Het Brancheloket Apotheken biedt jou als werkgever ondersteuning bij preventie van verzuim, verzuimbegeleiding en re-integratie. Een goed preventiebeleid zorgt voor minder verzuim. En dat is weer goed nieuws voor de werkdruk en de kosten die je als werkgever maakt voor een verzuimende werknemer.
Eén loket voor gezond werken in de apotheek: dat is de kracht van het Brancheloket Apotheken.
Met een laag verzuim in jouw apotheek laat je zien dat er een gezond werkklimaat is. Voorkómen van verzuim is daarom van groot belang!
Hier vind je meer informatie over preventie van verzuim waar je jouw voordeel mee kunt doen:
Als werkgever ben je volgens de Arbowet verplicht een preventiemedewerker te benoemen. Een preventiemedewerker richt zich op preventie en het terugdringen van ziekteverzuim.
In organisaties tot 25 medewerkers kun je als werkgever deze taak zelf uitvoeren, of dit bij een externe deskundige neerleggen. Het beste kun je een interne preventiemedewerker in de apotheek aanstellen. Niet alleen worden de saamhorigheid en de sfeer 'op de werkvloer' versterkt. Medewerkers gaan zich ook meer betrokken voelen bij de bedrijfsprocessen en het arbobeleid in de apotheek. Bovendien bouwt de preventiemedewerker interne deskundigheid op, zodat kennis over arbeidsrisico's altijd beschikbaar is.
De preventiemedewerker neemt een onafhankelijke positie in tussen de belangen van de werkgever en zaken die leven onder de medewerkers. De werkgever blijft eindverantwoordelijk en neemt de besluiten. De preventiemedewerker:
Training preventiemedewerker
Het Brancheloket Apotheken biedt via MKB Vitaal een training preventiemedewerker aan. Heb je interesse, neem dan contact met ze op. Dat kan telefonisch, 085 30 38 500, of stuur een e-mail: arbo@mkbvitaal.nl.
Het spreekuur Arbeidsomstandigheden is een open spreekuur voor medewerkers die vragen of klachten hebben over hun arbeidsomstandigheden, of meer willen weten over risico’s en mogelijke voorzorgsmaatregelen voor hun veiligheid, gezondheid en welzijn. Bijvoorbeeld bij beginnende rugklachten, stress op het werk of problemen in de werkverhoudingen.
Doel van dit open spreekuur is preventie van verzuim en het tijdig bespreken van problemen in de arbeidsomstandigheden.
Iedere apotheekmedewerker kan via het Brancheloket Apotheken een afspraak maken. Een gesprek duurt ongeveer 20 minuten. Overeenkomstig de Arbowet voert een medewerker dit gesprek met een bedrijfsarts (van MKB Vitaal). Als een vervolggesprek nodig is, dan overlegt de bedrijfsarts met de medewerker en medisch verzuimbegeleider over het vervolg. Het spreekuur is niet bedoeld voor medische klachten. Daarvoor moeten medewerkers bij hun huisarts zijn.
Tijdens het spreekuur Arbeidsomstandigheden is de privacy gewaarborgd. Je kunt als medewerker een afspraak maken zonder dat de werkgever op de hoogte is. Wat er tijdens het spreekuur ter sprake komt, wordt niet gedeeld, tenzij een medewerker toestemming geeft. Dan kan met anderen, zoals de werkgever, worden gesproken over de arbeids gerelateerde ziekmakende factoren en hoe deze aangepakt kunnen worden.
Ben je als werkgever aangesloten bij het Brancheloket Apotheken, dan is het spreekuur Arbeidsomstandigheden kosteloos. Eigen risicodragers, dus werkgevers zonder verzuimverzekering, ontvangen achteraf een - geanonimiseerde - factuur.
Een prikaccident is een verzamelnaam voor prik-, spat-, snij- en bijtongevallen waarbij iemand op een zodanige wijze in contact komt met menselijk bloed en/of speeksel, dat hij of zij het risico loopt besmet te worden met hepatitis B, C en/of met hiv. Denk bijvoorbeeld aan het grijpen in een naald die niet veilig is weggegooid. Razendsnel handelen na een prikaccident is dan ook van groot belang!
Apotheken die zijn aangesloten bij het Brancheloket Apotheken zijn automatisch aangemeld bij PrikPunt, het landelijke 24-uurs meld- en adviespunt voor prik-, snij-, bijt- of spat- of krabaccidenten op het werk. Ben je als werkgever aangesloten bij het Brancheloket Apotheken, dan is aansluiting bij PrikPunt gratis. De melding en risico- inschatting zijn ook kosteloos. Aan een eventuele behandeling zijn wel kosten verbonden.
Deskundigen bepalen aan de hand van een protocol hoeveel risico de medewerker loopt. Is behandeling nodig? Dan wordt de betrokkene met een behandeladvies naar de spoedeisende hulp of voor bloedonderzoek naar een trombosedienst of huisarts verwezen. Je kunt PrikPunt bereiken via telefoonnummer (088) 774 5463. Kijk hier voor meer informatie.
Uit onderzoek van PrikPunt is gebleken dat maar een klein percentage van de medewerkers dat zich meldt na een prikaccident, gevaccineerd is tegen hepatitis B. Het advies is om alle medewerkers die het risico lopen om met naalden in aanraking te komen, te vaccineren.
Als een medewerker nog niet eerder (volledig) is gevaccineerd, dan voert VaccinatieZorg het vaccinatieprogramma uit. Het volledige programma bestaat uit drie consulten, drie vaccinaties hepatitis B, een vaccinatiepaspoort en titerbepaling (bloedonderzoek antistoffen).
Heeft je medewerker al één of meerdere vaccinaties gehad, dan wordt het vaccinatieprogramma hierop afgestemd. Klanten van PrikPunt krijgen korting op de Hepatitis B vaccinaties. Aanmelden kan via: info@vaccinatiezorg.nl.
In de Arbowet staat dat elke werkgever met personeel een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) moet opstellen. Je kunt arbodienst MKB Vitaal inschakelen om een RI&E voor je uit te voeren en de arbeidsomstandigheden in je bedrijf in kaart te brengen. Met goede arbeidsomstandigheden in je bedrijf kun je uitval van je medewerkers voorkomen. En dat heeft weer een positieve invloed op de verzuimkosten van je bedrijf. Hier lees je meer over het opstellen van een RI&E.
De Wet verbetering poortwachter is er om langdurig ziekteverzuim terug te dringen. In de wet staat wat je als werkgever moet doen om een zieke medewerker zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. A.s.r. biedt werkgevers poortwachtergarantie. Wij zorgen dan dat je aan alle verplichtingen voldoet uit de Wet verbetering poortwachter. Wil je meer weten over de Wet verbetering poortwachter en de poortwachtergarantie van a.s.r.? Lees meer over de Wet verbetering poortwachter en de poortwachtergarantie.
Dit onderzoek laat zien of er risicofactoren zijn die de kans op een ziekte vergroten. Het geeft een goede indicatie van iemands leefstijl, werkvermogen en gezondheid. Als werkgever ben je wettelijk verplicht om je medewerkers een gezondheidscheck aan te bieden. Met als belangrijk gezondheidsvoordeel dat medewerkers hiermee gezondheidsrisico’s tijdig kunnen opsporen.
Zodra een medewerker zich ziekmeldt, start het Brancheloket Apotheken met verzuimbegeleiding en re-integratie. Beide zijn gericht op een snelle werkhervatting van de medewerker. 48 uur na de ziekmelding neemt de medisch verzuimbegeleider contact met de medewerker op. Mocht de medewerker binnen twee weken niet hersteld zijn, dan belt de casemanager met de werkgever en medewerker om de re-integratiemogelijkheden te bespreken.
De casemanager is hierbij de vaste contactpersoon, voor zowel de werkgever als de zieke medewerker. Volgens de Wet verbetering poortwachter moet je als werkgever een casemanager aanstellen; de casemanager van het Brancheloket Apotheken neemt deze rol op zich.
Verzuimbegeleiding begint al op de eerste dag dat een medewerker zich ziekmeldt. De werkgever geeft het verzuim van de medewerker door aan a.s.r.
Als blijkt dat het verzuim langer dan twee weken zal gaan duren, dan informeert de medisch verzuimbegeleider de casemanager. De casemanager gaat aan de slag met het re-integratietraject, in nauwe samenwerking met de medisch verzuimbegeleider en de bedrijfsarts. Als vaste contactpersoon houdt de casemanager een dossier bij van de gesprekken met werkgever en medewerker, de uitgevoerde activiteiten en de periodiek ontvangen evaluaties. Ook onderhoudt de casemanager contact met de medisch verzuimbegeleider, de bedrijfsarts en eventuele andere begeleiders.
Is een medewerker langer dan zes weken ziek, dan stelt de bedrijfsarts een probleemanalyse op. Vervolgens stel je samen met jouw werknemer binnen twee weken een Plan van Aanpak voor re-integratie op. Hierin staat de voorgenomen re-integratieroute beschreven, met de bijbehorende activiteiten. De casemanager helpt bij het opstellen van dit Plan van Aanpak en coördineert de activiteiten die in het plan staan beschreven.
De bedrijfsarts kan bepaalde taken door de medisch verzuimbegeleider laten uitvoeren, waarbij de arts wel eindverantwoordelijk blijft. Hierdoor kan een proces sneller en effectiever verlopen. Een medisch verzuimbegeleider mag niet medisch oordelen. Wel kan een medisch verzuimbegeleider bijvoorbeeld de verslaglegging doen en het spreekuurbezoek aan de bedrijfsarts initiëren, in samenspraak met betrokken partijen. De bedrijfsarts bepaalt of het verzuim te verkorten is door een zogenaamde interventie. Als het verzuim te verkorten valt dan adviseert de bedrijfsarts een dergelijke interventie. De resultaten van het spreekuur worden door de bedrijfsarts aan de medisch verzuimbegeleider doorgegeven. De medisch verzuimbegeleider deelt een eenvoudige rapportage van dit spreekuur met de casemanager, de werkgever en de medewerker.
De casemanager bewaakt de werkhervatting en informeert de werkgever.
Als een medewerker zich ziekmeldt dan neemt de medisch verzuimbegeleider binnen 48 uur contact met hem op. De medisch verzuimbegeleider kent alle medische protocollen en werkt nauw samen met de bedrijfsarts. De medisch verzuimbegeleider voert telefonisch een aantal taken uit namens de bedrijfsarts. Zo hebben wij snel zicht op de klachten van je medewerker. Zo kan de juiste medische begeleiding, snel na de ziekmelding, in gang gezet worden.
Andere taken van een medisch verzuimbegeleider zijn:
Je hoeft niet langer te wachten op de uitkomst van een spreekuur bij de bedrijfsarts. Ook heb je als werkgever eerder zicht op de totale verzuimduur en de re-integratie activiteiten.
Een interventie is een behandeling, training of begeleiding waardoor de zieke medewerker inzicht krijgt in problemen en beperkingen en daarmee leert om te gaan, met het doel het werk te hervatten, binnen of buiten de organisatie. Ook worden interventies preventief ingezet. Het Brancheloket Apotheken zet vaste interventiebedrijven in. Zij leveren ondersteuning door bijvoorbeeld psychologen, fysiotherapeuten, juristen, arbeidsdeskundigen of arbeidsbemiddelaars.
De bedrijfsarts en interventiebedrijven bekijken welke mogelijkheden de medewerker heeft, ondanks de klachten. Zij kiezen voor de interventie die het meest bijdraagt aan duurzaam herstel en een korte verzuimduur.
Dankzij deze aanpak van het Brancheloket Apotheken hervat de medewerker het werk vaak aanzienlijk sneller dan bij behandeling door reguliere medische zorgverleners. De prestaties van de interventiebedrijven en de vooruitgang van de medewerker worden door het Brancheloket gemonitord. Dit gebeurt door middel van evaluaties op het niveau van de individuele medewerker en op het niveau van de bedrijfsprestatie.
Brancheloket Apotheken heeft geen financieel belang bij de inzet van interventies. Wij kiezen altijd het meest geschikte interventiebedrijf.
Je bent als werkgever volgens de Wet verbetering poortwachter twee jaar lang verantwoordelijk voor de re-integratie van een arbeidsongeschikte werknemer. Kan een werknemer niet in jouw eigen bedrijf re-integreren, dan moet de re-integratie worden gericht op (ander) werk, bij een andere werkgever. Dit heet re-integratie tweede spoor.
De casemanager vertelt je over de inzet van een tweede spoorbedrijf en geeft aan wat jouw verplichtingen zijn. Jij of een bemiddelaar van een tweede spoor bedrijf helpen de werknemer bij het vinden van ander werk, en motiveren en ondersteunen de werknemer gedurende het gehele traject.
Tweede spoor re-integratie is een ingrijpend proces. Je kunt jouw medewerker zelf begeleiden bij het zoeken naar ander werk. Je kunt ook via Brancheloket Apotheken een tweede spoor bedrijf inschakelen dat de werknemer bemiddelt naar ander werk.
Wat je ook kiest, de verantwoordelijkheid ligt altijd bij jou als werkgever. Het Brancheloket Apotheken kan je tijdens het hele proces adviseren en ondersteunen, zoals je vertellen op welke vergoedingen vanuit de verzuimverzekering je eventueel kunt rekenen.
Heb je vragen over jouw rol bij de re-integratie van jouw werknemer, dan helpen wij je graag verder.
De casemanager van a.s.r. re-integratie is eerste aanspreekpunt voor werkgevers die vragen hebben over het Brancheloket Apotheken.
Adres
Brancheloket Apotheken
Postbus 2072
3500 HB Utrecht
E-mail: info@brancheloketapotheken.nl
Telefoonnummer (klantenservice): 030 257 2920