Toegankelijkheidsverklaring
In deze toegankelijkheidsverklaring leggen we uit welke regels gelden voor toegankelijkheid. En hoe we hier als a.s.r. aan voldoen. Nu en in de toekomst. Je leest ook wat je kunt doen als je vindt dat iets niet goed werkt.
Voor a.s.r. betekent toegankelijkheid dat iedereen van onze producten en diensten gebruik kan maken. Ook als je een beperking of handicap hebt. Bijvoorbeeld als je blind of slechtziend bent, niet goed kunt horen of een lichaamsdeel niet goed kunt gebruiken. Met onze diensten bedoelen we onze producten en diensten die je bij a.s.r. kunt afsluiten. Bijvoorbeeld een autoverzekering of een uitvaartverzekering.
Op de pagina Toegankelijkheid staat meer informatie over de toegankelijkheid van de website van a.s.r . En je kunt altijd contact met ons opnemen als je vragen hebt. Stuur daarvoor een e-mail naar toegankelijkheid@asr.nl.
Er zijn regels voor a.s.r. om te zorgen dat iedereen onze verzekeringen op een toegankelijke wijze kan afsluiten. Deze regels, geformuleerd onder de European Accessibility Act, gelden voor alle verzekeringsmaatschappijen in Europa. Hieronder leggen we uit welke onderwerpen er in de European Accessibility Act staan en hoe we aan de regels voldoen.
Per product of dienst geven we aan waar je meer informatie kunt vinden. Bijvoorbeeld op onze website. Deze informatie kun je ook altijd bij ons opvragen per mail via toegankelijkheid@asr.nl:
Onze website, digitale portalen en app voldoen aan de WCAG 2.1 richtlijnen op niveau A en AA. De informatie is digitaal vindbaar. De website en app zijn zo gemaakt dat deze wordt voorgelezen als je een schermlezer gebruikt.
- De website wordt getest op toegankelijkheid in Google Chrome in combinatie met de NVDA-schermlezer. Daarom zal de website het best te bedienen zijn met deze hulpmiddelen. Over het algemeen test a.s.r. de twee laatste versies van Chrome, Edge, Firefox, Safari, Android Chrome, Android Samsung en de standaard Windows-browser.
- De iOS app en Android app worden getest in Google Chrome en Safari. De applicatie zal daarom het beste functioneren in de meest recente versies van deze browsers.
- Mijn.asr.nl wordt getest in Google Chrome en Safari. De applicatie zal daarom het beste functioneren in de meest recente versies van deze browsers.
We schrijven alles zo duidelijk mogelijk op, in begrijpelijke taal. Soms moeten we bepaalde woorden gebruiken. Bijvoorbeeld omdat dit zo in de wet staat. Dan leggen we deze woorden uit, zodat duidelijk is wat we bedoelen.
We zorgen dat je onze diensten ook kunt gebruiken als je een zintuig mist. Bijvoorbeeld als je niet kunt zien, horen of praten. Dit geldt ook voor de manieren waarop je contact met ons kunt opnemen.
We zorgen dat teksten en foto’s of plaatjes goed zichtbaar zijn. Met duidelijke verschillen tussen kleuren en een goed leesbaar lettertype. Zijn de standaard letters of afbeeldingen te klein om ze goed te kunnen zien? Dan zorgen we dat onze tekst of afbeeldingen ook nog goed zichtbaar zijn op 200% ingezoomd.
We zorgen dat je onze diensten kunt gebruiken zonder dat je hiervoor kleuren moet kunnen zien.
Geven we informatie over het afsluiten van een verzekering via video, foto’s of plaatjes? Dan leggen we uit wat hierop te zien is. En zorgen we dat dit voorgelezen kan worden door een schermlezer bijvoorbeeld voiceover. Gebruiken we geluid? Dan zorgen we voor ondertiteling of een beschrijving van de inhoud.
Maak je gebruik van hulpmiddelen? Zoals bijvoorbeeld een braille leesregel of vergrootsoftware? Dan zorgen we dat je hiermee onze diensten en producten kunt gebruiken.
De medewerkers van onze klantenservice en helpdesk weten hoe je onze diensten kunt gebruiken als je een beperking of handicap hebt. Ze kunnen je verder helpen als iets toch niet toegankelijk is voor jou en weten de laatste status van onze toegankelijkheid.
We blijven werken aan het verbeteren van onze diensten. We houden in de gaten of wetgeving verandert. En zorgen dat we op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen. Ook horen we graag van onze klanten hoe ze denken over onze diensten. En of ze deze goed kunnen afsluiten. Hiervoor doen we gebruikersonderzoek. We nemen in onze onderzoeken regelmatig mensen met een beperking of handicap mee.
Er wordt gecontroleerd of we als verzekeringsmaatschappij voldoen aan de regels voor toegankelijkheid. Dit doet vooral de Autoriteit Financiële Markten (AFM) als belangrijkste toezichthouder. Wij doen een melding bij AFM als we niet aan een regel voor toegankelijkheid voldoen. En proberen dit zo snel mogelijk op te lossen. We moeten het ook zelf doorgeven als we vaststellen dat we niet aan een regel voor toegankelijkheid voldoen. En zorgen dat we dit oplossen. We hebben een werkwijze ingericht om te weten of we mogelijk niet aan een regel voldoen. Hiervoor onderzoeken we bijvoorbeeld de klachten en vragen die we van onze klanten ontvangen. En we onderzoeken zelf of onze diensten en producten aan de regels voldoen met verschillende controles op de website en app. De uitkomst van deze controles vind je op de pagina Toegankelijkheid.
Wij willen dat iedereen onze website en app kan gebruiken. Heb je problemen bij het gebruik van onze website of app? Omdat deze niet digitaal toegankelijk is? Meld je hulpvraag, tip, idee of probleem door een e-mail te sturen naar toegankelijkheid@asr.nl.