Home doe-het-zelf-hulp-nieuwe-gewoontes

Doe-het-zelf-hulp bij nieuwe gewoontes

02 december 2022

Gewoontes voer je uit zonder erbij na te denken. Hoe lekker zou het zijn als voldoende bewegen, gezond eten en goed slapen als vanzelf gaan? Afgezien van wat energie en doorzettingsvermogen kost het je helemaal niets. En dat is in de huidige dure tijd mooi meegenomen. Daarom geven we je hier wat doe-het-zelf-hulp bij nieuwe gewoontes. Want met koud douchen, iets eerder naar bed, of snel een gezonde smoothie maken ben je al goed bezig!

Direct aan de slag met nieuwe gewoontes

We hebben niet alleen goede zorgverzekeringen, we helpen je ook als je nieuwe gewoontes wil proberen.

Ontdek Goed bezig! Onze zorgverzekeringen
#1 Kickstart je dag met een koude douche

Koud douchen heeft een hoop gezondheidsvoordelen. Door koud te douchen train je je bloedvaten en verbetert je doorbloeding. Koud douchen zorgt ook voor een toename in bruin vet. En dat zorgt weer voor het verbranden van meer calorieën. 

Start wel verstandig. Met de Koud Douchen challenge, in samenwerking met Bridge2Cross, leer je in 4 weken hoe je het koud douchen opbouwt. En lees je alles over de gezondheidsvoordelen van koud douchen. Na inschrijving ontvang je 4 weken lang iedere week een mail met tips, informatie én instructievideo’s. Wil je iedere ochtend fris en energiek aan de dag beginnen? Ga de uitdaging aan!

 

 

#2 Zet je brein op pauze met een hardlooprondje

Een leuke (bij)baan, presteren op school en 24/7 aanstaan. Dat kan je weleens te veel worden. Dan is het lekker om je hoofd leeg te maken. Bijvoorbeeld met hardlopen. Het is niet alleen goed voor je lijf, maar ook voor je hoofd. Bewegen en lekker zweten zorgen dat er stoffen vrijkomen waardoor je je lekkerder voelt. Terwijl je rent, herstelt je hoofd. 

Lijkt hardlopen je wel iets en wil je er op een laagdrempelige manier kennis mee maken? Met onze hardloopprogramma’s train je voor 5 kilometer (voor beginners) en 10 kilometer (voor gevorderde lopers). Beide programma’s duren 12 weken. Lekker je brein op pauze en gaan? Schrijf je dan in! 

Lees ook: Herken jij de signalen van stress? Doe de gezonde twijfel test 

#3 Word fit met 7 minute workouts

Bij slecht weer of met een drukke agenda kom je niet altijd aan bewegen toe. Dat ritje naar de sportschool zit er dan niet in. Om toch fit te blijven zijn de 7 minute workouts ideaal. Ze hebben hetzelfde positieve effect voor je lichaam als een uur matig bewegen. 

De 7 minute workouts met shorttrackster Suzanne Schulting kun je in je eigen woonkamer doen én wanneer het jou uitkomt. Je hebt er zelfs geen sportattributen bij nodig. Doe je deze oefeningen 2 keer per week, dan worden je spieren sterker en gaan de oefeningen je steeds makkelijker af. Schrijf je in en ontvang 4 weken lang elke week tips, oefeningen en instructievideo’s met nieuwe workouts. 

Meer challenges op het platform Goed bezig!
Aan de slag met nieuwe gewoontes

We hebben niet alleen goede zorgverzekeringen, maar helpen ook als je nieuwe gewoontes wil proberen. 

Op het platform Goed bezig! vind je allerlei challenges, tips en inspiratie om meer te bewegen, beter te slapen, gezonder te eten en nog veel meer. Ons steuntje in de rug bij het aanleren van nieuwe gewoontes.

#4 Krijg je snacktrek onder controle

Gezellig, de feestdagen komen er weer aan. Verantwoord snacken is al een hele uitdaging, maar tijdens de feestdagen helemaal. Of je nou snackt uit gewoonte, uit emotie of omdat je iets te vieren hebt het is goed om te weten hoe je je minder vaak kunt laten verleiden. En hoe je je snacktrek onder controle krijgt. 

Met de Gezonde Snack challenge leer je om vaker voor gezonde snacks te kiezen. Daarnaast krijg je iedere dag leuke en interessante feitjes over snacken. Wil jij ook minder of gezonder snacken? Schrijf je dan in voor de challenge en kies vaker voor een gezonde snack. 

#5 Pak het piekeren aan

We staan 24/7 aan en moeten steeds meer. Van onze omgeving, maar zeker ook van onszelf. Deze prestatiedruk zorgt vooral bij jongeren voor meer angst, gepieker en depressieve gevoelens. Kom je er zelf niet meer uit vraag dan hulp bij familie of vrienden. 

Wil je minder piekeren dan is het online Mirro-programma Piekeren misschien iets voor jou. Je leert er zelfstandig en anoniem het piekeren aan te pakken. Je kunt met een Mirro-account een jaar onbeperkt gebruik maken van deze zelfhulpmodule en het stemmetje in je hoofd de baas worden. Pak het piekeren aan. 

#6 Slaap je fit

Goed slapen is belangrijk voor een energieke dag en een goede gezondheid. Een goede nachtrust is essentieel voor je immuunsysteem en je voelt je fitter. Woelen, draaien en schaapjes tellen tasten je gezondheid op den duur aan.

Ons Slaapprogramma zorgt voor een gespreid bedje. Je krijgt iedere week tips en adviezen waardoor je beter leert slapen. Ook zijn er verschillende online modules waar je zelf mee aan de slag kunt. Ben jij toe aan een goede nachtrust? Schrijf je in voor het Slaapprogramma en ontvang meer informatie en bruikbare tips. Het programma bestaat uit 3 updates en stopt vanzelf. Blijf niet suffen en kom in actie!

Enkele van de bovenstaande challenges zijn van Ditzo, een merk van a.s.r.

Gezonde gewoontes onder druk

Uit eigen onderzoek blijkt dat bijna 1 op de 3 Nederlanders minder gezond eet nu gezonde producten duurder zijn geworden als gevolg van de hoge inflatie. Een kwart van de Nederlanders geeft daarnaast aan hun sport- en of clubabonnement op te hebben gezegd, ook omdat het te duur is. De intentie voor een gezond en vitaal leven is er wel. Het overgrote deel geeft aan bereid te zijn hun dagelijkse gewoontes te willen aanpassen voor een gezonder leven.

Christel van Capelleveen

Meer verhalen over Zorg

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }