Home Blogs van a.s.r. vitality spelen Alles over wedstrijdzwemmen: zwembad, geschiedenis én het wereldrecord

Alles over wedstrijdzwemmen: zwembad, geschiedenis én het wereldrecord

20 juli 2021

Ben jij altijd aan de buis gekluisterd wanneer het wedstrijdzwemmen op de Olympische Spelen weer begint? En ben je regelmatig zelf ook in het water te vinden in de zomer? Trek je bikini of zwembroek maar vast aan want we duiken het 50 meter bad in! Wil jij alles te weten komen over wedstrijdzwemmen? Lees deze blog!

Geschiedenis van wedstrijdzwemmen

Wedstrijdzwemmen is ontwikkeld in de 19e eeuw. Engeland introduceerde deze sport als eerste. Al in 1837 streden zes Londense zwemclubs tegen elkaar tijdens zwemwedstrijden. Sindsdien is wedstrijdzwemmen alleen maar in populariteit gestegen. 

Vanaf 1896 is zwemmen een officiële olympische sport. Toen mochten alleen mannen meedoen en werden er slechts twee afstanden gezwommen. Sinds 1912 mogen ook vrouwen meedoen. Tegenwoordig is zwemmen één van de grootste sporten op de Olympische Spelen. Er zijn nu in totaal 32 wedstrijden: 16 voor mannen en 16 voor vrouwen!

Dit is waarom Nederland een echt zwemland is

Nederland is een enorm zwemland. Je merkt het al aan hoe vroeg kinderen hun zwemdiploma halen en hoe vaak mensen in zwembaden, meren, grachten en kanalen zwemmen. Dat we graag zwemmen valt ook op bij de Olympische Spelen. Nederland staat bij veel zwemonderdelen op de Spelen vaak bovenaan de ranglijsten. 

Zo zijn Inge de Bruijn en Pieter van den Hoogenband bekende namen in de zwemwereld. Inge behaalde wel vier gouden medailles en Pieter drie in de jaren 2000 t/m 2004. Ook zijn er maar liefst 5 wereldrecords in handen van Nederlandse zwemmers! Ranomi Kromowidjojo en Kira Toussaint hebben individuele records op de 50 meter vrije slag en de 50 meter rugslag. En de Nederlandse teams waren de snelste ooit op 3 verschillende estafette onderdelen. Dat is nogal wat!

Hoe begin je met wedstrijdzwemmen?

Om te beginnen met wedstrijdzwemmen heb je zwemkleding nodig, een badmuts en een zwembril. Een badmuts zorgt ervoor dat je lichaam gestroomlijnd is en je dus sneller zwemt. Dankzij je zwembril krijg je geen last van je ogen en houd je goed zicht onder water. Ook is het handig als je alle basisdiploma's hebt, zodat je in ieder geval weet hoe je boven water blijft!

Ademhaling
Voor zwemmen moet je een bepaalde ademhaling onder de knie hebben. Omdat je tijdens het zwemmen veel met je gezicht in het water ligt, kan je maar op bepaalde momenten ademhalen. Je moet goed trainen om deze manier van ademhalen onder de knie te krijgen. Een groot voordeel hiervan: des te vaker je gaat zwemmen, hoe beter je conditie wordt! 

Techniek
Ook zit er veel techniek in de zwemslagen en de houding van je lichaam in het water. Je traint alle spiergroepen in één keer. Dat komt niet vaak voor bij sporten. Als je begint met zwemmen, is het verstandig om het rustig op te bouwen. Begin met een snelheid die je met gemak volhoudt. Probeer dan bijvoorbeeld eerst 20 minuten constant te zwemmen en bouw het met 2 minuten op. Te makkelijk? Probeer dan wat harder te zwemmen. Je moet wel buiten adem zijn om je conditie te trainen!

Afstanden
Uiteindelijk kan jij je meer focussen op de afstanden. Bij wedstrijden zijn de afstanden van tevoren vastgesteld. Door hierop te trainen en de tijd bij te houden, zie je goed of je vooruitgang boekt met zwemmen.

Wist jij dit al over zwemmen?
  • Met zwemmen heb je weinig kans op blessures. Dit komt doordat je je gewrichten niet belast en niet kunt vallen.
  • Met zwemmen verbrand je veel calorieën. Met een half uur zwemmen verbrand je net zoveel calorieën als met een uur fietsen of hardlopen. Dit komt doordat je met zwemmen alle spieren in je lichaam gebruikt.
  • Na het zwemmen slaap je beter door de inspanning. Ben je een slechte slaper? Probeer het dan eens!
  • Zwemmen kan heel ontspannend werken. Dit komt onder andere door de temperatuur van het water en omdat je het gevoel krijgt dat je gewichtloos bent.
  • Zwemmen is ongeveer 8000 jaar oud. Circa 3000 jaar geleden zwommen Egyptenaren al in de Nijl, waar kinderen werden opgevoed met zwemles.
  • Tijdens een training in het water is je hartslag lager dan op het droge. Dit komt door het duikeffect: doordat je lichaam in het water is ondergedompeld wordt je parasympatisch zenuwstelsel gestimuleerd. Deze functie regelt onderbewust je hartslag beter en zorgt voor de centralisatie van je bloedsomloop.
  • De waterdruk en horizontale positie tijdens het zwemmen zorgen voor een beter slagvolume van je hart. Door een vereenvoudigde doorbloeding hoeft je hart minder hard te pompen en is je hartslag dus lager.
  • Je lichaam is continu aan het herstellen tijdens het zwemmen. Onder water is je lichaam volledig gericht op het leveren van zuurstof aan je vitale organen. 
Zoals je dus al wel doorhebt, heeft zwemmen een hoop voordelen. Probeer het zelf en kom erachter of jij een echte waterrat bent!
Neem jij de sprong in het diepe?

Genieten van het zwemmen en tegelijkertijd beloond worden voor je prestaties? Dat kan met a.s.r. Vitality! Hét beweegprogramma dat beweging beloont. Neem een frisse duik in dat zwembad en trek minimaal een half uur baantjes. Dan heb je zo je weekdoel binnen met je Vitality Punten. Vergeet dan niet je activity tracker aan te zetten op hartslag! Bekijk de video hoe je punten binnenhaalt met zwemmen.

Deze punten kan je inwisselen voor wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Verdien bijvoorbeeld elke week cadeautegoed voor Bol.com of Zalando, krijg elke maand cashback op een Apple Watch of Fitbit en scoor aan het einde van het jaar cashback op je aanvullende zorgverzekering bij a.s.r.. Ook kan je de punten inwisselen voor een donatie aan een goed doel!

Meer weten?

Vitality

Meer verhalen over Vitaliteit