Overstappen van zorgverzekering: zo werkt het

Overstappen van zorgverzekering of niet? Wanneer stap je over en waarom? En wanneer stap je juist niet over? We helpen je van begin tot eind door alle informatie over het overstappen en afsluiten van een zorgverzekering op een rijtje te zetten.

De voordelen van overstappen

Een andere zorgverzekering afsluiten doe je natuurlijk niet zomaar. Mensen stappen vaak over vanwege de volgende paar voordelen:

  1. Een lagere premie. Door zorgverzekeringen te vergelijken kom je er soms achter dat je veel premie betaalt. De premie verschilt namelijk best tussen verzekeringen. Door over te stappen bespaar je soms veel geld.
  2. Betalen wat je écht gebruikt. Sommige zorg gebruik je niet meer, waarom zou je er dan voor betalen? Door goed te kijken naar wat je nodig hebt, bespaar je kosten.
  3. Een zorgverzekering die bij je past. Ben je niet (meer) tevreden met de service van je oude zorgverzekering? Stap over en ervaar de diensten van een nieuwe zorgverzekering.
  4. Overstappen kost niets. En stap je voor 31 december over? Dan hoef je je oude verzekering niet zelf op te zeggen. Dat regelen wij voor je.

Overstappen of toch blijven?

Voordat je overstapt, is het handig dat je al je huidige gegevens op een rijtje hebt. Ga aan de slag met deze punten:

  1. Ga na welke vergoedingen belangrijk zijn voor jou.
  2. Pak je polisvoorwaarden erbij en bekijk je huidige polisvoorwaarden.
  3. Leg je huidige polisvoorwaarden naast polisvoorwaarden van andere zorgverzekeraars.
  4. Stel jezelf de vraag: welke polisvoorwaarden sluiten het beste aan bij mijn behoeften?
  5. Kijk ook naar de hoogte van de premies. Hoe hoog is de premie ten opzichte van de vergoedingen? En hoe hoog of laag stel je je eigen risico in?
  6. Maak een keuze: overstappen of blijven.

Overstappen van zorgverzekering doe je zo

Als de keuze is gevallen op overstappen, dan heb jij in een paar stappen een nieuwe zorgverzekering afgesloten:

  1. Vergelijk zorgverzekeringen en kies degene uit die het best bij jouw wensen past.
  2. Sluit je nieuwe zorgverzekering online
  3. Stap je voor 31 december over? Dan wordt je oude zorgverzekering automatisch stopgezet.
  4. Je hebt 14 dagen bedenktijd als je je oude zorgverzekering voor 31 december stop hebt gezet.
  5. Na deze 14 dagen ben je overgestapt en ben je verzekerd bij je nieuwe zorgverzekeraar.

Wanneer mag je overstappen?

Overstappen kan het hele jaar door, maar je nieuwe zorgverzekering gaat pas per 1 januari van het nieuwe kalenderjaar in. Het wordt aangeraden om tussen 12 november en 31 december over te stappen. Stap je voor 31 december over? Dan zegt je nieuwe zorgverzekeraar je oude zorgverzekering automatisch op.

In de volgende 3 situaties is het ook toegestaan om over te stappen:

  1. Wanneer je 18 jaar wordt
  2. Na een echtscheiding
  3. Wanneer je overstapt naar een nieuwe werkgeverscollectiviteit

Overstappen naar a.s.r.
Wil je overstappen naar a.s.r.? Dan heb je de keuze uit 2 basisverzekeringen: Ruime Keuze en Eigen Keuze. Het maakt niet uit welke basisverzekering je kiest, bij ons heb je altijd vrije keuze voor huisartsen en ziekenhuizen in Nederland.
*Tenzij de rekening onredelijk hoog is vergeleken met die van andere zorgverleners in Nederland.
Meer informatie
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":true,"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"VIT_C_CHAT":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }