Ga naar de hoofdinhoud
Home Zo pak je uitstelgedrag aan
Vrouw ligt in bed en drukt wekker uit

Zó pak je uitstelgedrag aan

05 mei 2021
Uitstelgedrag: we hebben er allemaal wel eens mee te maken gehad. Bijvoorbeeld omdat je zelf een belangrijke taak of afspraak uitstelde. Of omdat iemand anders zijn afspraak met jou niet nakwam. Maar waarom vertonen we eigenlijk uitstelgedrag en wat kun je eraan doen? In deze blog leggen we het uit én delen we een aantal handige tips!
De oorzaak van uitstelgedrag
Uitstelgedrag kan getriggerd worden door verschillende gebeurtenissen zoals stress, een hoge werkdruk of een gebrek aan motivatie. Maar het is ook afhankelijk van je persoonlijkheid. Ben je bijvoorbeeld een perfectionistisch persoon? Dan kun je door de prestatiedruk die je jezelf oplegt uitstelgedrag gaan vertonen. Als perfectionist ben je vaak bang om te falen. Niet gek natuurlijk, want (bijna) niets is perfect! En juist door deze negatieve gevoelens ga je taken voor je uit schuiven.
5 tips om uitstelgedrag aan te pakken
#1 Begin je dag met de taak waar je het meest tegenop ziet

Heb je een hele lijst met taken die je deze week móet afronden? Schrijf ze op. Zet de taak waar je het meeste tegenop ziet bovenaan je to-do-lijst en begin er direct mee. Zo voorkom je dat je de hele week met een negatief gevoel rondloopt, omdat het wéér niet gelukt is.

#2 Splits de taak op
Zie je tegen de taak op omdat je er veel tijd mee kwijt zult zijn? Splits de taak dan op in verschillende onderdelen zodat je ze over de week kan verdelen. Hierdoor kom je steeds dichter bij je doel, waardoor het ook makkelijker is om door te zetten. Wel iedere ochtend mee beginnen dan!
#3 Wees realistisch
Als je té hoge eisen aan jezelf stelt, kan dit ervoor zorgen dat je gedemotiveerd raakt om aan de slag te gaan. Want als het onhaalbaar lijkt om een taak succesvol af te ronden weet je vaak ook niet waar je moet beginnen. Houd het daarom simpel. Zie je bijvoorbeeld op tegen dat ‘slecht nieuws telefoontje’, probeer dan puntsgewijs op te schrijven wat je wilt communiceren. Uiteindelijk is het maar één telefoontje dat binnen een paar minuten afgerond zal zijn.
#4 Laat je niet afleiden
Vind je het lastig om je voor langere tijd te concentreren? Zorg dan dat je zo min mogelijk afgeleid raakt door je telefoon, social media of andere triggers. Las daarnaast ook regelmatig een rustmomentje in. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je na 52 minuten geconcentreerd werken het beste 17 minuten pauze kunt nemen. Dit zorgt er namelijk voor dat je minder snel afgeleid raakt én beter presteert!
#5 Bepaal een deadline
Sommige mensen presteren beter onder druk. Probeer daarom eens om jezelf een deadline op te leggen. Ook kan het helpen om je motivatie op papier te zetten. Bedenk zo veel mogelijk goede redenen om de taak af te ronden en noteer ze samen met de gestelde deadline in je agenda of notitieboekje. Grote kans dat je er alles aan zult doen om die taak op tijd af te ronden!

Meer verhalen over {0}

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }