Blogs van a.s.r. Gezonder leven? Zo lukt het dus wel

Simpele tips voor een gezonder leven

09 september 2019

Vol goede moed word je lid van de sportschool, je gaat er een paar weekjes braaf 2x per week heen en vervolgens grijp je nagenoeg elk excuus aan om niet meer te hoeven sporten… Waarom lopen zoveel mensen tegen dit soort motivatieproblemen aan?

Wat blijkt: goede voornemens zijn gedoemd te mislukken. In 83% van de gevallen om precies te zijn. We zien het massaal in januari na de jaarwisseling: iedereen wil afvallen of stoppen met roken en slechts een enkeling lukt het. Hoe komt dat toch?

De belangrijkste reden: een doel nastreven is... gewoon niet zo leuk. Borrels afzeggen, rondjes rennen terwijl het buiten koud is en de snackbar laten voor wat het is. Klinkt in eerste instantie allemaal niet zo heel gezellig.

Maarrr, laten we het voor jou wél leuk maken!  

Daarvoor moet je wel eerst weten waarom een doel nastreven moeilijk volhouden is.

Waarom een gezonde leefstijl lastig volhouden is? 

De verklaring is simpel: de meeste mensen stellen doelen als een leuk idee dat vanzelf wel goed komt. Vol goede moed start je, maar het resultaat blijft uit. Iets als afvallen moet gepaard gaan met een duidelijk plan. Je moet niet willen afvallen omdat het 1 januari is, je moet willen afvallen omdat het gezónd voor je is en je er beter uit wilt zien.

Maak je doel concreet

Daarbij, ‘afvallen’ is iets abstracts. Er is niet echt een doel dat je kan bereiken. Heb je het bereikt als je een kilo kwijt bent of wanneer je 10 kilo kwijt bent? Je kan veel beter zeggen: ‘Ik wil over 2 maanden 5 kilo kwijt zijn.’ En als je dat doel hebt bereikt, kan je weer een nieuw doel stellen. Want, een doel nastreven is wel even zwaar, maar een doel halen is fantastisch!

Korte termijn vs lange termijn

Bovendien: op de korte termijn geeft een doel als ‘gezond leven’ weinig voldoening. Het duurt vaak even voordat je de resultaten ziet. Met andere woorden: je beloning ligt te ver in de toekomst. Dus is het lastig om te zien waar je het nou eigenlijk allemaal voor doet. Eén keer hardlopen maakt je niet per se gezonder en kost je bovendien veel pijn en moeite. Niet echt aanlokkelijk. Maar een jaar lang 2x per week hardlopen maakt een enorm verschil. De beloning – komt pas na een jaar - als je veel fitter bent geworden.

Hoe maak ik de korte termijn wél interessant?

Als je moeite hebt om  de stip op de horizon te blijven zien bij een goed voornemen. Dan zijn er twee dingen die je kunt doen.

Het eerste: kijk anders naar je doelstelling. Denk niet in problemen, maar in oplossingen. Je hersenen begrijpen het woordje ‘niet’ niet. Dat principe zie je terug bij het bekende zinnetje: ‘Denk niet aan een roze olifant’. Probeer daarom niet te denken aan: ik mag niet op de bank liggen of ik mag niet roken. Dat werkt averechts, zo blijf je nog steeds de hele dag aan roken denken.

Denk juist in besluiten. Besluit om elke dag bewust iets gezonds te doen. Ik ga drie keer per week ‘s avonds wandelen. Dát is de mindset die je moet hebben.

Beloon jezelf op de korte termijn

En ten tweede: maak gebruik van een bewegingsprogramma, zoals a.s.r. Vitality. Want bij a.s.r. Vitality krijg je een beloning op de korte termijn, wekelijks, maandelijks en jaarlijks. Denk aan leuke cadeaus of interessante cashbacks. Daardoor krijg je elke dag zin om aan je doelstellingen te werken. Gezond leven, afvallen, fit worden of wat je ook wilt bereiken wordt zo een reële doelstelling, die je dit keer wél volhoudt!

Nieuwsgierig naar a.s.r. Vitality? Laat je e-mailadres achter

Blijf op de hoogte van a.s.rVitality en krijg een seintje zodra jij je kunt aanmelden.

a.s.r. Vitality Dit is de tijd van doen
Liselore Hunfeld

Meer verhalen over a.s.r. Vitality