Blogs van a.s.r. Fransje: ‘Belangrijk om het hoofd helemaal leeg te maken’

Fransje: ‘Belangrijk om het hoofd helemaal leeg te maken’

17 november 2020

Ze was actief betrokken bij de introductie van het gezondheidsprogramma a.s.r. Vitality en sinds de lancering ervan is ze ook actief deelnemer. Voor Fransje van der Voort was sporten altijd al een manier om fysiek en mentaal fit te blijven. Sinds ze haar smartwatch heeft gekoppeld aan de a.s.r. Vitality app sport ze niet alleen regelmatig, maar beweegt ze over de dag ook veel meer. 

Geen smoesjes

Fit zijn is voor Fransje heel belangrijk. ‘Ik ben zo langzamerhand op een leeftijd dat ik me realiseer dat ik het met dit lijf nog even moet doen en hoe belangrijk het is om het goed te houden. Niet alleen fysiek maar ook mentaal. En daarnaast voel ik me ook echt veel beter als ik regelmatig beweeg. Zeker in deze moeilijke tijden.’ Het redt haar om niet helemaal knots-knettergek te worden, zoals ze het zelf omschrijft. Smoesjes om niet te hoeven sporten zul je van Fransje niet zo snel horen. Bewegen is voor haar, voor met name de mentale gezondheid, een must. Nu we weer wat minder dingen kunnen doen, vindt ze haar bezoek aan de sportschool echt een uitje. Daar is ze 3x per week te vinden, 2x voor krachttraining en 1x voor yoga. Daarnaast heeft ze tennisles en wandelt ze veel. ‘Het is belangrijk om het hoofd helemaal leeg te maken. Of dat nou mindfulness, yoga, mediteren, wandelen of tennissen is, maakt niet uit. Voor mij is dat sowieso wel sporten, want als ik tennis ben ik alleen aan het tennissen en niet ook nog over allerlei dingen aan het nadenken.

Het gezondheidsprogramma a.s.r. Vitality is een beweegprogramma dat prikkelt om te bewegen en achteraf het harde werken beloont. Deelnemers houden met a.s.r. Vitality hun motivatie wel vol. Want door stappen te zetten of de hartslag te verhogen, halen ze punten die ze wekelijks kunnen inwisselen voor leuke beloningen. Denk aan een Bol.com cadeaukaart of cashback op een Apple Watch of Fitbit. 

Op je passen letten

Toen Fransje met a.s.r. Vitality begon, stond naar smartwatch nog niet in het lijstje van te koppelen apparaten in de app. Om toch te ervaren hoe het werkte, hield ze haar stappen bij via haar mobiel. Door meer op die stappen te letten, is ze veel meer gaan wandelen. ‘Ik werd wel gemotiveerd om met stappen die punten te halen. Dan dacht ik: als ik dan nu nog 2.000 stappen loop dan heb ik toch weer 50 punten gehaald. En dan ging ik dat nog wel even doen. Ik ben toen meer gaan wandelen en lopen.’ Nu haar activity tracker wel aan de app gekoppeld is, vindt ze het nog leuker geworden en haalt ze met gemak elke week de 800 punten. Dat weekdoel moet ze van zichzelf nu wel elke keer halen. ‘Als ik vrijdag weet dat ik het weekend niet kan sporten maar mijn punten nog niet heb gehaald, dan ga ik vast voorsorteren door extra beweegmomenten in te plannen. Om op zondag wel die punten binnen te slepen. Dat vind ik nog steeds heel grappig.’ Van haar weekbeloning ‘koopt’ ze leestegoed van bol.com voor haar e-reader. 

Extra motivatie

Als ze al zoveel sport, waarom doet ze dan toch mee aan a.s.r. Vitality? Heeft ze die extra motivatie dan nog wel nodig? Zonder a.s.r. Vitality zou ze niet minder sporten, maar wel minder wandelen. Ze haalt bij haar antwoord een masterclass van Erik Scherder aan. ‘Hij zegt dat bewegen uit 2 componenten bestaat: een half uur per dag sporten of bewegen, en daarnaast ook na elk half uur dat je stil hebt gezeten, 5 minuten bewegen. Op dagen dat ik niet sport wil ik minimaal 7.500 stappen zetten en dat zou ik anders niet hebben gedaan. Als ik zie dat ik nog maar 4.000 stappen heb gezet, doe ik er altijd moeite voor om die 7.500 toch te halen.’ Afgelopen zomer ging ze zeilen en lukte het niet om het weekdoel te halen. Maar ook dat is dan uiteindelijk geen man over boord, want de week erna stapte ze gewoon weer in. ‘Zo makkelijk is dat.’

Ontwikkeling staat nooit stil

Ze is ook op een andere manier betrokken bij a.s.r. Vitality. Als manager van de a.s.r. studio Text & Design is ze verantwoordelijk voor de visuele identiteit van a.s.r. en dus ook van a.s.r. Vitality. ‘Er moest een eigen identiteit voor a.s.r. Vitality komen die een combinatie was van de identiteit van het merk a.s.r. en dat van de Vitality Group, de eigenaar van het wereldwijde Vitality programma. ‘Het was een leuke uitdaging om iets te maken dat helemaal echt bijdraagt aan het merk a.s.r. ’ Net als onze gezondheid behoeft een merk ook onderhoud. Regelmatig zit ze daarom met betrokkenen om te kijken of ze nog op het juiste spoor zitten. Het is ook goed om te kijken of ideeën die vanuit a.s.r. Vitality komen misschien ook voor de andere business lines van a.s.r. bruikbaar kunnen zijn en andersom. De ontwikkeling van een merk staat ook nooit stil.

Christel van Capelleveen

Meer verhalen over a.s.r. Vitality