'Denk nooit: dit overkomt mij niet. Het kan echt iedereen overkomen.'

Ruim 16 jaar lang was ondernemer Jacqueline werkzaam als lead engineer in werktuigbouwkundige installaties. Door haar klantgerichte houding vond ze het moeilijk om nee te zeggen en werkte daardoor veel, gemiddeld 50 tot 60 uur in de week. Jacqueline: ‘Ik wilde perfect zijn in alles, zowel op privé- als op werkgebied. Totdat ik door de aanhoudende stress tegen een depressie en burn-out aanliep.’ 

Rusteloos, emotioneel en vage lichamelijke klachten

Een aantal jaren eerder verloor Jacqueline een dierbare. In plaats van de tijd te nemen om te rouwen, ging ze door op hetzelfde tempo als daarvoor. ‘Totdat de bom barstte tijdens een vakantie, de eerste vakantie in jaren nota bene. Ik kon niks, wilde ook helemaal niks, was heel emotioneel en zag overal beren op de weg. Ik ben toen noodgedwongen een half jaar volledig uit de running geweest om zowel lichamelijk als geestelijk te herstellen. Door het altijd maar door blijven gaan, emoties wegstoppen, de lat heel hoog leggen en perfectionistisch zijn, ben ik letterlijk en figuurlijk mezelf tegenkomen.’ 

De signalen dat er iets niet goed zat bleven lang onopgemerkt, ook voor haar omgeving. ‘Ik was blijkbaar heel goed in een masker opzetten. Dat zeiden mensen om mij heen achteraf ook. Zelfs mijn man destijds had niks door. Ik had zelf ook niet door dat ik een masker op had, totdat het misging. Dan kijk je terug en besef je eigenlijk pas hoe idioot je bezig was.’ Jacqueline herinnert zich dat ze in haar spaarzame vrije tijd niet meer kon genieten, ontzettend rusteloos en emotioneel was en allerlei vage lichamelijke klachten kreeg. ‘Dat waren duidelijke signalen dat ik te veel stress had, maar toen dacht ik ‘als ik maar door blijf gaan is het er niet’. Toen het er eenmaal uitkwam kon ik niets anders meer dan apathisch voor me uitstaren en om het minste of geringste in huilen uitbarsten. Er kwam niets meer uit mijn handen.’ 

De arbeidsdeskundige van a.s.r.

In deze periode had Jacqueline contact met één vaste arbeidsdeskundige vanuit a.s.r. die haar begeleidde. Een arbeidsdeskundige ondersteunt de ondernemer, brengt de situatie in kaart, denkt mee en zorgt dat de juiste hulp ingezet wordt. Ook tijdens het re-integratietraject blijft de arbeidsdeskundige in contact met de ondernemer.

Zo ging het ook bij Jacqueline: ‘Ik heb de begeleiding en ondersteuning als positief ervaren. Ik had echt het gevoel dat ik er niet alleen voor stond en we het samen deden. Het contact met de arbeidsdeskundige was erg fijn en gebaseerd op vertrouwen, transparantie en openheid. Ik heb me nooit één moment onder druk gezet gevoeld en heb alle ruimte gekregen om te werken aan mijn herstel. Ook het feit dat je altijd met dezelfde persoon te maken had bij a.s.r. was fijn.’ 

Re-integratie en coaching traject

Na een periode van therapie ging Jacqueline, in overleg met de arbeidsdeskundige, langzaamaan weer aan het werk door hele kleine stapjes te maken. ‘Ik heb contact gezocht met één van mijn opdrachtgevers en ben daarmee in gesprek gegaan over een mogelijk integratietraject en gelukkig stonden zij hier heel erg positief tegenover, ze wilden mij daarin helpen. Het is uiteindelijk een proces van jaren geweest om weer genoeg vertrouwen in mezelf te krijgen omdat er in mijn achterhoofd altijd een stukje angst aanwezig was om weer terug te vallen.’

Dat gevoel van angst besprak ze tijdens het periodieke gesprek met de arbeidsdeskundige. ‘Hij heeft mij toen gewezen op een mogelijk coaching traject en dankzij a.s.r. ben ik terecht gekomen bij Helga Janssen van Impuls. Samen met Helga ben ik gaan kijken naar welke zaken er echt toe doen voor mij en belangrijk voor mij zijn in het leven. Dat heeft enorm geholpen. De onzekerheid en de angst om ooit weer een terugval te krijgen zal misschien altijd op de achtergrond aanwezig zijn, maar door de handvatten die mij zijn aangereikt weet ik dat ik op mezelf kan vertrouwen. Ik weet wat de signalen zijn als ik een stapje terug moet doen en dat ik vooral goed voor mezelf moet blijven zorgen. De gesprekken met Helga hebben mij zeer geholpen om net dat laatste stukje te kunnen overwinnen.’

Weer met zelfvertrouwen aan het werk

Jacqueline is inmiddels weer fulltime en met zelfvertrouwen aan het werk. Ze heeft veel geleerd van haar periode van uitval. Niet meer overal ja opzeggen, goed voor zichzelf blijven zorgen en werk en privé in balans houden. Wat ze andere ondernemers wil meegeven? ‘Probeer vooral de balans tussen werk en privé goed te houden en denk nooit: dit overkomt mij niet. Ik ben zoveel mensen tegengekomen die hetzelfde hebben meegemaakt. Het kan echt iedereen overkomen. Zorg voor een goede AOV bij een verzekeraar die met je meedenkt en uitgaat van het individu.’

Hoe helpt een AOV tegen en bij stress?

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) kan een grote rol spelen bij het voorkomen van stress. Bij de AOV’s van a.s.r. krijg je gratis toegang tot preventieve diensten om jouw gezondheid en onderneming vitaal te houden. Ook bij uitval door stress ondersteunen we je, naast een uitkering, met begeleiding door een arbeidsdeskundige of ondernemerscoach.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }