Bij a.s.r. hebben we nu de Dienstenwinkel. Hierin vind je een overzicht van alle preventieve diensten van a.s.r. Zo kun je zelf, of in overleg met je casemanager, je medewerker de juiste ondersteuning bieden om een moeilijke periode door te komen.
Annemiek kwam via haar verzekeringsadviseur in contact met a.s.r. “Ik had verschillende verzekeraars aangeschreven, maar die kwamen er niet zo goed uit. Toen ik de offerte van de MKB Verzuim-ontzorgverzekering van a.s.r. binnenkreeg was dat precies wat ik zocht: een goede prijs en verschrikkelijk goed uitgediepte voorwaarden. Dus daar ben ik toen eigenlijk gelijk ingegaan.”
“Achteraf was ik zo enorm blij met mijn verzekering”, vertelt Annemiek. “Nadat ik de melding van het verzuim had gemaakt, werd ik zelf door mijn persoonlijke Ontzorgmanager (Dirk-Jan) bij a.s.r. benaderd. Daar was ik positief door verrast.”
Annemiek vervolgt: “Mijn Ontzorgmanager heeft me toen echt aan de hand meegenomen. Nog steeds eigenlijk. Bijvoorbeeld bij het opbouwen van het dossier en het plan van aanpak. Ik had daar geen idee van en daar heeft hij me goed doorheen geloodst.
Ook de zorg voor mijn medewerker is met hulp van a.s.r. in gang gezet”, vertelt Annemiek. “Eerst is er via de arbodienst psychologische hulp aangevraagd, maar dat liep helaas niet goed. Er was geen klik, het duurde lang en de beschikbare zorg was door corona gering. Hier heeft a.s.r. toen melding van gekregen en zij hebben meteen twee andere zorgbemiddelaars ingeschakeld. Dat ging gelukkig hartstikke goed. We zijn toen met elkaar begonnen om een plan te maken om haar uiteindelijk weer aan het werk te krijgen.
Wanneer is iemand na uitval weer écht volledig hersteld? Als werkgever kun je daar geen druk op leggen, vindt Annemiek. Je kan niet in iemands hoofd kijken. “Dat vond ik soms wel lastig. Je kunt dingen wel bespreken en proberen, maar als het dan nog niet gaat dan kun je daar als werkgever even niet zoveel mee.”
Daarom is het zo belangrijk om in gesprek te blijven, vertelt Annemiek. “Je moet samen blijven zoeken naar wat het beste is om je medewerker weer op de been te krijgen. Op wat voor vlak dan ook.” Open en eerlijke communicatie is daarbij belangrijk. “Blijf vragen wat er wel en wat er niet kan”, vertelt Annemiek.
Zelf weet Annemiek als geen ander hoe belangrijk het is om thuis je rust te vinden. Als die rust wegvalt, heeft dat ook invloed op je werk. “Ik heb zelf meerdere bedrijven gehad - ook zonder personeel - waar ik soms te ver doorging en stress aan de kant schoof. Dat gaf me uiteindelijk meer klachten dan het me opleverde.”
“Daarom heb ik geleerd hoe belangrijk het is om je eigen grenzen in de gaten te houden en je rust te pakken. Even lekker je hoofd leegmaken. Of dat nu met een stukje wandelen of met een wijntje op de bank is.”
Deze belangrijke les neemt Annemiek ook mee in naar haar bedrijfsvoering. “We werken met een klein team. Daardoor weet je van iedereen ongeveer wel wat de thuissituatie is en wanneer bepaalde dingen gepland staan. Hier pas ik de planning op aan.”
Voor Annemiek is het belangrijk dat ze haar werknemers een goede balans biedt tussen werk en privé. “Gelukkig kan dat heel makkelijk in ons bedrijf, omdat we alleen op afspraak werken. En als het een keer niet lukt, maken we de puzzel gewoon opnieuw. Ik wil zeker weten dat de planning thuis geen stress geeft.”
Wil je ook de beste hulp als jouw medewerker uitvalt? Sluit dan je ziekteverzuimzekering af bij a.s.r. Zo verzeker je jezelf van professionele hulp voor een soepele re-integratie van je zieke medewerker en de best mogelijke ondersteuning bij het voorkomen van verzuim.