Op deze pagina lees je meer over hoe je kunt voorkomen dat je uitvalt en over hoe wij je bij verzuim begeleiden.
Heb je beginnende rugklachten, last van stress, problemen met je leidinggevende of een ander klacht die van invloed is op jouw werk? Kom dan eens praten op het spreekuur Arbeidsomstandigheden (ook wel open spreekuur genoemd).
Dit open spreekuur is bedoeld voor alle apotheekmedewerkers met vragen of klachten over hun arbeidsomstandigheden. Je kunt er ook terecht voor informatie over de risico's en mogelijke voorzorgsmaatregelen voor je veiligheid, gezondheid en welzijn.
Het spreekuur heeft tot doel ziekteverzuim te voorkomen en problemen in de arbeidsomstandigheden tijdig te bespreken. Iedere medewerker in de apotheek kan via het Brancheloket Apotheken een afspraak maken. Je hebt een gesprek van ongeveer 20 minuten met een bedrijfsarts van MKB Vitaal. Is er een vervolg nodig, dan overlegt de bedrijfsarts dit met je. Het spreekuur Arbeidsomstandigheden is niet bedoeld voor de behandeling van medische klachten. Daarvoor moet je bij de huisarts zijn.
Tijdens het spreekuur Arbeidsomstandigheden is jouw privacy gewaarborgd. Je kunt als medewerker een afspraak maken zonder dat de werkgever op de hoogte is. Wat er tijdens het spreekuur ter sprake komt, wordt niet gedeeld, tenzij je daarvoor toestemming geeft. Dan kan met anderen, zoals de werkgever, worden gesproken over de ziekmakende factoren in jouw werk en hoe deze aangepakt kunnen worden.
Vervelende opmerkingen van collega’s, iemand die wat te ruw met je omgaat, agressief gedrag of pesten, het komt in alle organisaties voor. Het kan je letterlijk ziek maken. De vertrouwenspersoon helpt in dit soort situaties. Je kunt al dezelfde dag een afspraak hebben met de vertrouwenspersoon.
MKB Vitaal voert de dienstverlening voor de vertrouwenspersoon uit. Werknemers kunnen bellen/ mailen naar:
De vertrouwenspersoon biedt je een luisterend oor, geeft advies en ondersteunt bij het bespreekbaar maken van het probleem op het werk. Je kunt met de vertrouwenspersoon contact opnemen bij ongewenste omgangsvormen en voorvallen op je werk waarbij je - bedoeld of onbedoeld - psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen. Denk aan seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en discriminatie.
Omdat ongewenst gedrag van collega’s of leidinggevenden kan leiden tot veel stress, gezondheidsklachten en verzuim. Bovendien blijf je anoniem als je contact opneemt met een vertrouwenspersoon. Alleen als jij akkoord gaat, neemt de vertrouwenspersoon contact op met de werkgever.
Een gesprek met de vertrouwenspersoon is kosteloos. MKB Vitaal voert de dienstverlening voor de vertrouwenspersoon uit. Werknemers kunnen bellen/ mailen naar:
MKB Vitaal - Arbodienstverlening (Telefoonnummer: 085 30 38 500/ E-mail: arbo@mkbvitaal.nl)
Een prikaccident is een verzamelnaam voor prik-, spat-, snij- en bijtongevallen waarbij iemand op een zodanige wijze in contact komt met menselijk bloed en/of speeksel, dat hij of zij het risico loopt besmet te worden met hepatitis B, C en/of met hiv. Denk bijvoorbeeld aan het grijpen in een naald die niet veilig is weggegooid. Razendsnel handelen na een prikaccident is dan ook van groot belang!
PrikPunt, het meld- en adviespunt met een landelijke dekking, is 24 uur per dag en 7 dagen per week kosteloos bereikbaar via telefoonnummer (088) 774 5463. Deskundigen bepalen aan de hand van een protocol hoeveel risico je loopt.
Is behandeling nodig? Dan wordt de betrokkene met een behandeladvies naar de spoedeisende hulp of voor bloedonderzoek naar een trombosedienst of huisarts verwezen. Aan dit specifieke behandeltraject zijn kosten verbonden (voor de werkgever).
Uit onderzoek van PrikPunt is gebleken dat maar een klein percentage van de medewerkers die zich melden na een prikaccident, gevaccineerd is tegen hepatitis B. Het advies is om iedereen die het risico loopt om met naalden in aanraking te komen, te vaccineren.
Ben je nog niet eerder (volledig) gevaccineerd, dan voert VaccinatieZorg het vaccinatieprogramma uit. Het volledige programma bestaat uit drie consulten, drie vaccinaties hepatitis B, een vaccinatiepaspoort en titerbepaling (bloedonderzoek antistoffen).
Als je al één of meerdere vaccinaties hebt gehad, wordt het vaccinatieprogramma hier op afgestemd.
Meld je aan voor het vaccinatieprogramma Aanmelden kan via: info@vaccinatiezorg.nl of via telefoonnummer (0486) 41 72 72.
Als een werknemer langdurig verzuimt, is de werkgever volgens de Wet Verbetering poortwachter verantwoordelijk voor een oplossing. Werkgever en werknemer zijn verplicht samen een plan van aanpak op te stellen met afspraken die tot herstel en re-integratie leiden.
Werknemers hebben binnen de Wet verbetering poortwachter een aantal rechten:
Recht op loondoorbetaling gedurende de eerste 2 jaar van arbeidsongeschiktheid. Een werknemer moet dan wel meewerken aan een re-integratie traject. Is er twijfel of onenigheid over het re-integratieproces, dan kan een werknemer aan UWV vragen om een deskundigenoordeel (‘second opinion’).
Kijk voor meer informatie ook in het document Handleiding ziekmelding werknemer.
Zodra jij je ziekmeldt, start het Brancheloket Apotheken met verzuimbegeleiding en re-integratie. Het doel is dat jij zo snel mogelijk weer aan het werk kunt. De medisch verzuimbegeleider neemt 48 uur na jouw ziekmelding contact met je op en vraagt onder andere naar jouw werkzaamheden en -omstandigheden, om een advies te kunnen geven over de aanpak en de mogelijkheden voor werkhervatting. Ben je niet binnen twee weken hersteld, dan neemt de casemanager contact op met jouw werkgever en met jou om te bespreken hoe jij weer aan het werk kunt. De casemanager is hierbij de vaste contactpersoon, voor zowel de werkgever, als voor jou.
Verzuimbegeleiding begint al op de eerste dag dat jij je ziekmeldt. Je werkgever geeft jouw verzuim door aan a.s.r.
Duurt jouw verzuim langer dan twee weken, dan informeert de medisch verzuimbegeleider de casemanager. Die gaat vervolgens aan de slag met het re-integratietraject, in nauwe samenwerking met de verzuimbegeleider en de bedrijfsarts. In specifieke situaties start de casemanager al direct, bijvoorbeeld met een interventie. Als vaste contactpersoon houdt de casemanager een dossier bij van de gesprekken met de werkgever en met jou, de uitgevoerde activiteiten en de periodiek ontvangen evaluaties. Ook onderhoudt de casemanager contact met de verzuimbegeleider, de bedrijfsarts en eventuele andere begeleiders.
Ben je langer dan zes weken ziek, dan stelt de bedrijfsarts een probleemanalyse op. Vervolgens stel je samen met jouw werkgever binnen twee weken een Plan van Aanpak voor re-integratie op. Hierin staat de voorgenomen re-integratieroute beschreven, met de bijbehorende activiteiten. De casemanager helpt bij het opstellen van dit Plan van Aanpak en coördineert de activiteiten die in het plan staan beschreven.
