Ga naar de hoofdinhoud

Ben jij binnenkort uitgerekend en maak je je zorgen over het kraamzorg tekort in Nederland? Bij a.s.r. zetten we alles op alles om jou en je pasgeboren kindje de juiste zorg te bieden tijdens de kraamperiode. Helaas zien wij ook dat dit in de praktijk soms lastiger is dan verwacht. De vraag naar kraamzorg is in de zomer namelijk hoger, terwijl de capaciteit van het kraamzorg personeel in deze periode afneemt vanwege de zomervakantie. In bepaalde regio’s in Nederland is hierdoor een tekort aan kraamzorg ontstaan. Dit maakt het in sommige gevallen lastig om kraamzorg te garanderen, maar het is zeker niet onmogelijk. Daarom leggen we je hier uit wat je zelf kan doen én wat wij als zorgverzekeraar doen om kraamzorg voor jou en je kindje mogelijk te maken.

Hoe kraamzorg regelen?

Hoewel kraamzorgbureaus het tijdens de zomermaanden altijd erg druk hebben, is de capaciteit inmiddels zo sterk teruggelopen dat sommige bureaus hun maximale capaciteit hebben bereikt. Dit betekent dat je soms langer moet wachten voordat je door een kraamzorgbureau aangenomen wordt. Maar het kan ook betekenen dat je bij het aanvragen te horen krijgt dat er geen plek meer is rond jouw uitgerekende datum.

Dit kan even schrikken zijn, want we begrijpen dat je met veel vragen zit rondom geboorte en nazorg van je kindje. Gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden om kraamzorg aan te vragen. Bij een afwijzing kom je namelijk in aanmerking voor zorgbemiddeling. Wij gaan dan voor jou op zoek naar kraamzorg en houden je op de hoogte van de voortgang die we maken. Hoe je kraamzorg via zorgbemiddeling zelf kan regelen lees je hieronder.

Zelf kraamzorg regelen:
  1. Vind een kraamzorgbureau in jouw regio via onze Zorgzoeker
  2. Lukt het niet om zelf kraamzorg te regelen? Neem dan contact op met je zorgverzekering voor zorgbemiddeling
  3. Ben je verzekerd bij a.s.r.? Bekijk hier de mogelijkheden voor zorgbemiddeling
Geen kraamzorg beschikbaar: dit kun je zelf doen

Doordat er in sommige regio’s minder of geen kraamzorg beschikbaar is, schrijven steeds meer toekomstige moeders zich in bij verschillende kraamzorgbureaus. Begrijpelijk, maar we vragen je om dit niet te doen. Doordat één persoon op meerdere wachtlijsten staat is het namelijk moeilijk om te achterhalen hoeveel vrouwen nu echt op kraamzorg wachten. 

Daarnaast wijkt de geboortedatum in ruim 90% van de gevallen af van de uitgerekende datum. Hierdoor houden kraamzorgbureaus grote marges aan bij het maken van de planning en is er last-minute alsnog kraamzorg beschikbaar.

Dit kun je doen als er in jouw regio geen kraamzorg beschikbaar is:
  • Schrijf je in voor zorgbemiddeling van je zorgverzekeraar.
  • Neem direct na je bevalling contact op met jouw kraamzorgbureau. Vaak is in de real-time planning nog ruimte voor noodzakelijke kraamzorg.

Is het je gelukt om vóór de bevalling kraamzorg te regelen? Schrijf je dan uit bij eventuele andere kraamzorgbureaus en laat het de zorgbemiddelaar ook even weten door een e-mail te sturen naar: bemiddeling@asr.nl.

Tekort aan kraamzorg: dit doet a.s.r.

Alle zorgverzekeraars in Nederland – waaronder a.s.r. – zijn met elkaar in gesprek over het tekort aan kraamzorg en het beleid voor de zomerperiode. Naast het aanbieden van zorgbemiddeling, houden zorgverzekeraars een totaaloverzicht bij met het aantal bemiddelingsverzoeken per regio om een duidelijk beeld te krijgen van de regio’s waar een tekort aan kraamzorg is. Want alleen door samen te werken kunnen we toekomstige moeders en hun pasgeboren kindje(s), de hulp bieden die ze nodig hebben.

Dit is wat a.s.r. samen met andere zorgverzekeraars doet aan het tekort aan kraamzorg
  • We brengen gezamenlijk in beeld wat de tekorten zijn per regio.
  • In overleg met het Kraamzorg Samenwerkingsverband onderzoeken zorgverzekeraars hoe de beschikbare capaciteit per regio het beste verdeeld kan worden.
  • Vertegenwoordigd in Zorgverzekeraars Nederland (ZN) zijn zorgverzekeraars in gesprek met overheidsinstanties en de branchepartij voor kraamzorg Bo Geboortezorg, over het verdelen van de kraamzorguren. Door het maximum van 80 uur, waar mogelijk, terug te brengen naar het minimum van 24 uur hopen we deze zomer iedereen van kraamzorg te voorzien.
Veelgestelde vragen over kraamzorgtekort
Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen Fysiotherapie Zwangerschap Mondzorg GGZ Meer zorg a.s.r. Zorg App Zorgpas English information Buitenland Polisvoorwaarden en documenten
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }