Phishing gebeurt heel vaak via de mail: criminelen sturen jou een mailtje namens een instantie (zoals je bank, verzekeraar, creditcardmaatschappij, telefoonprovider of bekende betrouwbare instanties zoals Netflix, het Centraal justitieel incassobureau of Afterpay). In die mail staat dat je ergens moet klikken om bijvoorbeeld in te loggen of geld over te maken. Op deze manier proberen criminelen je creditcardinformatie, identificatiegegevens of andere persoonlijke gegevens te achterhalen om ze vervolgens te kunnen misbruiken. Geld en/of informatie kan worden gestolen, identiteitsfraude kan worden gepleegd en er kunnen bijvoorbeeld bestellingen geplaatst worden met jouw creditcardgegevens.
Phishingmails zijn op het eerste gezicht nauwelijks van echt te onderscheiden. Toch zijn er een aantal dingen waar je op kunt letten als je zulke mails ontvangt.
Phishing gebeurt het vaakst via de mail, maar je kunt bijvoorbeeld ook SMS-berichten of telefoontjes krijgen waarin mensen naar je gegevens vragen. Ga hier niet op in, zeker niet als degene waar je mee spreekt geen Nederlands spreekt (maar alleen Engels).
Ga altijd bij jezelf na hoe betrouwbaar de instantie is die iets van je wil. Als je hieraan twijfelt, neem dan zelf even contact op met het bedrijf om te controleren of ze weten van de mail, de SMS of het telefoontje dat je zojuist hebt ontvangen.
Ben je ondanks bovenstaande tips toch nog bang slachtoffer te worden van cybercriminaliteit? Met de Inboedelverzekering van a.s.r. ben je standaard verzekerd tegen cyberincidenten. Meer informatie informatie vind je op de pagina over de inboedelverzekering.