Ga naar de hoofdinhoud

Crowdfunding is voor ondernemers steeds meer een serieuze optie om geld voor hun bedrijf binnen te halen. Maar hoe werkt crowdfunding eigenlijk precies? Kun je met crowdfunding een financieel gezond bedrijf opzetten? En dan ook nog voldoende grip op je financiën houden? Wat zijn de voor- en nadelen? Dat vertellen we je hier.

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding is feitelijk niets anders dan publieke financiering. Of, zoals het woord ‘crowd’ al zegt, financiering door het grote publiek. Crowdfunding opzetten doe je via een online crowdfunding platform. Op dit online platform maak je een crowdfunding campagne aan. Hiermee vertel je zoveel mogelijk mensen over je plannen, en op welke manier je de tegenprestatie wilt leveren. . En probeer je ze hierover zó enthousiast te maken dat ze hier geld in willen steken.

Hoe werkt crowdfunding precies?

Hoe start je een crowfunding? Waar begin je precies en waar moet je allemaal aan denken? De Kamer Van Koophandel heeft hier een handig stappenplan voor opgezet, waar je gemakkelijk zelf mee aan de slag kunt.Dit plan bestaat uit de volgende zeven stappen:

  • 1. Stel een ondernemingsplan op
  • 2. Bepaal hoe je investeerders wilt terugbetalen
  • 3. Kies een crowdfunding platform
  • 4. Presenteer je idee zo aantrekkelijk mogelijk
  • 5. Maak gebruik van je eigen netwerk
  • 6. Start je crowdfunding campagne
  • 7. Blijf in contact met je investeerders
Meer over elke afzonderlijke stap vind je op de pagina Crowdfunding starten van de Kamer Van Koophandel.

 

Wat zijn de voordelen en nadelen van crowdfunding?
Voordelen van crowdfunding:
  • Crowdfunding platforms zijn voor ondernemers heel toegankelijk. Zo kun je snel mogelijke investeerders bereiken.
  • Crowdfunding is laagdrempelig voor een breed publiek. Bij sommige crowfunding platforms kun je al vanaf een paar tientjes meedoen. Daarom zien veel mensen rendement uit crowdfunding als alternatief voor sparen of beleggen.
  • Crowdfunding levert geld op dat je direct in je bedrijf kunt steken. Je bent zo ook minder afhankelijk van een bank.
  • Je kunt een crowdfunding campagne ook inzetten als marktonderzoek of als marketingcampagne. De resultaten geven je een goede indruk van hoe je in de markt ligt.
  • Mensen die geld in je bedrijf steken, zijn hier vaak ook enthousiast over. Vaak worden ze ook trouwe klanten en ‘ambassadeurs’ van je bedrijf.
Nadelen van crowdfunding:
  • Het opzetten van een effectieve crowdfunding campagne kost tijd. Je moet hiervoor een goede presentatie maken, liefst met een video. Deze kun je om te beginnen aan je eigen netwerk laten zien. Eventuele feedback kun je dan gebruiken om je ‘pitch’ aan te passen voor het grote publiek. Je eigen netwerk heb je hiermee dan hopelijk al voor je idee gewonnen!
  • Crowdfunding vraagt om openhartigheid over de cijfers en de strategie van je bedrijf. Daar moet jij je als gezicht van je bedrijf dus ook comfortabel bij voelen.
  • Ook na de crowdfunding campagne moet je jouw investeerders op de hoogte blijven houden. Dit betekent ook dat je met eventuele kritiek moet kunnen omgaan.
Welke soorten crowdfunding zijn er?

Er zijn 4 soorten crowdfunding. Het verschil tussen deze 4 wordt bepaald door hoe je jouw investeerders terugbetaalt:

  • Terugbetaling met rente
    Een lening is veruit de populairste vorm van financiering via crowdfunding. In dit geval geven investeerders jouw bedrijf een lening via het crowdfunding platform. Deze lening los je vervolgens met rente af. De rente en de looptijd van de lening mag je hierbij zelf bepalen.
  • Terugbetaling met dividend
    In dit geval kopen investeerders aandelen in je bedrijf. Hierover verwachten ze vervolgens een vergoeding in de vorm van dividend terug. Deze vergoeding hangt volledig af van de winst die je behaalt.
  • Terugbetaling in de vorm van een tegenprestatie
    In dit geval geef je jouw investeerders iets terug in de vorm van een product of dienst van jouw bedrijf. Als je bijvoorbeeld een ijssalon wilt starten, dan kun je jouw investeerders bijvoorbeeld elk weekend een gratis ijsje aanbieden. Denk er hierbij wel aan dat je over de waarde van je tegenprestatie nog (omzet)belasting moet betalen.
  • Geen terugbetaling (donatie)
    In dit geval schenken je investeerders jou het geld in de vorm van een donatie. Deze donateurs verwachten hierbij dus niets van jou terug. Denk er echter aan dat je hierbij nog wel te maken krijgt met het schenkingsrecht.

Wat zijn de fiscale gevolgen van crowdfunding?

Alle 4 vormen van crowdfunding zijn volgens de Belastingdienst een vorm van inkomen. Je kunt er dus niet zomaar vanuit gaan dat elke vorm van crowdfunding belastingvoordeel oplevert. Voor verschillende situaties kunnen verschillende belastingregels gelden. Lees meer over de fiscale gevolgen van crowdfunding op de pagina Financiering van uw onderneming van de Belastingdienst.

Alles over de AOV

Als ondernemer denk je na over je toekomst. Heb je een vangnet als je arbeidsongeschikt raakt en heb je wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) nodig? Als ondernemer moet je zelf voor inkomen zorgen wanneer je niet kunt werken door ziekte of na een ongeval. Met een AOV ben je verzekerd van inkomen bij arbeidsongeschiktheid. Hier lees je alles wat je wilt weten over de AOV.