Ga naar de hoofdinhoud

Jeroen Loef is strategisch adviseur ondernemerschapsonderwijs bij de Hanzehogeschool Groningen. Het groeimodel 'The five Stages of Small Business Growth' (van Neil C. Churchill en Virginia L. Lewis) speelt binnen de opleidingen van de Hanzehogeschool steevast een belangrijke rol. ‘Er is nog altijd geen model dat het fundamenteel anders en beter uitlegt.’

De reis van een eenpitter naar 'organisatie'

‘Heel simpel gezegd omschrijft het groeimodel de reis die een startende onderneming maakt van eenpitter tot groot bedrijf,’ vertelt Jeroen. ‘Een bedrijf dat uiteindelijk zo groot is dat je het een ‘organisatie’ noemt. Bij elke stap omschrijft het model de stappen die je moet zetten en de kansen die je kunt benutten om naar de volgende fase door te groeien. Het geeft je dus als ondernemer echt handvatten om heel gericht stap voor stap te groeien. En dat begint bij jezelf. Ik zeg ook wel eens: je moet intern beginnen om extern te winnen.’

Meer mentale rust dankzij meer inzicht

‘Het is een goede zaak dat er steeds meer aandacht is voor de mentale gezondheid van ondernemers,’ vindt Jeroen. ‘Het groeimodel kan hier ook echt bij helpen. Stel dat je als ondernemer het idee hebt dat je al jaren tegen de bierkaai vecht. En dat je dan dankzij het groeimodel ontdekt dat je tóch al in fase 3 zit. Dan begrijp je misschien ook beter waarom sommige dingen zo stroperig gingen in fase 1 en 2. Dingen waarbij je achteraf tóch beter hulp had kunnen vragen. Want in je eentje ga je dan misschien wel snel, samen kom je uiteindelijk verder. Van fase 3 t/m 5 kun je dan alsnog heel gericht het model volgen. In die zin kan het model je ook meer mentale rust geven.’

'Groeien volgens het boekje'

Hoe complexer een organisatie wordt, hoe complexer het ook kan worden om te groeien volgens het boekje. Jeroen: ‘Een goed voorbeeld is een grote mobiele provider, in de aanloop naar de volwassenheidsfase waarin het bedrijf zich nu bevindt. De partijen die het bedrijf gevormd hebben, waren op een gegeven moment echt op zoek naar wat ze nu eigenlijk waren. Ze kwamen er toen gewoon letterlijk achter dat ze facturen stuurden naar hun eigen collega’s, in de veronderstelling dat dit externe relaties waren. Zonder dat daar ook maar enigszins vraagtekens bij gezet werden. Dan moet je als bestuur uiteindelijk wel gaan ‘snoeien’ om weer gericht te kunnen groeien. Een frisse blik van externe adviseurs, die in de basis allemaal volgens het groeimodel werken, kan dan zeker helpen.’

Nog altijd actueel

Kan een 41 jaar oud model nog wel relevant zijn in het digitale tijdperk waarin we nu leven? Jeroen: ‘Zeker, in de kern is er eigenlijk niet echt iets gewijzigd. Ook relatief jonge bedrijven groeien nog steeds in grote lijnen volgens dit model, elk in hun eigen tempo. Dat je de 5 groeifasen ook op deze bedrijven kunt toepassen, bewijst dat het model nog altijd actueel is.’

In welke groeifase zit jouw bedrijf?

Als je nu weet in welke groeifase je zit, kun je gerichter je vervolgstappen voor later bepalen. Op financieel gebied, maar ook als het gaat om risicobeperking en duurzaamheid. Zo kun je later ook gezond blijven groeien. En blijf je altijd je steentje bijdragen aan de samenleving.

In onze whitepaper 'Gezond groeien als ondernemer' lees je meer over het 5 fasen-groeimodel dat je hierbij kan helpen. Bij elke groeifase vertellen we je welke kansen en uitdagingen je kunt verwachten. Én welke stappen je kunt zetten op weg naar de volgende fase. Ook leggen we je uit welke financiële producten je hierbij kunnen helpen. Zo bouw je stap voor stap voor stap verder aan een gezonde toekomst voor jouw bedrijf.