Ga naar de hoofdinhoud

Checklist voor nabestaanden bij overlijden

Als nabestaande komt er veel op je af. Al heel snel na het overlijden moet je veel praktische dingen regelen. Andere zaken kunnen wachten tot je het weer iets rustiger hebt. In deze checklist voor nabestaanden zetten wij de belangrijkste zaken voor je op een rij.

Zaken om direct te regelen
  • Waarschuw meteen een arts in verband met de verklaring van overlijden. Natuurlijk wil je ook je familie, vrienden en bekenden informeren.
  • Ga na of de overledene zijn of haar uitvaartwensen heeft vastgelegd in een overlijdenscodicil. Dit is een persoonlijk testament, waarin alle persoonlijke wensen voor de uitvaart heeft vastgelegd. 
  • Wie wil je uitnodigen voor de uitvaart? Je uitvaartverzorger kan helpen bij de keuze van een rouwkaart en het opmaken van een advertentie.
  • Is er een overlijdensrisicoverzekering en/of levensverzekering afgesloten bij ons (of een andere verzekeraar)? Neem dan contact op met de Nabestaandendesk.
  • Is er een uitvaartverzekering afgesloten bij ons? Je kan dan het overlijden melden om de polis uit te laten keren.
  • Is er een testament of wilsbeschikking? Dit kun je zelf navragen bij het Centraal Testamentenregister of laten controleren door een notaris.
Zaken die je later kunt regelen

Algemeen

  • Heb je kinderen? Denk dan na over kinderopvang of gezinshulp. Denk hierbij ook aan eventuele voogdij en wezenuitkering.
  • Heeft de overledene abonnementen, verzekeringen, klantenkaarten en lidmaatschappen? Vraag om teruggave van vooruitbetaalde bedragen. 
  • Lever het paspoort in bij het gemeentehuis van de woonplaats van de overledene.
  • Denk aan de huur of laat het huurcontract aanpassen. Vraag ook meteen huurtoeslag aan indien nodig. Voor alleenstaanden zijn de gemeentelijke heffingen en verontreinigingsheffing lager. Vraag daarom deze verlaging ook aan. 
  • Onderteken de akte van verdeling  bij de notaris en zorg voor kwijting en decharge  van de executeur  door de erfgenamen.  
  • Als je daar behoefte aan hebt, vraag dan rouwbegeleiding aan.

Financieel
  • Ga na of de overledene een bank-, spaar- of effectenrekening heeft en neem dan contact op met je bank. 
  • Controleer of de overledene automatische afschrijvingen van bankrekeningen en creditcards heeft. Zeg deze incasso’s dan op bij de bank. 
  • Maak een lijstje van lopende schulden (belasting- en huurschuld), nog te maken kosten (uitvaartkosten, laatste huurkosten) en te ontvangen inkomsten (terugbetaling loon, aow, belastingteruggave en verzekeringen).
  • Heeft de overledene een hypotheek? Licht dan de hypotheekverstrekker in. Denk ook aan verzekeringsuitkeringen, de aflossing en eventuele hypotheekverplichtingen. 
  • Zorg voor wijzigingen in de aow-uitkering. 
  • Breng pensioenfonds(en) op de hoogte. Controleer ook of er nog 'vergeten' pensioenrechten zijn.

Belastingen

  • Denk aan het invullen van de aangifte inkomensbelasting voor de overledene en vergeet hierbij de aangifte successiebelasting niet. Dat is de belasting die je moet betalen over je erfenis. 
  • Voer in je eigen aangifte inkomensbelasting eventuele aftrekposten voor buitengewone uitgaven op. Pas ook heffingskortingen aan. 
  • Houd er rekening mee dat je de administratie van de overledene minimaal vijf jaar moet bewaren. 
  • Inventariseer de (in)boedel van de overledene en laat deze zo nodig taxeren. Dit is nodig voor de verdeling van de boedel en voor de aangifte van successiebelasting.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }