Als een medewerker zich ziek meldt, komt hier een hoop bij kijken. Misschien is het een griepje en duurt het een paar dagen. Het kan helaas ook voorkomen dat er meer aan de hand is en de medewerker langdurig uitvalt. Om deze reden moet de arbodienst binnen 48 uur op de hoogte gesteld worden van de ziekmelding. Zo zorg je er voor dat de gestelde termijnen in de Wet verbetering Poortwachter gehaald worden. Mocht het voorkomen dat een ziekmelding te laat wordt doorgegeven dan kan dit gevolgen hebben voor je dekking. Een ziekmelding van je medewerker kan je doorgeven in ons werkgeversportaal: Mijn AOV.
Ziekmeldingen dienen in het werkgeversportaal ingevoerd te worden. Het werkgeversportaal vindt je op www.asr.nl. Klik rechtsboven op de knop 'inloggen'. Kies vervolgens voor de button 'inloggen werkgeversportaal'. Hier voer je je gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen.
Heb je al eerder in Mijn AOV ingelogd, maar ben je je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten? Klik dan op de button 'Vergeten?'. je ontvangt per mail je gebruikersnaam of een nieuw wachtwoord.
Heb je niet eerder ingelogd en ben je je inloggegevens kwijt? Neem dan contact op met onze afdeling Relatiebeheer. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 17.30 uur op telefoonnummer (033) 464 28 65 of via e-mail op inkomen.relatiebeheer@asr.nl onder vermelding van je contractnummer en/of gebruikersnaam. Je ontvangt binnen enkele werkdagen via e-mail je inloggegevens.
Nadat je bent ingelogd, zie je een overzicht van je contracten. Om in het werkgeversportaal te komen en een medewerker ziek te melden, klik je op de button met 'het dokterstasje'.
Er opent zich nu een scherm met verschillende tabbladen. Je gaat dan naar het tabblad 'Claims' en klikt op 'Nieuwe claimmelding'. Nu opent zich een lijst met alle deelnemers op het contract en kun je achter de naam van de medewerker klikken op ‘Claim melden’.
Hier kun je aangeven wat zijn/haar eerste ziektedag was.
Met Arbodienst
Is de module Verzuimbegeleiding uitgebreid meeverzekerd? Dan hoef je alleen de melding bij ons in te voeren, wij zorgen er voor dat de arbodienst wordt ingeschakeld.
Jouw contactpersoon bij de arbodienst neemt binnen 5 werkdagen contact op met je medewerker.
Zonder Arbodienst
Heb je geen arbomodule afgesloten? Dan heb je een contract gesloten met een eigen arbodienst en dien je zowel bij ons als bij de arbodienst de melding binnen 48 uur door te geven. Om na te gaan of wij de juiste uitkering berekenen en de begeleiding correct is opgestart, vragen wij van jou periodiek informatie over de claim en een verzuimoverzicht van de arbodienst, hier staat alleen het volgende in vermeld:
Gaat je medewerker in overleg met de arbodienst weer re-integreren? Geef dit deelherstel dan door in de claim. Ga naar het tabje 'claims' en klik vervolgens op 'wijzigen claim'. Hier kun je het arbeidsongeschiktheidspercentage wijzigen per de datum dat dit van toepassing was. LET OP: een arbodienst werkt vaak met loonwaardes, bij ons moet je het arbeidsongeschiktheidspercentage invoeren. Is je medewerker bijvoorbeeld voor 20% weer aan het werk? Dan voer je bij ons een arbeidsongeschiktheidspercentage van 80% in.
Het is mogelijk deelherstellen met terugwerkende kracht in te voeren. Doe dit in ieder geval voordat je de uitkeringsspecificatie* goed gaat keuren (Hierover meer in de volgende slider). Zijn er meerdere deelherstellen geweest? Voer dit dan in chronologische volgorde in. Voer je een deelherstel in met een eerdere ingangsdatum dan het laatst ingevoerde deelherstel? Dan overschrijf je alle meldingen met een latere datum. Deze meldingen dien je dan opnieuw in te voeren in chronologische volgorde, zodat de juiste uitkering wordt berekend.
*Een uitkeringsspecificatie is een document waarin staat hoe je uitkering is berekend. Je ziet bijvoorbeeld welke inkomsten zijn verrekend.
Iedere eerste werkdag van de maand komt er een uitkeringsspecificatie klaar te staan in het werkgeversportaal over de voorgaande maand, indien er een of meerdere claims zijn geweest in die maand. Wij vragen je alle specificaties die klaar komen te staan te beoordelen en als je het hier mee eens bent akkoord te geven. Ook als er in die periode (nog) geen recht is op een uitkering en het bedrag € 0,- bedraagt, verzoeken wij je de specificatie te beoordelen en akkoord te geven. Ga hiervoor naar het tabje ‘claims’ en vervolgens naar ‘Te accorderen uitkeringen’.
Hoe wordt de uitkering berekend?
Om de uitkering te berekenen wordt het verzekerd loon van de medewerker omgerekend naar een dagbedrag. Wij gaan uit van 260 werkdagen per jaar (Jaarloon gemaximeerd tot € 110.000,- + werkgeverslasten) * dekkingspercentage / 260 dagen = dagbedrag.
Of je werkgeverslasten hebt meeverzekerd en wat je dekkingspercentage is, kun je vinden onder het tabblad 'contracten'. Klik op het plusje voor ‘verzekeringen’ en kies voor 'Verzuimverzekering 0-2 jaar'. Klik op het plusje voor ‘basismodule verzuim’ om in te zien onder welke voorwaarden de verzekering is afgesloten.
Per maand wordt er gekeken hoeveel werkdagen er in die maand waren. Vervolgens wordt gekeken hoeveel werkdagen de medewerker ziek was. Eerst worden de wachtdagen van het eigen risico in rekening gebracht. Zijn de wachtdagen overschreden? Dan volgt er een uitkering voor iedere werkdag dat de medewerker arbeidsongeschikt was in die periode. Het uitkeringsbedrag per dag wordt vervolgens vermenigvuldigt met het arbeidsongeschiktheidspercentage.
Kloppen de percentages en de bedragen? Dan kun je de uitkering akkoord beoordelen en zal de betaling verwerkt worden. LET OP: de beoordeling kun je pas versturen als je alle claims hebt beoordeeld.
Is je medewerker weer volledig aan het werk? Dan kun je de medewerker volledig hersteld melden. LET OP: nadat de medewerker hersteld gemeld is, is het niet meer mogelijk wijzigingen door te geven in de claim. Zorg er dus voor dat alle deelherstellen in chronologische volgorde zijn doorgegeven.
De eerste werkdag van de volgende maand volgt er nog een uitkeringsspecificatie voor de laatste periode. Je ontvangt een e-mail wanneer de uitkeringsspecificatie voor je klaar staat. Controleer de laatste uitkering en geef je akkoord. De laatste betaling wordt binnen 3 tot 5 werkdagen overgemaakt.
Staat het antwoord op je vraag hier niet tussen? Kijk dan eens in onze uitgebreide handleiding van het werkgeversportaal of neem contact met ons op:
Tel: 033-4642749
Mail: inkomen.zorg.claimbehandeling@asr.nl
Vergeet niet in je communicatie richting ons je contract of polisnummer te benoemen, zodat wij je goed van dienst kunnen zijn.