Ben jij binnenkort uitgerekend en maak je je zorgen over het kraamzorg tekort in Nederland? Bij a.s.r. zetten we alles op alles om jou en je pasgeboren kindje de juiste zorg te bieden tijdens de kraamperiode. Helaas zien wij ook dat dit in de praktijk soms lastiger is dan verwacht. De vraag naar kraamzorg is in de zomer namelijk hoger, terwijl de capaciteit van het kraamzorg personeel in deze periode afneemt vanwege de zomervakantie. In bepaalde regio’s in Nederland is hierdoor een tekort aan kraamzorg ontstaan. Dit maakt het in sommige gevallen lastig om kraamzorg te garanderen, maar het is zeker niet onmogelijk. Daarom leggen we je hier uit wat je zelf kan doen én wat wij als zorgverzekeraar doen om kraamzorg voor jou en je kindje mogelijk te maken.
Hoewel kraamzorgbureaus het tijdens de zomermaanden altijd erg druk hebben, is de capaciteit inmiddels zo sterk teruggelopen dat sommige bureaus hun maximale capaciteit hebben bereikt. Dit betekent dat je soms langer moet wachten voordat je door een kraamzorgbureau aangenomen wordt. Maar het kan ook betekenen dat je bij het aanvragen te horen krijgt dat er geen plek meer is rond jouw uitgerekende datum.
Dit kan even schrikken zijn, want we begrijpen dat je met veel vragen zit rondom geboorte en nazorg van je kindje. Gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden om kraamzorg aan te vragen. Bij een afwijzing kom je namelijk in aanmerking voor zorgbemiddeling. Wij gaan dan voor jou op zoek naar kraamzorg en houden je op de hoogte van de voortgang die we maken. Hoe je kraamzorg via zorgbemiddeling zelf kan regelen lees je hieronder.
Doordat er in sommige regio’s minder of geen kraamzorg beschikbaar is, schrijven steeds meer toekomstige moeders zich in bij verschillende kraamzorgbureaus. Begrijpelijk, maar we vragen je om dit niet te doen. Doordat één persoon op meerdere wachtlijsten staat is het namelijk moeilijk om te achterhalen hoeveel vrouwen nu echt op kraamzorg wachten.
Daarnaast wijkt de geboortedatum in ruim 90% van de gevallen af van de uitgerekende datum. Hierdoor houden kraamzorgbureaus grote marges aan bij het maken van de planning en is er last-minute alsnog kraamzorg beschikbaar.
Is het je gelukt om vóór de bevalling kraamzorg te regelen? Schrijf je dan uit bij eventuele andere kraamzorgbureaus en laat het de zorgbemiddelaar ook even weten door een e-mail te sturen naar: bemiddeling@asr.nl.
Alle zorgverzekeraars in Nederland – waaronder a.s.r. – zijn met elkaar in gesprek over het tekort aan kraamzorg en het beleid voor de zomerperiode. Naast het aanbieden van zorgbemiddeling, houden zorgverzekeraars een totaaloverzicht bij met het aantal bemiddelingsverzoeken per regio om een duidelijk beeld te krijgen van de regio’s waar een tekort aan kraamzorg is. Want alleen door samen te werken kunnen we toekomstige moeders en hun pasgeboren kindje(s), de hulp bieden die ze nodig hebben.
Als a.s.r. verzekerde kun je je inschrijven voor zorgbemiddeling. Hoewel we geen garanties kunnen geven, is het ons tot nu toe vrijwel altijd gelukt om onze verzekerden minimale kraamzorg te bieden.
Door de grote vraag naar kraamzorg is het lastig om een tijdsindicatie af te geven. Hoelang het precies duurt om jou te helpen bij het vinden van kraamzorg is namelijk afhankelijk van verschillende factoren, zoals de regio waarin je je bevind. We doen uiteraard ons best om je zo snel mogelijk te helpen en houden je op de hoogte van de ontwikkelingen.
Heb je een vraag of hulp nodig? Neem contact met ons op via één van onze contactmogelijkheden. Wij helpen je graag verder.