Als je je ziekmeldt als werknemer dan neemt de medisch verzuimbegeleider binnen 48 uur contact met je op. De medisch verzuimbegeleider kent alle medische protocollen en werkt nauw samen met de bedrijfsarts. De medisch verzuimbegeleider voert telefonisch een aantal taken uit namens de bedrijfsarts. Zo hebben wij snel zicht op je klachten. Zo kan de juiste medische begeleiding, snel na je ziekmelding, in gang gezet worden.
Andere taken van een medisch verzuimbegeleider zijn:
Je hoeft niet langer te wachten op een spreekuur bij de bedrijfsarts. Ook heb je als werknemer eerder zicht op de totale verzuimduur en de re-integratie activiteiten. Je kan als werknemer je werk, waar mogelijk, direct hervatten.
Een interventie is een behandeling, training of begeleiding waardoor je inzicht krijgt in problemen en beperkingen binnen jouw werk en daarmee leert om te gaan, met als doel dat jij je werk kunt hervatten. Interventies zijn bijvoorbeeld het aanpassen van je werkplek, bij fysieke klachten, of een omscholingstraject. Afhankelijk van de situatie ga je aan de slag met bijvoorbeeld een fysiotherapeut, een psycholoog of een arbeidsbemiddelaar.
Voorafgaand aan een interventie ga je naar het spreekuur van de bedrijfsarts. Die bepaalt of er sprake is van dreigend langdurig verzuim, en of een interventie jouw verzuim kan verkorten. De casemanager, die de werkhervatting bewaakt, wordt hierover geïnformeerd en informeert vervolgens de werkgever over de te nemen stappen.
De bedrijfsarts en interventiebedrijven bekijken samen welke mogelijkheden jij hebt, ondanks de klachten. Zij kiezen voor de interventie die het meest bijdraagt aan snel herstel en een korte verzuimduur. Het is gebleken dat deze aanpak van het Brancheloket Apotheken ervoor zorgt dat je vaak aanzienlijk sneller weer aan het werk kunt dan bij behandeling door reguliere medische zorgverleners.
Als blijkt dat je niet in jouw eigen bedrijf kunt re-integreren, dan moet de re-integratie worden gericht op (ander) werk, bij een andere werkgever. Dit noemen we re-integratie tweede spoor.
Je werkgever of een bemiddelaar van een tweede spoor bedrijf helpen jou op bij het vinden van ander werk. Ze motiveren en ondersteunen jou gedurende het gehele traject.
Tweede spoor re-integratie is een ingrijpend proces. Soms doet een werkgever zelf de begeleiding bij het zoeken naar ander werk. Of er wordt via Brancheloket Apotheken een tweede spoor bedrijf ingeschakeld om te bemiddelen naar ander werk. De verantwoordelijkheid ligt altijd bij jouw werkgever, ongeacht de keuze.
Eerder is al een Plan van Aanpak opgesteld waarin de afspraken over jouw re-integratie zijn vastgelegd. Dit plan is een hulpmiddel waarin is opgenomen op welke manier aan jouw re-integratie gewerkt wordt en het wordt bijgesteld op het moment dat er iets verandert in de werksituatie of jouw gezondheid. Alle contactmomenten, acties en afspraken die jullie maken worden vastgelegd. Ook een route naar ander werk wordt hierin vastgelegd.
Wekelijks hebben jullie gesprekken over de voortgang van het traject. Ook al is het niet altijd vanzelfsprekend, werk mee aan het vinden van een andere werkplek. Doe je dit niet, dan mag een werkgever jouw loon inhouden of zelfs stopzetten.
De casemanager van a.s.r. re-integratie is eerste aanspreekpunt voor werkgevers die vragen hebben over het Brancheloket Apotheken.
Adres
Brancheloket Apotheken
Postbus 2072
3500 HB Utrecht
E-mail: info@brancheloketapotheken.nl
Telefoonnummer (klantenservice): 030 257 2920