Hoe voorkom je een WIA-gat bij je medewerkers?

De Wet werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA) is de wet voor arbeidsongeschiktheid. De WIA bestaat uit de WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten) voor als je werknemer meer dan 35% arbeidsongeschikt is. En de IVA (Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten) voor als je werknemer volledig en blijvend arbeidsongeschikt is. Hieronder vind je alle informatie over een WIA-hiaat en de aanvullende verzekeringen voor je werknemers om dit te voorkomen. 
Wat is een WIA-gat, WIA-hiaat, WGA-gat of WGA-hiaat?

Als je medewerker 2 jaar arbeidsongeschikt is en de verplichte loondoorbetaling van de werkgever stopt, dan valt je medewerker onder de WIA. En krijgt hij een WGA-uitkering, IVA-uitkering of geen uitkering. Is je medewerker gedeeltelijk arbeidsongeschikt en kan hij nog (deels) werken? Dan is de WGA van toepassing op je medewerker en krijgt hij een WGA-uitkering. Het (grote) financiële verschil tussen de WGA-uitkering en het laatste salaris noemen we het WGA-gat. Het wordt ook wel WGA-hiaat genoemd. Meer informatie over de WGA.

Bij een WIA-uitkering bestaat het risico dat de hoogte van het inkomen minder dan 70% is van het laatstverdiende loon. De hoogte van een WIA-uitkering is dus meestal een stuk lager dan het inkomen dat je medewerker gewend was. In het ergste geval zakt hij af naar bijstandsniveau. Het financiële verschil tussen uitkering en laatstverdiende loon noemen we een WIA-gat of WIA-hiaat. 

Bekijk ook onze video met uitleg: 

Hoe regel je een WIA-verzekering?

Een WIA-verzekering van a.s.r. voor je werknemers sluit je af bij een onafhankelijk verzekeringsadviseur. Die kan goed inschatten wat goed werkt voor jou. En bij a.s.r. vinden we dat belangrijk. Zo weet je tenminste zeker dat precies verzekerd is wat nodig is. Bovendien kan jouw adviseur je veel administratieve zaken uit handen nemen. 

Hoe bereken je een WIA-gat of WIA-hiaat?
Werknemers die langer dan twee jaar ziek zijn, komen in aanmerking voor een WIA-uitkering. Als zij er niet in slagen te re-integreren, vallen zij flink terug in hun inkomen. Wil je de gevolgen voor je werknemer laten berekenen? Gebruik dan de WIA-rekenhulp. Of neem contact op met je adviseur. Die helpt je graag.
Wat kun je doen als werkgever?

Je kunt je werknemers verzekeren tegen een WIA-gat, WIA-hiaat, WGA-gat of WGA-hiaat. Dat doe je door een WIA-verzekering of WGA-gat verzekering af te sluiten. Zo’n verzekering vult de IVA- of WGA-uitkering aan. 

  • Is je medewerker 80-100% duurzaam arbeidsongeschikt?
    Dan ontvangt hij op de IVA-uitkering een aanvulling tot 90% van zijn laatstverdiende loon.
  • Is je medewerker 35-80% arbeidsongeschikt? Of 80-100% maar niet duurzaam arbeidsongeschikt? Dan krijgt hij op de WGA-uitkering een aanvulling tot 70-90%.

Een werknemer kan ook zelf een verzekering afsluiten. Maar het is voor een werknemer niet eenvoudig om zich individueel te verzekeren tegen de financiële gevolgen van een WIA- of WGA-gat. Zo'n verzekering is duurder, er is minder dekking en bovendien gelden er dan medische waarborgen.

Soorten verzekeringen
Onderstaand overzicht laat zien welke aanvullingen op een WIA-uitkering mogelijk zijn in een bepaalde situatie. 
Arbeidsongeschiktheid tussen 15% en 35% Arbeidsongeschiktheid tussen 35% en 80% Arbeidsongeschiktheid tussen 80% en 100%
WIA AO minder dan 35%
WIA Vaste aanvulling
WIA Vaste aanvulling

WIA Excedent WIA Excedent

Inkomensaanvulling
Inkomensaanvulling

WGA Gat Basis

  WGA Gat Uitgebreid
 
Wat kost zo’n verzekering jou als werkgever? 
De premie hangt af van de verzekering en opties die je kiest, de sector van je bedrijf en de opbouw van je personeelsbestand. De premies gaan als kosten ten laste van de winst. Eventuele uitkeringen aan medewerkers zijn belast. Je kunt de premie zelf betalen en daarmee een goede secundaire arbeidsvoorwaarde bieden. Maar je kunt deze verzekering ook in overleg met je medewerkers afsluiten en dan de premie (deels) inhouden op het brutosalaris. 
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":true,"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"VIT_C_CHAT":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }