Zwangerschap en geboorte: alles wat je moet weten

Ben je zwanger? Gefeliciteerd! Je gaat een bijzondere tijd tegemoet. Op deze pagina lees je waar je aan moet denken en wat je zorgverzekering vergoed. Bekijk voor je gaat lezen welke verzekering je hebt in je a.s.r. account, dan weet je welke vergoedingen er voor jou gelden. 

De fases van je zwangerschap

Een zwangerschap bestaat uit 3 verschillende fases. Die noemen we trimesters. Om het voor jou makkelijk te houden hebben we deze pagina opgedeeld in die trimesters, en tonen we per trimester wat je regelt én wat de vergoedingen zijn die er bij geboortezorg horen.  

Het 1ste trimester

Zodra je zwanger bent kun je jezelf aanmelden bij een verloskundigenpraktijk en een afspraak maken voor je eerste consult en de eerste controle. Gebruik onze Zorgzoeker om een verloskundigenpraktijk bij jou in de buurt te vinden. Je hoeft niet bij ons te melden dat je zwanger bent. 

Hoe zit het met de vergoedingen van:
  • De verloskundige en gynaecoloog  toon
  • Echo's tijdens zwangerschap toon
  • Een prenatale screening toon
  • Stoppen met roken toon
  • Bekkenfysiotherapie toon
Het 2e trimester

In het tweede trimester vraag je vast de kraamzorg aan die na de bevalling helpt. Het is belangrijk dit te doen voor de 16e week van de zwangerschap. 

De kraamverzorgster geeft onder andere tips over de verzorging, bijvoorbeeld over het wassen van de baby. Dat is vaak erg fijn omdat er veel op je afkomt vlak na de geboorte. 

Let wel op: heb je de Goede Keuze van a.s.r. Ik kies zelf of de Ruime Keuze van a.s.r. basisverzekering?  Dan kan het zijn dat je rekening niet volledig door ons wordt vergoed als je naar een zorgverlener gaat waar wij geen contract mee hebben. Meer informatie daarover vind je hier. Je ziet via onderstaande knop ook met wie we wel én geen contract hebben. 

Hoe zit het met de vergoeding van:
  • Kraamzorg toon
  • Een zwangerschapscursus toon
  • Een geboortecoach of doula toon
Vraag je kraampakket aan

Zodra je kraamzorg aanvraagt, kun je ook een kraampakket bestellen. Daarin vind je alles wat je nodig hebt voor de bevalling en de eerste dagen erna. Je ontvangt het pakket 3 maanden voor de datum dat je uitgerekend bent.

Heb je een aanvullende verzekering (met uitzondering van ZorgBasis)? Dan kun je gratis een duurzaam kraampakket aanvragen. Als je geen aanvullende verzekering hebt kun je zelf een kraampakket kopen. 

  • Dit zit er in het duurzame kraampakket toon
Het 3e trimester

Wanneer je zwangerschap verloopt zoals je wilt dan kun je in het laatste trimester zelf kiezen waar je wilt bevallen. We adviseren je altijd dit te doen in overleg met je verloskundige. 

Belangrijk om te weten: als je een medische indicatie hebt, bijvoorbeeld omdat je verloskundige het nodig vindt, dan noem je dit een klinische bevalling. De kosten hiervoor worden volledig vergoed en je betaalt geen eigen risico of eigen bijdrage. 

Als je geen medische indicatie hebt dan spreken we van een poliklinische bevalling. 

Waar wil je bevallen?

  • Thuis
    Een thuisbevalling wordt volledig vergoed en je betaalt geen eigen risico of eigen bijdrage.

  • In het ziekenhuis (poliklinisch)
    Ook zonder medische indicatie kun je gewoon in het ziekenhuis bevallen. Als je geen aanvullende verzekering hebt betaal je hiervoor wel de eigen bijdrage. Bekijk voor de hoogte van de eigen bijdrage de uitklappers hieronder. Je betaalt geen eigen risico. 

  • In een geboortecentrum (poliklinisch)
    Je kunt ten slotte ook in een geboortecentrum bevallen. Als je geen aanvullende verzekering hebt betaal je hiervoor wel de eigen bijdrage. Bekijk voor de hoogte van de eigen bijdrage de uitklappers hieronder. Je betaalt geen eigen risico. 

Hoe zit het met de vergoeding van
  • Een poliklinische bevalling in het ziekenhuis of een geboortecentrum toon
  • GeboorteTENS of MammaTENS toon
Na je bevalling

Na de geboorte mag je zelf kiezen of je kindje wordt bijgeschreven bij jouw zorgverzekering of die van je partner. Het is wenselijk dat je de geboorte binnen 30 dagen aan ons doorgeeft. Aanmelden kan snel en gemakkelijk via je a.s.r. account of de Zorg app, gebruik daarvoor de onderstaande knoppen. 

Je ontvangt binnen enkele weken na aanmelding een zorgpas voor je kindje. 

Hoe zit het met de vergoeding van
Veelgestelde vragen over zwangerschap en geboorte
  • Hoe declareer je een rekening? toon
  • Hoe sluit je een aanvullende verzekering af? toon
  • Als je zwangerschap misgaat toon
  • Wat kun je doen met overgebleven spullen uit je kraampakket? toon
  • Wat als er geen kraamzorg beschikbaar is in mijn regio? toon
  • Wordt verloskundige hulp in het buitenland ook vergoed? toon
  • Heb je een andere vraag? toon
Meer informatie
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }