Ga naar de hoofdinhoud

Pgb voor verpleging en verzorging: zo werkt het

Soms heb je zorg nodig. Omdat je bijvoorbeeld jezelf niet meer kan wassen en aankleden. Als dit niet meer lukt en je ook niet opgevangen kan worden door naasten, dan kan je zorg aanvragen. Als je een indicatie voor zorg hebt, dan kan dit geleverd worden door een thuiszorgorganisatie of door middel van een persoonsgebonden budget (Zvw-pgb).

Wat kan ik met een pgb?

Met een Zvw-pgb (Persoonsgebonden budget voor de Zorgverzekeringswet) kun je zelf zorg inkopen en regelen voor verpleging en verzorging die onder de Zorgverzekeringswet vallen. Dit budget is bedoeld voor zorgkosten die in onder de basisverzekering van de zorgverzekering vallen en waarbij je zelf de regie wilt hebben over welke zorgverlener je inschakelt .

Hoe pgb zorgverzekering aanvragen
  1. Kijk of je in aanmerking komt:

    Lees het reglement door die bij jouw a.s.r. zorgverzekering hoort en maak de PGB-test op pgb-test.nl. Je voldoet in ieder geval aan de volgende punten:

    1.1 Je hebt thuis verpleging en/of verzorging nodig door een verpleegkundige/verzorgende vanwege een medische reden

    1.2 Je hebt de zorg in ieder geval langer dan één jaar nodig of gaat het om palliatieve terminale zorg

    Heb je al een afspraak gehad met een hbo-wijkverpleegkundige (BIG-geregistreerd)?  Je zoekt een verpleegkundige in onze Zorgzoeker. Als je in aanmerking komt voor thuiszorg dan stelt de wijkverpleegkundige een indicatie op voor zorg met een zorgplan. De wijkverpleegkundige kan je ook adviseren of het zin heeft om een aanvraag te doen. 

  2. Vul deel 1 van het aanvraagformulier samen met de wijkverpleegkundige in:

    De verpleegkundige moet een BIG-geregistreerde hbo-wijkverpleegkundige van een thuiszorgorganisatie zijn. Bij kinderen onder de 18 moet het een BIG-geregistreerde hbo-kinderwijkverpleegkundige zijn. 
  3. Vul deel 2 van het aanvraagformulier zelf in.

  4. Verzamel relevante documenten (zoals de indicatie/het zorgplan).

  5. Upload de aanvraagformulieren en relevante documenten via deze link.

  6. Een Bewuste-keuze gesprek:

    Als wij beide aanvraagformulieren ingevuld en ondertekend, en bijlagen, hebben ontvangen nodigen we je uit voor een Bewuste-keuze gesprek. Dan bespreken we jouw aanvraag en hoe je een Zvw-pgb wilt inzetten. Ook bespreken we of je voldoet aan de voorwaarden die wij stellen, kijken we of je zo'n pgb kunt beheren en kun je ons vragen stellen. 
  7. Toestemmingsverklaring:

    Keuren wij je aanvraag goed? Dan krijg je van ons een toestemmingsverklaring. Daarin staat de hoogte van je budget, hoe lang deze geldt en vanaf wanneer het ingaat. 

Let op: gebruik juiste documenten voor je aanvraag

Zorg ervoor dat je de documenten gebruikt van het jaar waarin je een aanvraag doet. Dus doe je een aanvraag voor 2023? Gebruik dan het reglement en de aanvraagformulieren van dat jaar.

Reglementen en documenten

Lees voor je een aanvraag doet het reglement dat hoort bij jouw basisverzekering door. 

Veelgestelde vragen over het Zvw-pgb
Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen
vroeger Ditzo
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }