Ga naar de hoofdinhoud
Home welkom bij a.s.r. welkom bij de levensverzekeringen van a.s.r.

De levensverzekeringen van Aegon verhuizen naar het systeem waarin a.s.r. haar levensverzekeringen administreert. Ons verhuisteam doet er alles aan om dat zo soepel mogelijk te laten verlopen, zodat je je snel thuis voelt. 

Als jouw levensverzekering is verhuisd, ontvang je een brief waarin we je vertellen wat de verhuizing voor jou betekent. Op deze pagina vind je informatie over de verhuizing en het antwoord op veelgestelde vragen.

Op deze pagina lees je meer over onderstaande onderwerpen:

 

Wie is a.s.r.?

a.s.r. helpt met diensten en producten die niet alleen goed zijn voor nu, maar ook op de lange termijn. Met toekomstige generaties in gedachten. Daarom verzekeren we duurzame oplossingen, zoals zonnepanelen. En bieden we duurzaam schadeherstel. Ook bieden we verzekeringen rond overlijden, zoals een uitvaart- of overlijdensrisicoverzekering. We helpen je met het krijgen van overzicht, zodat je een bewuste keuze kan maken. Voor nu, later en altijd.

Dit blijft hetzelfde voor jou Je premie blijft hetzelfde

Betaal je nog premie? De premie die je op het moment van de verhuizing betaalt bij Aegon, verandert niet.

Je polis en voorwaarden blijven geldig

Je ontvangt geen nieuwe polis of voorwaarden. Wel ontvang je na de verhuizing een brief met wat de verhuizing voor jouw levensverzekering betekent.

Je adviseur verhuist ook mee

Zowel je levensverzekering als je adviseur verhuizen naar a.s.r.

Dit verandert er voor jou

Er verhuizen veel verschillende levensverzekeringen van Aegon naar a.s.r. Wat er precies voor jouw verzekering verandert hangt af van de verzekering die je hebt. Als je verzekering is verhuisd krijg je daarover van ons een brief. In de bijlage bij die brief lees je wat er verandert voor jouw verzekering. Lees de brief en de bijlage goed door en bewaar ze bij je verzekeringspapieren. 

Een aantal veranderingen geldt voor alle klanten met een Aegon levensverzekering of een Aegon spaarkasovereenkomst. Welke dat zijn lees je hieronder. 

Het moment van premiebetaling kan veranderen

Aegon schrijft de premie af op een vaste datum in de maand. a.s.r. schrijft de premie af op de ingangsdatum van de verzekering. Bijvoorbeeld: is de ingangsdatum van jouw verzekering 10 januari? Dan schrijft a.s.r. de premie telkens op de 10­e van de maand af.

Bij een uitkerende verzekering veranderen de momenten waarop je een uitkering ontvangt

Het is niet mogelijk om na de verhuizing op dezelfde momenten uit te keren als je gewend was. Je krijgt nog een brief van ons met meer informatie.

Het bankrekeningnummer verandert

Het bankrekeningnummer en incassantnummer van Aegon verandert. Je ziet dit terug op je (digitale) afschriften als je Aegon hebt gemachtigd voor een automatische incasso. Maak je zelf de premie over? Dan vragen we je na de verhuizing de premie over te maken naar het nieuwe bankrekeningnummer van Aegon. Welk nummer dit is, lees je in de brief die je ontvangt.

Contact

Na de verhuizing kun je contact opnemen met het Klantteam Levensverzekeringen van a.s.r. Zo lang je product nog niet verhuisd is, kun je terecht bij de klantenservice van Aegon.

Een a.s.r. account

De informatie over je levensverzekering vind je na de verhuizing terug in je a.s.r. account. Je ontvangt een uitnodiging om een a.s.r. account te activeren.

Veelgestelde vragen
Je levensverzekering en de verhuizing

Nee, niet alle levensverzekeringen verhuizen op hetzelfde moment. Als je meerdere levensverzekeringen hebt, kan het dus zijn dat de ene verzekering op een ander moment verhuist dan de andere.

