Ga naar de hoofdinhoud
Home Wat moet ik regelen voor mijn overlijden?
Fadime Cay-Kurkut, Ardanta, Ik denk vooruit, overlijden

Wat moet ik regelen voor mijn overlijden?

Zo neem je afscheid zoals je geleefd hebt
23 april 2021

We hebben allemaal graag de regie over ons leven. Maar als het om ons afscheid gaat, lijkt dat een stuk minder belangrijk. Jammer, want hoe mooi is het om afscheid te nemen zoals je geleefd hebt? We vragen Fadime Cay-Kurkut hoe je je wensen rondom overlijden kunt vastleggen en waarom het zo belangrijk is om dat bij leven te doen.

Hoe financieel fit ben jij?

Krijg binnen 10 minuten inzicht in je financiële situatie, nu én later. En zet je eerste stap vooruit.

Doe de check
‘Ik was nog niet van plan dood te gaan’ 

‘Wat heeft u geregeld voor uw overlijden?’ Niet de gezelligste vraag om een gesprek mee te beginnen. Voor klantadviseur Fadime is dit dagelijkse kost. “Mensen verwachten een telefoontje van een energiemaatschappij en niet van een uitvaartverzekeraar. Die verrassing vinden ze lang niet altijd een aangename verrassing. ‘Ik was voorlopig nog niet van plan om dood te gaan’ hoor ik heel vaak. Natuurlijk niet, maar toch is het heel verstandig om bij leven dingen voor je overlijden goed te regelen.”

Lees ook: 'Als ik kom te overlijden, kan Marleen nog het financieel nog jaren uitzingen'

Nabestaanden hebben liever geen zorgen 

Lang niet iedereen weet dat je vóór je dood al veel voor je overlijden kunt regelen. En de mensen die het wél weten, denken nogal eens: ‘dat regelen mijn nabestaanden wel’. Niet als het aan Fadime ligt. “Nabestaanden hebben al veel verdriet om het verlies van een dierbare. Je helpt ze door nu al de financiële en praktische zaken te regelen.”

Had ik het er ook maar eerder met mijn moeder over gehad.

Financiën op orde

Natuurlijk wil je je financiën goed geregeld hebben. Vragen als ‘Is er genoeg spaargeld om de uitvaart te betalen?’ of ‘Is er een uitvaartverzekering afgesloten?’ horen daarbij. Net als: ‘Wat kost een crematie of begrafenis eigenlijk?’ Ook heel belangrijk: ‘Heb je een overlijdensrisicoverzekering? Al deze zaken kun je vóór je overlijden regelen, en daarmee je nabestaanden zoveel mogelijk ontzorgen.

Lees ook: 5 zaken die je regelt om je partner na overlijden financieel goed achter te laten

‘Had ik maar…’ 

Fadime sprak laatst een 40-jarige vrouw wiens 66-jarige moeder net was overleden. Navraag leerde dat haar moeder voor een heel laag bedrag verzekerd was. Zowel de vader (68) als dochter hielden aan de sobere uitvaart een naar gevoel over. Door omstandigheden was er in het gezin geen financiële buffer aanwezig om de uitvaart te houden zoals ze dat het liefste hadden willen doen. Beiden wisten heel zeker: voor vader moest het anders. Een telefoontje naar a.s.r. later was vader aanzienlijk beter verzekerd. “Had ik het er ook maar eerder met mijn moeder over gehad”, verzuchtte de dochter.

Hoe jonger je bent als je een uitvaartverzekering afsluit, hoe lager de premie. Wist je dat? Lees onze tips voor het afsluiten van een uitvaartverzekering.

Wat kan ik regelen voor mijn overlijden? 

Een soort checklist biedt uitkomst. Daarop staan zaken als: een crematie of een begrafenis – en waar dan; wat voor soort kist wil je; vindt de dienst in een uitvaartcentrum of een kerk plaats; en moet er een advertentie in een dagblad geplaatst worden? Slechts een greep uit de beslissingen die je neemt zodat anderen die keuzes niet voor je hoeven te maken. En vooral: dat je afscheid helemaal is zoals jij dat wil.

Mensen willen vaker een duurzame uitvaart

Vroeger was een uitvaart redelijk standaard en werd daar zelden van afgeweken. Fadime ziet hoe steeds meer mensen hun uitvaart zelf regelen. “Steeds meer mensen kiezen voor een duurzame uitvaart. Ze willen bijvoorbeeld in een kist van karton of bamboe begraven worden, en liefst op een natuurbegraafplaats: een plek in een bos waar je zonder grafsteen begraven wordt. Resomeren is ook een opkomende trend. Dat is vergelijkbaar met cremeren, maar dan duurzaam: in plaats van in de oven, wordt het lichaam in alkalisch water opgelost.”

Mensen bedanken steeds vaker voor de koffie en cake, en kiezen voor een catering met bier, champagne en sushi.

Koffie of champagne?

Ook steeds vaker bedanken mensen vriendelijk voor de koffie en cake. Zij willen liever dat hun ‘gasten’ genieten van een glas champagne of een biertje, met een rolletje sushi erbij. Kortom: mensen willen steeds vaker hun persoonlijkheid terugzien in de manier waarop ze afscheid nemen. Een ontwikkeling die Fadime toejuicht. “Mensen moeten weten dat ze afscheid kunnen nemen van het leven op dezelfde manier als ze dat leven geleefd hebben.”

Advertentie, afscheidsbericht of een appje

“Dat zit hem in veel meer dan alleen de keuze tussen cremeren of begraven worden, en welke muziek er gedraaid moet worden. Denk bijvoorbeeld ook aan of mensen een advertentie in een dagblad willen of liever een appje, wie de kist mag dragen en wat er als afscheidsbericht op hun social mediakanalen moet staan – om maar een paar wensen te noemen.”

Levensvragen als gespreksopener

Ook al is het geen ‘gezellig’ onderwerp, toch is het gesprek over je overlijden belangrijk om te voeren. Maar wanneer is het een goed moment en hoe begin je zo’n gesprek? Daar is geen eenduidig antwoord op, maar deze levensvragen helpen er absoluut bij: honderd bijzondere, emotionele prikkelende vragen die gegarandeerd een inspirerend gesprek opleveren.

Hoe moet jouw afscheid eruit zien? 

Van de levensvragen is het een kleine stap naar een checklist met wensen. Trek er een paar avonden en/of zondagmiddagen voor uit en zet er een kop thee bij. In een checklist kun je heel precies opschrijven wat je wil, hoe je het wil en wat je niet wil. Fadime: “Mensen maken zo'n lijst volledig op gevoel. Dat zie je terug in hun afscheid: dat wordt daardoor een prachtige afspiegeling van hoe die persoon was. Dat voelen mensen bij zo’n uitvaart, die daardoor een hele mooie herinnering wordt.”

Lees ook‘Wat is een levenstestament en waarom heb je het nodig?’

Inge Abraham en Annelies Heinen

Meer verhalen over Uitvaart

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }