Als werkgever is het slim om eens in het jaar even te polsen hoe je medewerkers hun werk ervaren. Een functioneringsgesprek, of voortgangsgesprek, is een goede manier om het met je werknemer over de toekomst en het werk te hebben. In dit artikel lees je welke onderwerpen voorbijkomen, wat je er als werkgever aan hebt en we geven je 7 tips over hoe je een goed functioneringsgesprek voert.

Wat is een functioneringsgesprek?

Een functioneringsgesprek is een gesprek tussen een werknemer en een leidinggevende, waarin het functioneren tussen beide partijen wordt besproken. Tijdens dit gesprek staat verbetering centraal. Ook de beleving van het werk en samenwerking met collega’s spelen een grote rol. Wat gaat er goed? Wat gaat er minder goed? En hoe kunnen we dat samen oplossen, zodat het in de toekomst beter gaat? Meestal vindt het functioneringsgesprek jaarlijks plaats.

Wat is het doel van een functioneringsgesprek?

Als werkgever wil je weten hoe je het werk interessanter, leuker en prikkelender kan maken voor je medewerkers. Door tijdens een functionerings­gesprek te vragen om de feedback van je medewerkers, kan je aanpassingen doorvoeren waardoor zij meer werkplezier ervaren. 

Ook weten jouw medewerkers na een functioneringsgesprek hoe ze hun werk het best kunnen doen. Daarnaast voelen ze zich gezien omdat jij tijd voor ze vrijmaakt en naar hun mening vraagt. Die waardering is voor iedereen belangrijk. Het is meteen een kans om doorgroeimogelijkheden te bespreken.

Hoe bereid je een functioneringsgesprek voor?

Een goede voorbereiding is heel belangrijk voor een goed functionerings­gesprek. Ga voor jezelf goed na wat je vindt van de prestaties van je werknemer, en bedenk vooraf al welke vragen je aan hem of haar wilt stellen. Vraag ook aan je medewerker om vooraf een aantal doelen en vragen op te stellen. Sommige bedrijven gebruiken een persoonlijk ontwikkelingsplan voor dit soort gesprekken. Door je ambities, frustraties en doelen op te stellen in een plan, zorg je voor duidelijkheid en houvast tijdens het gesprek.

7 tips voor een vruchtbaar functioneringsgesprek
  • Tip 1.Bereid je goed voor. Denk na over hoe jij deze medewerker de afgelopen tijd hebt ervaren op het werk. Wat ging goed, wat ging minder goed? Blijf positief en noem concrete voorbeelden.
  • Tip 2. Pak verslagen van vorige gesprekken erbij en kijk of jullie vorige afspraken zijn nageleefd.
  • Tip 3.Zorg dat je medewerker weet waar ‘ie aan toe is. Geef vooraf duidelijk het doel en de lengte van het gesprek aan.
  • Tip 4. Verwar het functioneringsgesprek niet met het beoordelingsgesprek. Want dat gesprek is niet gelijkwaardig. Er hangt geen promotie of ontslag af van een functioneringsgesprek.
  • Tip 5. Spreek vanuit je eigen ervaringen. Dus niet: ‘het is zo’. Maar ‘in mijn beleving’, ‘volgens mij’, of: ‘op mij komt het over dat…’
  • Tip 6. Probeer open het gesprek in te gaan, bekijk het gesprek ook eens vanuit je medewerker.
  • Tip 7. Doe iets met de uitkomst van het gesprek, maak concrete afspraken die gericht zijn op betere samenwerking.
Wat levert een goed functioneringsgesprek mij op als werkgever?

Door te luisteren naar de wensen van je medewerkers, geef je ze de kans om zich te blijven ontwikkelen. Zo blijft je personeel duurzaam inzetbaar, en zorg je voor meer werkplezier. Dat is belangrijk, tevreden werknemers blijven namelijk langer aan je bedrijf verbonden. Ook kan een voortgangsgesprek stress verminderen, omdat je de signalen zo tijdig herkent.

Pretgesprek in plaats van functioneringsgesprek

Er zijn bedrijven die het officiële functioneringsgesprek hebben ingewisseld voor zogenoemde pretgesprekken of blijfgesprekken. Dit zijn meerdere korte gesprekjes gedurende een jaar, met als centrale vraag: heb jij nog plezier in je werk? Zo niet: wat kan ik als werkgever doen om je werkplezier te vergroten? Pretgesprekjes zijn een goed alternatief wanneer je het als werkgever luchtig wilt houden. 

Bij een pretgesprek, is het belangrijk dat je het simpel en luchtig houd. Vraag gewoon of je werknemer het nog een beetje leuk vindt. Krijg je een ‘nee’ te horen? Vraag dan door. Waarom is dat zo? Is je medewerker niet meer blij met zijn rol? Wil hij meer verantwoordelijkheden? Samen gaan jullie op zoek naar een manier om het werkplezier van je medewerker terug te vinden.

Zo kan a.s.r. je helpen

Een goed gesprek met je medewerkers, daar geloven wij in. Een goed gesprek kan zelfs het risico op verzuim verlagen. En de duurzame inzetbaarheid van je personeel vergroten. Onze experts weten veel over duurzame inzetbaarheid en verzuimpreventie.

Wil je meer lezen over onze verzuimverzekeringen? Daar staat wat een verzuimverzekering is en wanneer zo’n verzekering interessant is voor jou.

Download de whitepaper over goed werkgeverschap

Als werkgever zorg je goed voor je personeel. En dat gaat verder dan een goed functioneringsgesprek voeren. Wil je hier meer over weten? Download dan onze whitepaper over goed werkgeverschap en zorg ervoor dat je medewerkers graag bij je (blijven) werken!

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":true,"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"VIT_C_CHAT":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }