Ga naar de hoofdinhoud
Home uitvaart wordt duurder
Koppel zit aan tuintafel met laptop

Alles wordt duurder. Hoe gaat mijn uitvaartverzekeraar daarmee om?

Als je een uitvaartverzekering afsluit, mag je verwachten dat een uitkering nog even op zich laat wachten. Een uitvaart kostte 20 jaar geleden minder dan nu en niemand weet wat een uitvaart in de verre toekomst kost.

Uitvaartwensen kunnen veranderen

Om te voorkomen dat jouw verzekering over tientallen jaren niet meer voldoende is om aan je uitvaartwensen te voldoen, is het belangrijk dat de waarde van de verzekering regelmatig wordt aangepast aan de stijgende kosten en natuurlijk aan je wensen.

Polissen die verhogen

a.s.r. uitvaartverzekering heeft verzekeringen die stijgen volgens consumentenprijsindex (CPI) en polissen met een automatische verhoging. Dit noemen we indexering. Check je in je bestaande verzekering hoe de verhoging bij jou is geregeld.

Sinds 20 september 2021 kan je kiezen voor De Uitvaartverzekering van a.s.r. Deze verzekering kan je jaarlijks laten verhogen met 2, 3, 4 of 5%. Ook kan je kiezen voor een verhoging met het consumentenprijsindex (CPI), het onafhankelijke CBS-cijfer. Dit CPI-percentage is gelijk aan de gemiddelde prijsstijging in Nederland.

Wanneer en hoeveel de waarde van jouw verzekering en eventueel je premie stijgt, is onder andere afhankelijk van het type verzekering en je leeftijd.  Als je diensten hebt verzekerd in plaats van een verzekerd bedrag, dan zorgt a.s.r. er natuurlijk voor dat de verzekerde diensten op het moment van de uitvaart worden geleverd zoals afgesproken.

Een verhoging is niet verplicht, je kan zelf kiezen of je dit wilt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je over een aantal jaar meer spaargeld hebt. Je kan er dan voor kiezen om een deel van je spaargeld te gebruiken voor jouw uitvaart.

Geef een verhuizing altijd meteen aan ons door

Ook een verhuizing kan verschil maken in de kosten van je uitvaart, omdat de kosten per gemeente sterk kunnen verschillen. Het is dan ook belangrijk om wijzigingen in jouw adres of e-mail aan ons door te geven. Dit kan telefonisch of in je a.s.r. account. Dan kunnen wij je blijven informeren over hoe je bent verzekerd en of je uitvaartverzekering nog past bij jouw wensen.

We helpen je graag

Kan je nu of in de toekomst de premie van jouw uitvaarverzekering niet meer betalen? Lees dan op deze pagina hoe we je helpen met het vinden van een oplossing. Om een inschatting te krijgen van de kosten van jouw uitvaart, kan je via deze handige tool je uitvaartkosten berekenen. Liever persoonlijk advies? Neem dan contact op met een adviseur.


Meer verhalen over Uitvaart

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }