings aan. Hoef je helemaal niets voor te doen! Behalve gaan sporten, natuurlijk ;-)

7 tips om psychisch gezond te blijven

  1. Zet je piekergedachten om in positieve gedachten. Piekeren over van alles en nog wat: iedereen doet het wel eens. Helemaal nu. Onze gedachten hebben enorm veel invloed op hoe we in ons vel zitten. Maak er daarom een gewoonte van om vriendelijk en positief tegen jezelf te praten. Het kan helpen om dagelijks positieve dingen over je dag op te schrijven of een lijstje te maken van mooie dingen in het leven. Positiviteit trekt positiviteit aan. Echt waar! 

  2. Breng structuur aan in je leven. Heb je soms het gevoel dat je jezelf voorbij rent? Een dag heeft maar 24 uur en je kunt niet álles doen. Schep orde in je hoofd door prioriteiten te stellen en zet deze op papier. Dit doe je door dagelijks een planning of een to-do lijstje te maken. Plan je dagen niet te vol en houd vaste ritmes aan. Iedere dag rond dezelfde tijd aan tafel en rond dezelfde tijd naar bed? Dat helpt om een gezond patroon in je leven te creëren.

  3. Maak tijd voor leuke dingen. We zijn voortdurend bezig met onze doelen te bereiken. Daar is niets mis mee, maar het moet ook leuk blijven. Zorg voor een goede balans tussen je dagelijkse verplichtingen en ontspannende activiteiten. Wilde je eigenlijk gaan sporten, maar kies je toch om een avondje naar de film te gaan? Daar is helemaal niets mis mee! Neem de tijd voor ontspanning en plan elke week een leuke activiteit met vrienden of familie. Zo heb je altijd wat om naar uit te kijke

  4. Plan regelmatig een dagje niets en slaap voldoende. Als je merkt dat het je allemaal teveel wordt, doe dan een stapje terug. Het is niet makkelijk om nee te zeggen tegen een afspraak, maar je wilt niet uitgeput raken. Het is oké om regelmatig een dagje niets te doen. Daarnaast is genoeg slapen heel belangrijk voor je mentale gezondheid. Zorg daarom dat je dagelijks voldoende slaapt; dat is voor volwassenen 7 tot 8 uur per nacht (al kan dat per persoon verschillen).

  5. Gezonde voeding. Gezond eten is niet alleen belangrijk om je lichaam sterk te houden, het helpt óók om je mentaal lekker te voelen. Goede voedingsstoffen zoals vezels, antioxidanten en vitaminen geven je lichaam en geest de hele dag door energie. Vind je gezond eten moeilijk? Doe het eens in kleine stapjes. Vervang een schaaltje chips voor ongezouten noten. Of een koek voor een banaan. Makkie!

  6. Praat over je gevoelens. Voel je je niet oké? Niets om je voor te schamen! Praat erover met een familielid of vriend, dat kan al veel opluchting geven. Als je het lastig vindt om aan te geven wat je nodig hebt, vraag dan juist om hulp. Kom je er niet uit? Je kunt ook samen met je huisarts naar een oplossing zoeken.

  7. Sporten. Mensen die sporten hebben minder vaak psychische klachten dan mensen die niet sporten, blijkt uit een onderzoek van het Trimbos Instituut. Sport je 1 tot 3 uur in de week, dan heb je 1,5 keer een kleinere kans om een psychische stoornis te ontwikkelen. Reden genoeg om je sportschoenen weer eens uit de kast te halen? 

Beloond worden voor beweging

Nu je weet dat sporten samenhangt met je gelukkig voelen, is het tijd om verandering aan te brengen in je routine. Doe het voor jezelf. Niets is het meer waard om voor in actie te komen dan voor je eigen mentale gesteldheid!

Laat je je liever belonen om in beweging te komen? Gebruik dan de app van a.s.r. Vitality. Hiermee verdien je punten als je meer beweegt en met die punten krijg je cashback op je verzekeringspremie. Je hoofd leegmaken door te bewegen en tegelijkertijd cashen. Zo doen we dat!


Meer verhalen over Vitaliteit