Zodra jij je ziekmeldt, start het Brancheloket Apotheken met verzuimbegeleiding en re-integratie. Het doel is dat jij zo snel mogelijk weer aan het werk kunt. De medisch verzuimbegeleider neemt 48 uur na jouw ziekmelding contact met je op en vraagt onder andere naar jouw werkzaamheden en -omstandigheden, om een advies te kunnen geven over de aanpak en de mogelijkheden voor werkhervatting. Ben je niet binnen twee weken hersteld, dan neemt de casemanager contact op met jouw werkgever en met jou om te bespreken hoe jij weer aan het werk kunt. De casemanager is hierbij de vaste contactpersoon, voor zowel de werkgever, als voor jou.
Verzuimbegeleiding
Verzuimbegeleiding begint al op de eerste dag dat jij je ziekmeldt. Je werkgever geeft jouw verzuim door aan a.s.r.
Re-integratie
Duurt jouw verzuim langer dan twee weken, dan informeert de medisch verzuimbegeleider de casemanager. Die gaat vervolgens aan de slag met het re-integratietraject, in nauwe samenwerking met de verzuimbegeleider en de bedrijfsarts. In specifieke situaties start de casemanager al direct, bijvoorbeeld met een interventie. Als vaste contactpersoon houdt de casemanager een dossier bij van de gesprekken met de werkgever en met jou, de uitgevoerde activiteiten en de periodiek ontvangen evaluaties. Ook onderhoudt de casemanager contact met de verzuimbegeleider, de bedrijfsarts en eventuele andere begeleiders.
Ben je langer dan zes weken ziek, dan stelt de bedrijfsarts een probleemanalyse op. Vervolgens stel je samen met jouw werkgever binnen twee weken een Plan van Aanpak voor re-integratie op. Hierin staat de voorgenomen re-integratieroute beschreven, met de bijbehorende activiteiten. De casemanager helpt bij het opstellen van dit Plan van Aanpak en coördineert de activiteiten die in het plan staan beschreven.