Als je schade hebt aan je auto, is dat heel vervelend. Je wil dan snel weten of de schade verzekerd is en deze zo snel mogelijk laten herstellen. Vanaf 1 juli 2021 kan dit in een aantal gevallen een stuk makkelijker en sneller. Vanaf die datum gaat de service ‘Directe Schadeafhandeling’ in. Dit is een gezamenlijke regeling van alle verzekeraars die zijn aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars. De regeling zorgt ervoor dat je bij bepaalde schades aan je auto waarvoor een andere partij aansprakelijk is, gewoon terechtkunt bij je eigen verzekeraar. In dit geval Ik kies zelf van a.s.r.
Dan moest je voorheen zelf achter de schadevergoeding aan bij de verzekeraar van het andere motorrijtuig.
Vanaf 1 juli 2021 is dit veranderd. Voor schades die vanaf deze datum plaatsvinden heb je in dit geval de keuze om je door ons te laten helpen bij het herstellen van de schade en de verdere afhandeling. Dat noemen we ‘Directe Schadeafhandeling’. Niet jij, maar wij gaan dan achter de schadevergoeding aan bij de verzekeraar die het andere motorrijtuig heeft verzekerd. Als je hiervoor kiest, verloopt alles een stuk sneller en je kunt gebruik maken van alle voordelen die onze eigen schadeherstellers je kunnen bieden, zoals gratis vervangend vervoer.
Hieronder vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen over direct schadeafhandeling.
Nee, je bent niet verplicht om van deze regeling gebruik te maken. Je kunt er ook voor kiezen om de schade te melden op een rechtsbijstandverzekering als je die hebt. Of je kiest ervoor de schade zelf te verhalen op de verzekeraar van de aansprakelijke partij.
Directe Schadeafhandeling is van toepassing in het volgende geval:
Directe Schadeafhandeling is niet van toepassing:
Directe Schadeafhandeling is ook niet van toepassing in het geval van
Is de regeling niet van toepassing of zijn wij het niet met elkaar eens over de aansprakelijkheid? Dan moet je schade wel zelf verhalen bij de (verzekeraar van) de aansprakelijke partij.
Meld een schade op tijd en geef ons jouw volledige medewerking om de schade af te kunnen wikkelen. Als je dat niet doet kunnen we je niet verder helpen. Kijk op de pagina Schade melden voor meer informatie over schade aan je auto melden.
Met medewerking verlenen bedoelen wij onder andere dat je onze belangen niet schaadt. Als je bijvoorbeeld fraude pleegt nemen wij een aantal maatregelen. Meer hierover kun je lezen in de polisvoorwaarden die horen bij je WA-verzekering. Meer informatie over fraude vindt je op onze pagina over ons fraudebeleid.
De schade de wij aan jou vergoeden omvat alle schade die jij ook kunt vorderen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij op basis van het geldende recht. Jij ontvangt dus nooit meer schadevergoeding dan je zou ontvangen van de verzekeraar van de aansprakelijke partij.
Stelt de expert vast dat je voertuig total loss (totaal verlies) is? Dan moet je in sommige gevallen afstand doen van je motorrijtuig voordat wij de schade betalen. Je draagt dan het eigendom over aan ons of aan een opkoper die wij kiezen. Het overdragen van eigendom is in ieder geval van toepassing bij motorrijtuigen jonger dan 10 jaar waarbij de dagwaarde meer bedraagt dan € 2.000. Doe je in dit geval geen afstand van je voertuig? Dan is de regeling Directe Schadeafwikkeling niet van toepassing en kunnen wij de schade niet met jou afhandelen.
Wanneer je kiest voor de regeling Directe Schadeafhandeling, kun je gebruik maken van reparatie via het Schadegarantnetwerk.
Schadeherstel door een aangesloten reparateur heeft de volgende voordelen
Kies je voor de regeling Directe Schadeafwikkeling én voor reparatie via het Schadegarantnetwerk? Neem dan contact met ons op en geef de hersteller van jouw keuze aan ons door. Wij informeren de hersteller waarna je zelf een afspraak voor herstel maakt.
Als de schade voldoet aan de voorwaarden zoals omschreven onder ‘In deze gevallen is de regeling van toepassing’, dan heeft Directe Schadeafhandeling veel voordelen:
We doen altijd ons best om je zo goed mogelijk te helpen, maar het kan gebeuren dat je een keer niet tevreden bent over onze service. Op onze pagina over klachten vind je meer informatie over hoe je een klacht kunt melden.
Als je een schade meldt leggen wij jouw persoonsgegevens vast in onze administratie en ook bij de Stichting CIS. Meer over privacy kun je lezen in de polisvoorwaarden die horen bij je WA-verzekering of in onze privacyverklaring.
De regeling Directe Schadeafhandeling is tot stand gekomen door verzekeraars die zijn aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars. Verbond van Verzekeraars is de belangenvereniging van schade- en levensverzekeraars in Nederland. Op de website van het Verbond van Verzekeraars vind je meer informatie over deze regeling.
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met ons. We helpen je graag.