We informeren je van tevoren over het moment waarop je verzekering verhuist. Je hebt dus al een brief ontvangen (als je verzekering in mei is verhuisd) of je krijgt die brief nog (als je verzekering later verhuist). Is je verzekering eenmaal verhuisd, dan krijg je ook nog een brief waarin staat wat er door de verhuizing voor je is veranderd. Tot aan de verhuizing kun je jouw verzekering inzien in Mijn Aegon en contact opnemen met Aegon als je vragen hebt.

De levensverzekeringen van Aegon blijven juridisch nog onder Aegon Levensverzekering N.V. of Aegon Spaarkas N.V. vallen. Tot aan de verhuizing gebruiken we zowel het logo van Aegon als het logo van a.s.r.  Na de verhuizing ontvang je brieven met alleen het logo van a.s.r., maar nog wel met de juridische gegevens van Aegon. Ook het bankrekeningnummer is nog van Aegon. Pas nadat de juridische fusie in 2026 is afgerond, staan ook de juridische gegevens van a.s.r. in de brieven. En wordt het bankrekeningnummer van ASR Levensverzekering N.V. gebruikt. Over de juridische fusie sturen we je in de loop van 2026 nog een brief.

Nee, je ontvangt géén nieuwe polis. De laatste polis en de voorwaarden die je hebt gekregen toen je je verzekering afsloot, blijven van toepassing. Wel worden daarvan bepaalde onderdelen vervangen. Zodra je verzekering is verhuisd, ontvangt je van ons een aparte brief met daarin een overzicht van de veranderingen. Het is belangrijk om die brief goed te bewaren.

Soms is het nodig om een levensverzekering te splitsen, zodat de verzekering zonder problemen kan verhuizen naar het administratiesysteem van a.s.r.

Splitsen betekent dat we van je levensverzekering 2 of meer aparte verzekeringen maken. Van die verzekeringen maken we dan een pakket. Zo’n splitsing is alleen administratief. De verzekeringen samen hebben gewoon dezelfde premie en dekking die je daarvoor had. En vormen één geheel.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom we een verzekering moeten splitsen. Bijvoorbeeld omdat de verzekering een spaardeel en een beleggingsdeel heeft en we die beide delen bij a.s.r. niet in 1 verzekering kwijt kunnen. Of omdat de verzekering meerdere fiscale regimes (belastingregels) heeft. Bij a.s.r. kan een verzekering maar 1 fiscaal regime hebben.  

Heb je een levensverzekering in combinatie met een hypotheek bij Aegon? Dan verhuizen je verzekering en je hypotheek apart van elkaar naar a.s.r. Het kan dus zo zijn dat je hypotheek al is verhuisd, maar je verzekering nog niet. Of omgekeerd. Voor zowel je verzekering als voor je hypotheek ontvang je apart een bericht over de verhuizing. Tot aan de verhuizing kun je beide producten bekijken in Mijn Aegon en contact opnemen met Aegon als je vragen hebt.

Belangrijk om te weten: Wil je na de verhuizing contact opnemen met a.s.r. over je verzekering of je hypotheek? Dan gaat dat anders dan je gewend bent. Voor je verzekering neem je contact op met een andere afdeling dan voor je hypotheek. De contactmogelijkheden voor je verzekering vind je op www.asr.nl/contact/levensverzekering en voor je hypotheek op www.asr.nl/contact/hypotheek.  

 

De premie die je op het moment van de verhuizing betaalt bij Aegon, betaal je ook bij a.s.r. En ook de manier waarop je betaalt, blijft zoals je dat gewend bent. 
Wel kan het moment waarop je betaalt anders zijn na de verhuizing:

  • Incasseert Aegon de premie? Dan blijft de manier waarop je betaalt zoals je gewend bent. Wel kan het moment waarop je premie wordt afgeschreven en/of het rekeningnummer dat je op je afschrift ziet wijzigen. Hier heb je eerder een bericht over ontvangen.
  • Incasseert jouw adviseur de premie? Dan blijven de manier en het moment waarop je betaalt zoals je gewend bent, via jouw adviseur.

Op de website van a.s.r. vind je een Nederlandstalige pagina en een Franstalige pagina met informatie over deze verzekeringen. Vlaamse klanten ontvangen brieven in het Nederlands en de Franstalige klanten blijven brieven in het Frans ontvangen. Wel verdwijnt het speciale logo van MoneyMaxx. Tot aan de juridische fusie van Aegon en a.s.r. in 2026 zie je nog wel de officiële gegevens van MoneyMaxx in de brieven staan.

Je levensverzekering wijzigen of laten uitkeren

Wil je je verzekering wijzigen, bijvoorbeeld de premie of het verzekerde bedrag? Dan kun je dat aan ons doorgeven via je a.s.r. account. Je krijgt bijna altijd eerst een offerte van ons. Bespreek een wijziging van je verzekering met je adviseur. Hij kent jouw situatie en kan je advies geven. 

Je persoonlijke gegevens, bijvoorbeeld je adres, kun je in je a.s.r. account wel meteen zelf wijzigen. 

Heb je nog geen a.s.r. account?  Dan kun je die zelf in een paar stappen aanmaken.

Je kunt je verzekering stopzetten in je a.s.r. account. Soms kun je dat helemaal zelf doen. En soms hebben we meer informatie nodig. Dat laten we je dan weten. Bespreek het stopzetten van je verzekering met je adviseur. Hij kent jouw situatie en kan je advies geven.

Heb je nog geen a.s.r. account?  Dan kun je die zelf in een paar stappen aanmaken.

Je wijzigt de manier waarop je betaalt of je rekeningnummer snel en eenvoudig zelf. Log in met je a.s.r. account en kies voor ‘Betaalgegevens aanpassen’. Daarna kies je voor welke verzekering(en) je de betaalgegevens wilt aanpassen. Heb je nog geen account? Dan kun je die zelf in een paar stappen aanmaken.

Door de verhuizing kan het zijn dat de dagelijkse gang van zaken iets langer duurt. Houd rekening met twee weken. Natuurlijk kun je altijd wijzigingen doorgeven of een overlijden melden. Het duurt alleen wat langer voor we dit in het systeem kunnen zetten. We noteren dan de wijziging en passen het - zodra dat kan - voor je aan. Je ontvangt een bericht uit het administratiesysteem van a.s.r. als het is geregeld.

Overige vragen

Bij a.s.r. geloven wij in de kracht van onafhankelijke verzekeringsadviseurs. Want jouw adviseur kan veel beter inschatten waar je behoefte aan hebt. Jouw adviseur is dan ook je eerste aanspreekpunt. Tot aan de verhuizing kun je voor vragen over je levensverzekering terecht op www.aegon.nl/particulier/klantenservice. Na de verhuizing kun je terecht bij a.s.r. Kijk op onze contactpagina en kies de contactmogelijkheid die jij prettig vindt. We helpen je graag. 

Na de verhuizing zie je in Mijn Aegon dat je levensverzekering is verhuisd naar het administratiesysteem van a.s.r. En krijg je een uitnodiging om je a.s.r. account te activeren. Vanaf dat moment bekijk je jouw levensverzekering in je a.s.r. account en geef je daar ook wijzingen door.

Heb je al een a.s.r. account? Dan wordt je levensverzekering van Aegon daaraan toegevoegd.

Goed om te weten: na de verhuizing bekijk je de documenten die door Aegon zijn verstuurd nog tot en met 31 december 2025 in Mijn Aegon. Daarna heb je geen toegang meer tot Mijn Aegon. Wil je documenten bewaren die niet in je a.s.r. account staan? Sla deze dan uiterlijk 31 december 2025 zelf op.

Op onze contactpagina zie je op welke manieren je contact met ons kunt opnemen.

Jos Baeten is de CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van a.s.r. Hij legt uit waarom a.s.r. en Aegon samengaan. 'Ik ben blij dat a.s.r. en Aegon Nederland, twee gerenommeerde Nederlandse bedrijven samengaan waardoor een sterke en duurzame, toonaangevende verzekeraar ontstaat.'

Lard Friese is de CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van Aegon N.V.. Hij vult aan: 'Aegon Nederland en a.s.r. delen een rijk Nederlands verleden waarin wij beiden mooie, sterke bedrijven hebben opgebouwd. Het samengaan van onze bedrijven creëert een leider in de Nederlandse verzekeringsmarkt die enorme toegevoegde waarde zal bieden aan onze gezamenlijke klanten en medewerkers.'