Home Blogs van a.s.r. Jansen Huybregts over duurzaam herstelnetwerk

Alex van Jansen Huybregts: ‘Wij gaan voor duurzaam, tot de purschuim aan toe’ 

21 januari 2021

Service- en herstelbedrijf Jansen Huybregts repareert honderden schades per jaar. 'Wij zijn eigenlijk de ANWB van huizen', grapt commercieel directeur Alex de Wit. 'Wij keuren huizen, onderhouden huizen, repareren huizen: alles om ergens fijn te wonen.' En dan het liefst op een duurzame manier, waarbij een schade of het defect zo snel mogelijk en in één keer hersteld is. Hoe ze dat aanpakken bij Jansen Huybregts? Dat lees je hier. 

Goede start

Veel schades die Jansen Huybregts repareert ontstaan door lekkage of storm. Alex: “Onze planners houden daarom altijd het weerbericht in de gaten. Zodra het bericht binnenkomt dat het over drie dagen gaat stormen, dan reserveren wij in ieder geval al voldoende materiaal en capaciteit, zoals hoogwerkers.” Is dat echt nodig? “Laat ik het zo zeggen: als je de 100 meter gaat rennen en je hebt een slechte start, dan heb je ook een slechtere eindtijd. Zo werkt het ook met schade herstellen.”

Lees hier meer over duurzaam schadeherstel

 

Duurzaam repareren

Jansen Huybregts voert per jaar 150.000 reparatieverzoeken, renovatie- en mutatiewerkzaamheden uit. Bij reparatieverzoeken herstelt Jansen Huybregts schades en defecten aan een woning, en de renovatie- en mutatiewerkzaamheden vinden plaats wanneer bewoners wisselen van een woning. “Alles wat in of rond een huis kapot gaat, repareren wij. Van een stortbak die blijft doortrekken tot een raam dat niet meer sluit.” Uit eigen onderzoek bleek dat 80% van dit soort reparaties eigenlijk geen spoed betreft. Het gaat dan om reparaties die niet ad hoc en binnen een half uur gerepareerd hoeven worden. Maar zo’n 20% zijn zaken als lekkages of inbraken. En die moeten natuurlijk direct met spoed worden opgelost. Dat zette Alex aan het denken.

Servicebus

Daarom bedacht Jansen Huybregts de servicebus: via een woningbouwvereniging van een opdrachtgever wordt geregeld dat er nu op een vast moment in de week of maand een servicebus bij een flat, complex of wijk staat. Daar kunnen bewoners dan terecht met hun reparatieverzoeken. “De klanttevredenheid gaat omhoog, en het is een stuk duurzamer om in één keer alle reparaties in het complex of in de wijk te verhelpen. Alles first time fixed! De servicemonteurs zitten niet meer uren in de auto, maar zijn altijd direct in de buurt. Onze monteurs zijn tenslotte geen taxichauffeurs. Het is eigenlijk een soort SRV-wagen anno 2020, haha! Zet een barbeque bij de servicebus en het wordt nog gezellig ook!”

Groen Gedaan! Keurmerk

Alex is ook trots op het Groen Gedaan! Keurmerk dat Jansen Huybregts bezit. Het certificaat geeft aan dat het reparatiebedrijf schades op een duurzame manier herstelt. Zo maken ze gebruik van zo duurzaam mogelijke producten: “tot de purschuim aan toe”, vertelt Alex. “Onze groene pur is door de gebruikte grondstoffen op dit moment 80% duurzamer dan de gewone pur.” Alex vertelt dat de duurzaamheid van Jansen Huybregts verder gaat dan alleen het gebruik van materialen. “De manier waarop wij met ons personeel omgaan en hoe wij de processen inrichten vinden wij ook heel belangrijk.”

Minder bewegingen

Hoe ze dat precies aanpakken? Door servicemonteurs zo min mogelijk op en neer te laten rijden tussen klanten en schades zo snel mogelijk op te lossen. Zo laten onze mannen en vrouwen een digitale vochtmeter achter bij bewoners, waardoor bewoners zelf het vochtniveau kunnen opmeten. Alex: “Dan hoeft er niet weer speciaal een dieselbus naar toe om op te meten.” Jansen Huybregts maakt ook steeds vaker gebruik van moderne middelen zoals drones om schades op grote hoogte te meten. “Zo voorkom je dat er twee man met een ladder naar toe moet. We houden kort gezegd van innovaties die zorgen voor minder bewegingen en minder manschappen. Zo houden wij de meeste tijd over voor ons werk en sparen we het milieu. Mooi, toch?”

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Duurzaam herstel