Ga naar de hoofdinhoud

De vergrijzing, het personeelstekort, de arbeidsmarktkrapte, de hoge werkdruk en hoge verzuimcijfers nemen toe. Daardoor groeit de noodzaak om meer te investeren in duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Hoe ervaren werknemers deze ontwikkelingen en vooral: hoe gaan zij ermee om? Jan Siebe Veenstra, hoofd inkoop van technisch maakbedrijf Haak gaat hierover in gesprek met zijn collega.

We zijn op bezoek bij het technische maakbedrijf Haak Solutions in Gorredijk, Friesland. Lees het interview met hoofd inkoop Jan Siebe Veenstra (58 jaar, vijf jaar bij Haak). Zijn collega computer-metaalbewerker Richard de Vries (41 jaar, 25 jaar bij Haak) interviewt hem.

Hoofd inkoop en manusje van alles

Jan Siebe: ‘Mijn rol is hoofd inkoop. Daarnaast ben ik lid van het MT en doe ik een stukje personeelszaken. Ik ben eigenlijk een manusje van alles bij een prachtig bedrijf. Daarnaast ben ik een muzikant, ik speel heavy metal. Binnenkort brengen we een nieuwe single uit en werken we aan een nieuw album. Het houdt me jong, en als muzikant let ik op mijn mentale en fysieke fitheid. Samen genieten we van de muziek die we maken. En onderweg sla ik bijvoorbeeld de vette broodjes over.’

Inkopen met een plan

‘Toen ik begon was de inkoop nog niet geautomatiseerd’, vertelt Jan Siebe. ‘We bestelden wat nodig was, zonder een plan. Nu gebruiken we programma’s voor een soepele inkoop. Zo zorgen we dat er altijd voorraad is. Verder onderhandel ik over prijzen en maak ik keuzes voor leveranciers. Collega’s denken dan weleens: daar komt die inkoper weer met zijn grote mond! Gelukkig denken we bij Haak altijd in oplossingen. Zelfs als we soms onhandige of niet-concurrerende producten ontwerpen of verkopen. Dan bemoei ik me ook graag met de verkoopkant.’

Ondersteunen langdurig zieke medewerkers

Jan Siebe vertelt dat hij naast zijn andere werk langdurig zieke medewerkers ondersteunt. ‘Sinds corona werkt de arbodienst op afstand. Maar op afstand zie je niet wat er aan de hand is. We hadden een collega die overspannen was en daardoor uitviel. We hielden veel contact en a.s.r. heeft geholpen met een verzekering.’

Hij heeft zelf ook gezondheidsklachten gehad. Jan Siebe: ‘Ik was ondernemer en kreeg verschijnselen van een burn-out. Toen ik bijna 120 kilo woog, speelde ik zelfs voetbal. Totdat een gescheurde kruisband me dwong iets anders te doen. Mijn vrouw werkte bij een fitnessbedrijf met een vitaliteitsprogramma waarbij je punten verdiende. Ik deed mee en behaalde de hoogste score. Dat motiveerde me. Ik ben gaan hardlopen met een loopclub en heb zelfs de marathon van Berlijn gelopen.'

Keuze voor vitaliteitsprogramma a.s.r. Vitality

‘Onze eigenaar Freddy Haak is een oud-profwielrenner en een grote sportliefhebber’, vertelt Jan Siebe. ‘Het was daarom makkelijk om hem te overtuigen van een gezondheidsprogramma. Als klant van a.s.r. hebben we gekozen voor a.s.r. Vitality. Bij mensen die langdurig lichamelijk werk doen, zie je slijtage aan schouders, rug en nek. Vooral bij ouderen die weinig aan sport doen. Of bij collega’s die om de hoek wonen en toch met de auto komen. Of die nog roken. Die collega’s hebben gelukkig de omslag gemaakt. Ze bewegen meer en doen mee aan a.s.r. Vitality. Daarmee verdien je punten die je inwisselt voor tegoedbonnen. Of je geeft aan een goed doel. Onderling vergelijken van punten die je haalt, motiveert nog eens extra.’

Uitval van medewerkers voorkomen

Volgens Jan Siebe is het belangrijk om regelmatig na te gaan hoe je in je vel zit. ‘Check bij jezelf of je jouw werk nog leuk vindt hoe je het weer interessanter maakt. Wat betreft vitaliteit: niet iedereen hoeft te gaan hardlopen. Wandelen of fietsen is ook prima. Denk na over wat je eet en drinkt. Ik wijs collega's er af en toe op. Bijvoorbeeld collega’s die niet ontbijten of geen lunch meenemen naar werk. Waarom doen ze dat? Ik probeer de personeelsvereniging ook te motiveren om activiteiten te organiseren voor iedereen. Ook voor de mensen die fysiek niet alles aankunnen. We zijn sinds kort begonnen met een nieuwsbrief om activiteiten te delen. Nu vragen collega's zelfs al wanneer de volgende activiteit komt.’

Duurzame inzetbaarheid is meer dan vitaliteit alleen

Freerk Tuinenga – consultant duurzame inzetbaarheid bij a.s.r. – haakt in op het gesprek. ‘Ze bespreken slechts een deel van duurzame inzetbaarheid’, stelt Freerk. ‘Begrijpelijk, omdat dat tastbaar is en ze er regelmatig mee bezig zijn. Duurzame inzetbaarheid gaat over veel meer, zoals cultuur, leiderschap, mobiliteit en flexibiliteit. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt zowel bij de werkgever als de werknemer.’

Kunnen, willen, mogen

Freerk noemt 3 belangrijke factoren voor een goede werksfeer: kunnen, willen en mogen. Freerk ‘Die factoren zijn ook weer een zaak voor werkgever én werknemer. Wat doe jij als werknemer om de werksfeer goed te houden? Hoe ga je om met een collega die het zwaar heeft? Voel je je nog steeds op je plek, ben je enthousiast en krijg je waardering? Veel hiervan heb je zelf in de hand. Net als je vitaliteit en de arbeidsvoorwaarden en faciliteiten die je hiervoor gebruikt. Natuurlijk is een goed salaris een vorm van beloning. Maar vaak zijn erkenning en waardering waardevoller. Ze zorgen ervoor dat een werknemer bij je blijft.’

Zo wordt je het ideale bedrijf om voor te werken

Jan Siebe geeft nog een tip voor werkgevers: ‘Zorg voor een goede verzekeraar! En dat zeg ik niet om a.s.r. nog meer te promoten dan we al doen tijdens dit gesprek. Maar het is een noodzaak. Verder is uitdaging en groei in je werk belangrijk, net als collegialiteit. Ideaal is een werkgever die ervoor zorgt dat elke medewerker werk niet alleen maar ziet als werk. Zorg samen dat je mentaal en fysiek gezond blijft. Zo ontstaat er een gevoel van saamhorigheid. Wat dat betreft mag Freddy trots zijn dat Richard hier al 25 jaar werkt.’

Re-integratie en preventieve diensten in de Dienstenwinkel

Natuurlijk wil je dat werknemers gezond, gemotiveerd en met plezier aan het werk zijn én blijven. Je houdt ze het liefst duurzaam inzetbaar. Met een collectieve inkomensverzekering bij a.s.r. krijg je toegang tot de Dienstenwinkel. Hier vind je een uitgebreid aanbod van re-integratie diensten, preventieve diensten, opleidingen en trainingen die je hierbij helpen en ondersteunen.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }