Home Blogs van a.s.r. Dit zijn de voordelen van krachttraining voor je lichaam

Dit zijn de voordelen van krachttraining voor je lichaam

06 mei 2020

Bodybuilders, enge apparaten en té opgepompte mannen. Dat is het beeld dat de meeste mensen hebben bij krachttraining in de sportschool. Toch is de kans groot dat ook jij regelmatig aan krachttraining doet. Denk aan squats, push ups en de plank. Het hoort er allemaal bij. No pain, no gain. En dat is alleen maar goed! Krachttraining heeft namelijk een heleboel positieve effecten op je lichaam. Wij zetten er 4 voor je op een rijtje. 

Wat is krachttraining?

First things first. Wat is krachttraining eigenlijk? In het woordenboek staat het als volgt: ‘training met gewichten ter vergroting van de fysieke kracht’. Duidelijk. Door het letterlijk uitoefenen van kracht op een bepaalde spiergroep, ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren. Dat klinkt misschien ongezond, maar dat is het niet! Wanneer je spieren die scheurtjes namelijk repareren, herstellen ze beter dan ooit. Dat wil zeggen dat je daarna nog iets zwaarder kan trainen. En daarna nog iets. En nóg iets. Resultaat? Sterke spieren! 

Voordelen van krachttraining

1. Krachttraining voor vetverbranding

Wist jij dat krachttraining ook belangrijk is voor vetverbranding? Want je lichaam verbrandt meer calorieën wanneer je meer spieren hebt. Meer krachttraining leidt dus tot meer vetverbranding! Volgens gezondheidsnet kan je calorieverbruik zelfs stijgen tot 50% meer calorieverbruik bij een toename van 100 gram spiermassa. Ook in rust. Wow! 

Ja. Ook wanneer je thuis ligt te netflixen, verbrandt je lichaam vet. En hoe meer spieren, hoe meer calorieën eraf vliegen. Na krachttraining moeten spieren namelijk herstellen en dat kost energie. Spieren hebben ook voedingsstoffen nodig. Ook dat kost energie. We noemen dat afterburn. Het klinkt too good to be true, maar dat is het dus niet. Wel blijft het lastig te bepalen hoeveel het verschilt per hoeveelheid spiermassa. 

Wil jij het beste resultaat behalen qua vetverbranding? Ga dan voor een combinatie van krachttraining en cardio. Je verbrandt namelijk sneller calorieën door cardio, maar de hoeveelheid calorieën die je verbrandt zijn weer afhankelijk van je kracht. Krachttraining en cardio gaan dus het beste hand in hand.

2. Het vermindert stress

Nog zo’n fijne reden voor die paar extra sumo squats. Krachttraining vermindert stress, angst en depressie. Door te sporten komen er in het lichaam onder andere serotonine en noradrenaline vrij, die resulteren in een positief gevoel. En: je slaapt beter! Minimaal drie keer per week krachttraining draagt bij aan een betere nachtrust.

Ook is beweging goed voor je hersenen en geheugen, doordat het je bloedsomloop bevordert. Wat een voordelen hè?

Nóg meer mentale voordelen? Jazeker! Krachttraining vereist namelijk een berg discipline. Zo kan je het trainen van je spieren ook zien als het trainen van je discipline. Daar moet je je dan wel aan houden, wil je enig effect zien. Maar dat kun jij. Zowel een goede mentale als fysieke training dus! 

3. Je krijgt sterkere botten

Sterkere botten. Ook daar zorgt krachttraining voor! Van krachttraining blijft je botweefsel krachtig. Het blijkt namelijk dat krachttrainers een hogere botdichtheid hebben. Het voorkomt bovendien osteoporose. Dit is een soort botontkalking, waarbij de sterkte van het bot afneemt. Naast sterkere spieren en een sterkere mentale gezondheid, ook nog sterkere botten!

Wat ook fijn is? Minder blessures! Niet alleen je spieren, maar ook alles daaromheen wordt versterkt, zoals de kniebanden en enkelpezen. Door het uitvoeren van krachtoefeningen voorkom je dus blessures. Geen spierscheuringen en verrekking voor jou! 

En nee, van krachttraining word je niet stijver. Sterker nog; het maakt je flexibeler. Toch wordt dat vaak gedacht. Krachttraining is het nieuwe stretchen. Kan jij binnenkort ook je benen in je nek leggen? We challenge you!

4. Een boost voor je zelfvertrouwen

Een boost voor je zelfvertrouwen, dat is altijd fijn. Zeg daarom ja tegen krachttraining! Het belangrijkste? Krachttraining geeft snel resultaat. Als je twee tot drie keer in de week buikspieroefeningen doet, kun jij na een maand al verandering zien. Ja, echt!

Hetzelfde geldt natuurlijk voor alle andere spiergroepen. Je gaat er letterlijk en figuurlijk lekkerder van in je vel zitten. Daardoor denk je positiever over jezelf. Je wordt trots en dat leidt tot zelfvertrouwen. Nou als dat nog niet overtuigend genoeg is...


Meer verhalen over Vitaliteit