Onze klantenservice medewerkers helpen je graag. Kom je er samen niet uit? Dan kun je natuurlijk een klacht indienen.
Heb je een vraag en wil je daarover contact met ons hebben? Heb je bijvoorbeeld onze hulp nodig om iets online te regelen? We staan voor je klaar. Op Service en Contact vind je de mogelijkheden om contact met ons op te nemen.
Als je er samen met ons toch niet uitkomt of als je een klacht wilt bij ons melden, gebruik dan het klachtformulier. Deze komt direct bij een klachtbehandelaar terecht. Wil je je klacht liever telefonisch bij ons melden? Dat kan ook. Neem contact met ons op en geef aan dat je een klacht hebt.
Per post stuur je je klacht naar:
a.s.r. Klachtenservice
Postbus 2072
3500 HB Utrecht
- Een klachtbehandelaar neemt binnen 3 werkdagen contact met je op. Bij voorkeur telefonisch.
- Binnen 10 werkdagen krijg je onze inhoudelijke reactie op je klacht.
- Soms hebben we meer tijd nodig om je klacht te onderzoeken. Dan laten we je weten hoeveel langer we nog nodig hebben.
Heb je extra informatie om je klacht duidelijker te maken? Dan kun je dat rechtstreeks aan je klachtbehandelaar sturen. Dit doe je als je al iemand gesproken hebt.
We vinden het belangrijk dat we je klacht goed oppakken. Ben je niet tevreden over de oplossing die we voorstellen? Dan kan je je klacht ook voorleggen aan een onafhankelijke partij. Uiteraard werken we volledig mee aan een oplossing via een externe klachteninstantie of rechter.
Ben je niet tevreden met ons definitieve standpunt of de oplossing? Dan kun je je klacht binnen drie maanden voorleggen aan het KiFiD:
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
Het KiFiD behandelt geen klachten van bedrijven. Heb je als bedrijf een klacht over de dienstverlening van a.s.r? Dan kun je deze voorleggen aan de rechter.
Vind je dat we je klacht niet goed hebben opgelost? Dan kun je binnen één jaar na ons definitieve antwoord, een klacht indienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).
Contactgegevens SKGZ
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
Postbus 291
3700 AG Zeist
Telefoon: (088) 900 69 00
Wil of kun je geen gebruik maken van je mogelijkheid om je klacht voor te leggen aan de Ombudsman Pensioenen, KiFiD of SKGZ? Dan kun je het geschil voorleggen aan de bevoegde rechter. Voor bedrijven en voor onze niet-financiële producten of diensten is dit de enige weg.
De Tuchtraad Verzekeraars houdt toezicht op het gedrag vanverzekeraars. Zij toetst klachten op basis van bindende zelfregulering van hetVerbond van Verzekeraars. Consumenten kunnen in het algemeen niet rechtstreeksbij de Tuchtraad hun klacht neerleggen. Het Kifid kan tuchtklachtendoorverwijzen naar de Tuchtraad. De Tuchtraad beoordeelt of een klacht gegrondis of niet. Als een klacht gegrond is, kan de Tuchtraad straf opleggen. Eenstraf kan variëren van een waarschuwing tot een berisping. Maar bijvoorbeeldook het met naam en toenaam bekendmaken van de uitspraak. Ook kan de Tuchtraadhet Verbond advies geven over het nemen van maatregelen tegen een verzekeraar.Zoals beëindiging van het lidmaatschap van het Verbond. De Tuchtraad kan geenschadevergoeding opleggen aan de verzekeraar.
Gaat de klacht over de naleving van de GedragscodeVerzekeraars, zoals een snelle en zorgvuldige schadeafhandeling? Dan kunnenverzekeringsklanten en andere belanghebbenden die niet terecht kunnen bij Kifid, wel zelf een klacht indienen bij de Tuchtraad. Lees meer over de Tuchtraad
Is er iets misgegaan tijdens je behandeling? Of ben je niet tevreden over de behandeling of hoe je zorgverlener met je is omgegaan? Dit kun je doen als je niet tevreden bent over je zorgverlener.