Ga naar de hoofdinhoud

Vragen over je GGZ declaratie? Bekijk hier veel voorkomende vragen rondom afgewezen GGZ declaraties en lees wat je kunt doen.


Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) ondersteunt bij psychische problemen. Op deze pagina vind je hoe je een zorgverlener kiest en wat je vergoed krijgt. Ook lees je wat je kunt doen bij een wachtlijst.

Wordt GGZ vergoed?

GGZ wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Bij sommige zorgverzekeringen van a.s.r. maakt het wel uit of je naar welke zorgverlener je gaat voor de hoogte van je vergoeding. Via onderstaande knop lees je de regels per verzekering.

GGZ zorgverlener kiezen

Voor de meeste zorgverzekeringen van a.s.r. zijn er verschillen tussen zorgverleners waar wij wel en geen contract mee hebben afgesloten. Dit zijn de verschillen:

Zorgverlener met contract
  • De kosten worden volledig vergoed, je betaalt alleen je eigen risico
  • We hebben afspraken gemaakt over de kwaliteit van zorg
  • De zorgverlener declareert de kosten voor jou direct bij ons

 

Zorgverlener zonder contract
  • Je krijgt bij sommige a.s.r. verzekeringen maximaal 85% vergoeding* en betaalt je eigen risico
  • Voor je behandeling vraag je a.s.r. eerst om toestemming via een machtiging
  • Je schiet de kosten voor en declareert achteraf zelf

*Bekijk bij Vergoedingen GGZ of dit geldt voor jouw verzekering.

Toestemming vragen

Ga je naar een zorgverlener zonder contract voor behandeling of diagnostiek van meer dan 300 minuten? Of verblijf je langer dan 365 in een GGZ-instelling? Dan vraag je vooraf toestemming via een machtiging. 

GGZ declaratie afgewezen?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je niet het (hele) bedrag van je declaratie vergoed hebt gekregen. In je declaratieoverzicht vind je altijd de reden waarom je declaratie niet volledig is vergoed of is afgewezen.

In onderstaand overzicht vind je wat meestal de reden voor afwijzing is. Je ziet per reden een uitleg en leest wat je eventueel kunt doen.

Wat doen bij wachtlijst GGZ?

Veelgestelde vragen over GGZ
Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen Fysiotherapie Zwangerschap Mondzorg GGZ Meer zorg a.s.r. Zorg App Zorgpas English information Buitenland Polisvoorwaarden en documenten
GGZ
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }