Ga naar de hoofdinhoud

Medische acceptatie

Verzekeren is niets anders dan het overnemen van risico’s tegen een zo laag mogelijke premie. Om dat goed te doen, moet a.s.r. weten hoe groot het risico is dat wij accepteren. Om te kunnen beoordelen of je een uitvaartverzekering kan afsluiten en onder welke voorwaarden, is het nodig dat je naast de gegevens op het aanvraagformulier ook medische gegevens doorgeeft. De medische gegevens die wij nodig hebben vul je in op de gezondheidsverklaring. Bij het aanvragen van een nieuwe verzekering stellen wij twee gezondheidsvragen.

  • Lijd of leed je de afgelopen 5 jaar aan een aandoening? Denk hierbij niet alleen aan een ziekte, maar ook aan een syndroom, beperking of psychische ziekte. Had je baarmoederhalskanker in stadium FIGO-stadium 1A1 of schildklierkanker in stadium T1N0M0, T2N0M0 of T3N0M0 en is dit langer dan drie jaar geleden? Dan hoef je dit niet te vermelden. Ben je onzeker over het stadium van jouw ziekte, neem dan contact op met jouw arts. 
  • Gebruik je medicijnen? 

Als je bij één of beide vragen ja hebt ingevuld, behandelt een medisch adviseur je aanvraag. Het kan zijn dat je daarna nog aanvullende vragen krijgt.

Ik heb kanker gehad. Moet ik dit melden?

Wij willen dat zoveel mogelijk mensen zich kunnen verzekeren voor hun uitvaart. En we beseffen dat mensen die kanker hebben gehad en genezen zijn verklaard, juist een goede bewuste keuze kunnen maken over hun uitvaartverzekering. Er is een schone-lei-regeling voor ex-kankerpatiënten. 

Ben je vijf jaar of langer geleden genezen verklaard van kanker? Dan hoef je dit niet bij a.s.r. te melden. Wij maken geen onderscheid in leeftijd. Dus of je nu 21, 40, 60 of 70 jaar bent, we houden vijf jaar aan.

Termijn van drie jaar bij twee vormen van kanker

Heb je een van de volgende vormen van kanker gehad en ben je genezen verklaard? Dan hoef je jouw ziekte niet meer te melden als het langer dan drie jaar geleden is:

  • Baarmoederhalskanker stadium FIGO-stadium 1A1
  • Schildklierkanker in stadium T1N0M0, T2N0M0 of T3N0M0
Advies van een medisch adviseur

Op basis van de antwoorden in de gezondheidsverklaring en eventuele aanvullende gegevens geeft de medisch adviseur een advies aan a.s.r. Afhankelijk van jouw gezondheid kan de medisch adviseur verschillende adviezen geven.

  • Je wordt normaal geaccepteerd. Dan mag je een uitvaartverzekering afsluiten bij a.s.r.
  • Je wordt geaccepteerd, maar je moet een hogere premie betalen dan normaal en/of je krijgt aanvullende voorwaarden.
  • Je wordt niet geaccepteerd en krijgt geen uitvaartverzekering bij a.s.r.

Medische gegevens zijn vertrouwelijk

Medische gegevens zijn vertrouwelijk en worden ook als vertrouwelijk behandeld. Dat wil zeggen dat alleen de medisch adviseur de gegevens kan bekijken. In wet- en regelgeving is vastgelegd wat wel en niet mag met medische gegevens van een verzekerde. Die bepalingen zijn uitgewerkt in onder andere de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen en in het Protocol Verzekeringskeuringen. Daaraan moeten verzekeraars en medisch adviseurs zich houden. De Gedragscode en het Protocol kun je opvragen bij het Verbond van Verzekeraars, telefoon (070) 333 87 77 of bij www.verzekeraars.nl.

Verandering gezondheid

Er zit meestal wat tijd tussen het moment waarop je de gezondheidsverklaring invult en het moment waarop wij je laten weten of de aanvraag is geaccepteerd of geweigerd. In die periode kan jouw gezondheid veranderen (verbeteren of verslechteren). Het is belangrijk dat je die verandering doorgeeft aan de medisch adviseur. Er zijn twee redenen om de verandering in je gezondheid door te geven.

De eerste reden is dat de verandering invloed kan hebben op de beoordeling van jouw aanvraag door de medisch adviseur. Als jouw gezondheid verslechtert, dan moet de medisch adviseur daarmee rekening houden bij het advies aan a.s.r. 

De tweede reden om een verandering in jouw gezondheid te melden is misschien nog wel belangrijker. Als je de gezondheidsverklaring niet juist of onvolledig invult of jouw veranderde gezondheidstoestand niet tijdig aan ons doorgeeft, kan het zijn dat je niet voldoet aan de wettelijke mededelingsplicht. Dat betekent dat wij de verzekering kunnen opzeggen of moeten aanpassen. Als we je verzekering aanpassen, betekent dat bijvoorbeeld dat we je niet langer een premievrijstelling geven of je uitkering niet helemaal betalen bij overlijden. Zodra wij je laten weten dat je definitief bent geaccepteerd dan hoef je veranderingen in jouw gezondheid niet meer aan ons door te geven. Voor het doorgeven van veranderingen kun je contact opnemen met de medische adviseur via (030) 278 15 70.

 

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }