Zorgkosten declareren: zo werkt het

Heb je gebruik gemaakt van zorg? Dan zal de zorgverlener hiervoor een rekening sturen. In de meeste gevallen declareert de zorgverlener zorgkosten rechtstreeks bij ons. Je hebt hier verder dan geen omkijken naar. Ontvang je toch een rekening, maar ben je wel verzekerd voor deze zorg? Op deze pagina leggen we uit hoe je deze rekening makkelijk en snel kan declareren.
Zorgkosten declareren: zo werkt het
Bij a.s.r. zijn er twee manieren om binnen enkele minuten een declaratie in te dienen: via je telefoon met de Zorg app of op internet met je a.s.r. account.
Een declaratie indienen via de Zorg app

Met de Zorg app maak je een foto van de rekening. Hierna hoef je alleen nog maar op ‘Indienen’ te drukken. Wij doen de rest.

Een declaratie indienen met je a.s.r. account 

Via je a.s.r. account kun je ook in een handomdraai een rekening declareren. Je hoeft alleen de digitale rekening of foto van de papieren rekening up te loaden en je gegevens te controleren. Veilig en snel. 

Zorgkosten gedeclareerd: zo lang duurt het

Wij verwerken 90% van de ingediende declaraties binnen 5 dagen

Benieuwd naar de status van je declaratie? In het declaratieoverzicht kun je altijd de status van je ingediende declaraties zien.

Bekijk via onderstaande knop je declaratieoverzicht
Heb je zorgkosten gedeclareerd die onder het eigen risico vallen? Wij houden het eigen risico in dit geval in op de vergoeding. Dit vind je terug in de betaalspecificatie die je van ons ontvangt.
Zorgkosten declareren: declaratieformulier

Bij sommige zorgsoorten vragen wij je een speciaal declaratieformulier in te vullen. De zorgsoorten waarvoor dit geldt zijn:

  • Zittend ziekenvervoer
  • Pgb
  • Wijkverpleging
  • Extra zorg na een ongeval
  • CAPD/CCPD thuisdialyse
  • Elektriciteitskosten thuisbeademing

Je vindt de formulieren op de documentenpagina

Zorgkosten gedeclareerd door zorgverlener

Het grootste deel van de declaraties wordt ingediend door de zorgverlener zelf. In je declaratieoverzicht vind je onder meer de behandeling, de behandelaar en het totaalbedrag terug.

Welke zorgkosten je in ieder geval in het declaratieoverzicht terugvindt zijn de declaraties door je huisarts. De huisarts ontvangt van de zorgverzekeraar voor iedere ingeschreven verzekerde een vaste vergoeding per kwartaal. De kosten worden vergoed vanuit je basisverzekering en vallen niet onder het eigen risico.

Declareert een zorgverlener zorgkosten die wel onder het eigen risico vallen? Dan kun je dit zien in je declaratieoverzicht of je eigen risico stand. We sturen je in dit geval achteraf een rekening voor het eigen risico. 

Handig om te weten
Veelgestelde vragen over het declareren van zorgkosten
  • Kan je zorgkosten ook per post declareren? toon
  • Tot wanneer je mag declareren bij je zorgverzekering? toon
  • Waarom is je declaratie niet (volledig) vergoed? toon
  • Kun je declaraties van medeverzekerden inzien? toon
  • Waarom kiezen voor een gecontracteerde zorgverlener? toon
  • Heb je een andere vraag? toon
Meer informatie
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }