De krappe arbeidsmarkt, bezuinigingen en een verhoging van de pensioenleeftijd zorgen ervoor dat je moet investeren in de mobiliteit van je medewerkers. Hoe benut je hun volledig potentieel? Welke middelen zet jij in om personeel te krijgen, te behouden en misschien ook wel om afscheid van te nemen? Op deze pagina vind je alle instrumenten om kansen en mogelijkheden op de arbeidsmarkt tijdig te zien en op te reageren.

Wat is mobiliteit?

Mobiliteit is het in beweging komen en blijven van medewerkers met als doel ze gemotiveerd en duurzaam inzetbaar te houden. Persoonlijke en organisatiedoelstellingen horen daar zoveel mogelijk op aan te sluiten. Binnen je bedrijf kan je de definitie ook breder trekken. Hoe bereid en in staat zijn je mensen om, voor henzelf en jouw bedrijf, zich te ontwikkelen, te veranderen van functie, van werkgever, van regio en misschien wel van beroep? 

Mobiliteit kent verschillende mobiliteitsvormen. Mobiliteit: 
  • kan van richting veranderen. Je hebt interne of externe mobiliteit;
  • kan vrij of gedwongen zijn;
  • kent een verticale of horizontale groei;
  • is preventief of curatief;
  • kent een operationele of strategische doelstelling.

Je wilt dat je medewerkers op hun plek zitten, maar ook voldoende ruimte hebben om te groeien. De één zal streven naar een managementfunctie, de ander misschien naar een meer vakinhoudelijke baan. Welke kant iemand op beweegt is voor iedereen anders. Het is daarom goed om te kijken naar medewerkers als individu binnen je bedrijf. Een goed hulpmiddel bij het kijken naar mobiliteit is onze loopbaanscan.

Alles over mobiliteit en ontwikkeling van personeel
Voordelen van mobiliteit voor jouw bedrijf

Een goed gehanteerd mobiliteitsbeleid draagt bij aan jouw doelstellingen en levert veel voordelen op voor je bedrijf, zoals:

  • voldoende loopbaanmogelijkheden creëren voor personeel;
  • een aantrekkelijk werkgeversmerk worden;
  • het behouden van tevreden medewerkers;
  • het optimaal benutten van het ontwikkelpotentieel van medewerkers;
  • het aantrekken van nieuw personeel.

Hoe verhoog je de arbeidsmobiliteit?

Het duurzaam in beweging krijgen van medewerkers blijft voor veel hr-managers en werkgevers een uitdaging. Je verhoogt de arbeidsmobiliteit door de juiste ondersteuning te bieden op het gebied van scholing, ontwikkeling en tevredenheid. Een mobiliteitsbeleid is een combinatie van regelingen en instrumenten, zodat medewerkers hun volledig potentieel benutten met persoonlijke winst, maar ook voor de organisatie.

Deze mobiliteitsinstrumenten verhogen de mobiliteit van je medewerkers

Opleidingen en trainingen dragen bij aan het ontwikkelvermogen van je medewerkers. Denk hierbij ook aan bij- en omscholing. Maar ook wanneer je medewerker is uitgevallen, wil je dat deze persoon zo snel mogelijk en succesvol re-integreert. Dit kan ook op verschillende manieren, afhankelijk van de gezondheid en mobiliteit van de persoon. Deze instrumenten kan jij toepassen: 

  • Loopbaanoriëntatietrajecten
  • Outplacement
  • Scholing, bijscholing, omscholing of herscholing
  • Promotie en demotie (ook wel remotie genoemd)
  • Individueel ontwikkelplan of een loonstijging
  • Stages, coaching, loopbaanbegeleiding of detachering
  • Job rotation of taak- en functieroulatie
Meer weten over duurzame inzetbaarheid

Als je als werkgever aan de slag gaat met duurzame inzetbaarheid levert dat meteen resultaat op. Gezonde, gemotiveerde en gelukkige medewerkers zijn productiever en minder vaak ziek. Daarnaast kunnen je medewerkers langer doorwerken. Zo kun je als werkgever optimaal profiteren van de investering in je medewerkers. Bekijk onze pagina Duurzame inzetbaarheid voor meer informatie.

Hoe helpt a.s.r. bij een re-integratie?

MKB ondernemers kunnen a.s.r. re-integratie inschakelen. We ontzorgen onze klanten zoveel mogelijk bij verzuim en helpen om verzuim te voorkomen. Met onze re-integratiedienstverlening wordt een zieke werknemer sneller geholpen. De Ontzorgmanager van a.s.r. re-integratie werkt nauw samen met de bedrijfsarts en de arbodienst. Ook ondersteunen wij werkgevers in het ingewikkelde proces van wetten en regels als een werknemer ziek uitvalt. Lees meer over de diensten van a.s.r. re-integratie. Bekijk ook onze MKB Verzuim-ontzorgverzekering.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }