Ga naar de hoofdinhoud

Langdurige zorg (Wlz) en je zorgverzekering

Ben je voor jezelf of voor iemand in je omgeving op zoek naar langdurige zorg? We leggen je graag uit wanneer je hiervoor in aanmerking komt en hoe je langdurige zorg vanuit de Wlz aanvraagt.

Wat is Wlz?

Goed om te weten: het Nederlandse zorgstelsel bestaat uit 4 wetten met elk een uitvoerder van die wet:

Wet Uitvoerder
De Zorgverzekeringswet (Zvw) Je zorgverzekeraar
De Wet langdurige zorg (Wlz) Je zorgkantoor
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Je gemeente
De Jeugdwet Je gemeente
             
Wat valt er onder Wlz?

Zware, intensieve zorg voor kwetsbare ouderen, mensen met een handicap en mensen met een psychische aandoening; waarvan de zorg blijvend (levenslang) is. Als er 24 uur per dag zorg in de nabijheid nodig is en als iemand niet (altijd) de eigen regie kan voeren. Betreft het een kind onder de 18 jaar, dan moet er meestal ook sprake zijn van een verstandelijke beperking.

Wlz aanvragen

Langdurige zorg vraag je aan via het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Het CIZ bepaalt dan of je voldoet aan de voorwaarden.

  1. Kijk of een aanvraag doen zinvol is:

    Op de website van het CIZ vul je de Wlz-check in. Met de uitslag weet je of het zinvol is een aanvraag te doen. 
  2. Doe een aanvraag bij het CIZ.
  3. Het CIZ beoordeelt jouw aanvraag.
  4. Je ontvang het indicatiebesluit:

    Wordt je aanvraag goedgekeurd? Dan ontvang je van het CIZ een indicatiebesluit met een zorgprofiel. Daarin staat welke en hoeveel zorg je mag krijgen. 
  5. Regel zorg via jouw zorgkantoor:

    Het zorgkantoor waar je onder valt wordt bepaald door waar je woont. Zoek via deze website op onder welk zorgkantoor je valt.

 

Veelgestelde vragen over langdurige zorg (Wlz)
Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen Fysiotherapie Zwangerschap Mondzorg GGZ Meer zorg a.s.r. Zorg App Zorgpas English information Buitenland Polisvoorwaarden en documenten
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }