Ga naar de hoofdinhoud
Home iemand in rouw ondersteunen
Knuffel van dochter aan moeder

Hoe ondersteun ik iemand in de rouw?

Een vriend of familielid is iemand verloren, je wilt diegene een hart onder de riem steken. Maar hoe pak je dat aan? Dat is niet zo makkelijk. Iemand in rouw ondersteunen is niet gemakkelijk. Want wat voor jezelf prettig zou kunnen zijn, geldt niet direct voor een ander. Wij geven je graag wat tips.
Er voor iemand zijn doet al veel
Verdriet is intens en het mag er zijn. Nabestaanden hoeven niet bang te zijn dat ze zich "aanstellen". Een luisterend oor, een knuffel of gewoon aanwezigheid kan vaak al heel veel steun bieden. Benadruk vooral dat het verdriet er mag zijn en dat emoties er mogen zijn. Of dat nu boosheid, verdriet of opluchting is. 
Een luisterend oor
Luisteren is belangrijk. Elke nabestaande heeft behoefte om zijn verhaal te vertellen. Soms heel vaak. Soms heel lang. Geef die ruimte, blijf luisteren en blijf geïnteresseerd. Probeer te vermijden om het gesprek op jezelf te betrekken. Hoewel het kan helpen om vanuit je ervaring te spreken, als je die hebt, is het vooral belangrijk om de nabestaande aan het woord te laten. 
Wat je beter niet kunt zeggen
Ervaringen delen kan troostend werken, maar getroost worden door iemand die alles beter weet, helpt vaak niet. Probeer daarom alleen advies te geven als er om gevraagd wordt. Zo kan "teveel begrip" verkeerd overkomen. Je weet namelijk lang niet altijd hoe iemand zich voelt, al heb je hetzelfde meegemaakt. Houd er rekening mee dat iedereen anders is. Soms weet de rouwende zelf niet eens hoe hij zich voelt of komt dat pas veel later. Vraag waar de nabestaande behoefte aan heeft. Maak het bespreekbaar.
Helpen in en rondom het huis
De simpelste klusjes kunnen vaak al te veel zijn voor iemand in rouw. De ander haalt juist troost uit de afleiding. Ook hier geldt weer: maak het bespreekbaar en vraag ernaar. Je zou misschien erg goed kunnen helpen door een boodschap te doen, een extra portie eten te koken, de hond uitlaten, klusjes in de tuin, glas wegbrengen, enzovoorts.
Samen een activiteit doen
Ga er samen op uit. Even een frisse neus en een andere omgeving. Naar het bos, naar een museum, een kop koffie drinken. Wandelen kan wonderen doen, het maakt het hoofd leeg. Maar laat de rouwende beslissen waar behoefte aan is. Een uitnodiging kan al voldoende zijn om hem/haar uit het huis te krijgen. 
Wees spontaan

Een onverwacht telefoontje kan als een verrassing gezien worden. Even bellen om te vragen hoe het gaat, even kletsen over het weer. Houd het lekker luchtig, tenzij de rouwende echt even behoefte heeft om zijn of haar verdriet te uiten. Een onverwacht moment kan vaak goed voelen voor de nabestaande.

Let wel op dat niet iedereen hier op zit te wachten. Ga je onverwacht langs, vraag dan bij de deur of het wel uitkomt en blijf niet lang plakken. Stuur niet aan op gesprekken, misschien heeft de nabestaande net uren zitten kletsen met ander bezoek.

Vind je een bezoek of bellen toch wat te direct? Stuur dan zomaar eens een kaartje. Dat hoeft niet alleen per se bij bijzondere dagen zoals Moederdag of de verjaardag van de overledene.

Momentopnames
Iemand die, misschien met veel moeite, op een feestje verschijnt en daar zelfs een glimlach weet uit te persen is niet meteen per definitie uit de rouwperiode. Emoties kunnen altijd onverwacht komen. De ene dag zijn ze heftiger zijn dan de andere dag. De omgeving kan snel conclusies trekken. "Wat fijn dat het weer beter met je gaat", kan een pijnlijke opmerking zijn. Zeker als dit helemaal niet het geval is. Probeer ernaar te vragen: "Wat fijn om je te zien. Hoe gaat het met je?" De nabestaande kan dan zelf kiezen of hij of zij zin heeft om erover te praten. 
We helpen je graag

Heb je aan de hand van dit artikel nog vragen, of heb je zelf nog een tip voor het ondersteunen van iemand in rouw? Laat het ons dan gerust weten. Heb je een vraag over je uitvaartverzekering, of heb je hulp nodig bij het maken van een bewuste keuze? Vraag dan je onafhankelijk adviseur, of maak online een afspraak met ons. 


Meer verhalen over Uitvaart

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }