Ga naar de hoofdinhoud
Home Een hypotheek met NHG, wat betekent dat?
NHG

Een hypotheek met NHG, wat betekent dat?

01 januari 2024

Als je een huis koopt, kun je “een hypotheek aanvragen met NHG”.  Maar wat is dat eigenlijk, NHG, wat zijn de voor- en nadelen en hoe vraag je dat aan? Met deze blog geven we je meer informatie over NHG: Nationale Hypotheek Garantie.

Wat is NHG?

Koop je een huis en moet je daarvoor geld lenen? Dan kun je vaak een lening met NHG aanvragen. Daarmee geef je jouw bank of verzekeraar de zekerheid dat je lening helemaal wordt terugbetaald, als jij dat niet meer kunt doen. Bijvoorbeeld wanneer je gaat scheiden, of als je je baan kwijtraakt.

Wanneer kun je NHG krijgen?

Om een lening met NHG te krijgen, mag de prijs waarvoor je de woning koopt of de marktwaarde die de taxateur vaststelt niet hoger zijn dan €435.000 (2024). Als het laagste bedrag van deze twee bedragen (koopprijs of marktwaarde) lager dan of gelijk is aan €435.000, is NHG mogelijk. Als je extra geld leent voor energiebesparende maatregelen, kun je met NHG maximaal 106% van de marktwaarde lenen. Het bedrag om een lening met NHG te krijgen mag dan in totaal niet hoger zijn dan €461.000.

Wat zijn de voordelen van NHG?

Een lening van NHG heeft verschillende voordelen. We noemen een paar:

  • Je betaalt een lagere rente voor je lening als deze met NHG is. Je bank of verzekeraar heeft de zekerheid van NHG dat de lening wordt terugbetaald bij een scheiding, overlijden, als je arbeidsongeschikt wordt of je baan kwijtraakt.
  • Gaat je relatie uit, overlijdt je partner of gebeurt er iets anders in je leven waardoor je de hypotheek niet meer kunt betalen? Dan is NHG een vangnet. Samen met je bank of verzekeraar doet NHG er alles aan, om ervoor te zorgen dat je je lening kunt blijven betalen en je in je huis kunt blijven wonen.
  • Verkoop je je woning met verlies en kun je er niets aan doen? Dan betaalt NHG onder bepaalde voorwaarden de lening die je nog hebt, terug aan je bank of verzekeraar. Jij hoeft die lening dan niet meer terug te betalen. Op de website van NHG vind je hiervan een aantal voorbeelden waarbij je wél en ook niet hoeft terug te betalen, als je een lening met NHG hebt.

 

Wat zijn de nadelen van NHG?

Een lening met NHG heeft ook een aantal nadelen. We noemen er een paar:

  • NHG is niet gratis. De kosten voor NHG zijn in 2024 eenmalig 0,6% van het totale hypotheekbedrag. Dat is maximaal € 2.610. Leen je ook geld voor energiebesparende maatregelen, dan kost NHG maximaal € 2.766,60. De kosten van NHG mag je aftrekken bij je belastingaangifte. Door de belastingteruggave en rentekorting verdien je deze kosten snel terug.
  • Kun je de kosten voor de lening niet meer betalen, bijvoorbeeld door een scheiding of als je je baan kwijtraakt? Dan betaalt NHG onder bepaalde voorwaarden de lening die je nog hebt, voor je terug aan je bank of verzekeraar. Maar je krijgt dan wel een registratie bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Hierdoor is het vijf jaar lang moeilijk voor je om een nieuwe lening te krijgen.

Hoe vraag je NHG aan?

Een hypotheek met NHG vraag je bij a.s.r. aan via een hypotheekadviseur. Je hypotheekadviseur:

  • berekent wat je maximaal mag lenen;
  • geeft jou financieel advies;
  • houdt rekening met jouw situatie;
  • bekijkt of je voldoet aan de voorwaarden voor een lening met NHG.

Wanneer kun je NHG aanvragen?

Er zijn verschillende situaties waarin je een lening met NHG kunt aanvragen. Vraag je adviseur naar de voorwaarden die gelden voor deze situaties:

  • als je een huis koopt met of zonder energiebesparende maatregelen;
  • als je al een lening hebt en meer geld wilt lenen om te verbouwen.

Nog meer weten?

Wil je nog meer weten over NHG of over de rente die je bij a.s.r. betaalt voor een lening met NHG?

Meer informatie over NHG vind je op de website van NHG. De lagere rentetarieven van a.s.r. voor een lening met NHG vind je op asr.nl/hypotheekrente.

Marjolijn van der Veeken

Meer verhalen over Hypotheek

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }