De websites van ASR Nederland maken gebruik van cookies. Sommige cookies plaatsen we altijd, bijvoorbeeld om de websites goed te laten werken en om het gedrag erop volledig anoniem, te kunnen analyseren. Daarnaast plaatsen we cookies zodat jij feedback kunt geven, voor social media of om relevante advertenties op websites van derden te plaatsen. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze websites. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Ga je akkoord met onze cookies, dan kunnen we jouw online gedrag, nadat je bent ingelogd, combineren met (persoons)gegevens die je online achter laat of eerder aan ons hebt verstrekt. Wil je zelf aangeven voor welke cookies je toestemming geeft, klik dan op 'Wijzig mijn instellingen'. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
Ze organiseren kennissessies over cybercrime. Want De Vogel vindt dat mensen zich net zo bewust moeten worden van de schaderisico’s bij cybercrime als bij brand. In gesprek met specialist Anouk van der Sluijs-Nagtegaal.
Anouk: “Cybercrime is meer dan alleen een IT-probleem. Phishing, identiteitsdiefstal, DDoS-aanvallen, malware vallen eronder. Maar ook het versturen van een e-mail naar een grote groep ontvangers in CC. Twee op de drie ondernemers krijgt vroeg of laat te maken met cybercrime.
De menselijke factor is één van de belangrijkste aandachtspunten. Een veelvoorkomende manier waarop cybercriminelen kunnen toeslaan, is als medewerkers onbewust een mailtje openen en op een linkje klikken. Daarom adviseren wij: begin met het bewustmaken van je personeel. Praat erover met elkaar. Wees duidelijk in je beleid: laat geen dossiers achter op je bureau, open geen linkjes in mails van onbekende afzenders en wees je ervan bewust dat je risico loopt als je een laptop of werktelefoon mee naar huis neemt. Wat daarbij heel belangrijk is: zorg dat personeel weet wat een hack is, hoe een hack ontstaat en wat ze moeten doen bij een mogelijke hack. Zo maak je het onderwerp bespreekbaar. Want je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als een hacker via een medewerker inbreekt en maanden zijn gang kan gaan, omdat een medewerker het niet doorheeft of niks durft te zeggen.”
Anouk: “Veel kleinere bedrijven zijn te druk om aandacht te besteden aan beveiliging tegen cybercrime. Of ze denken dat hun data niet interessant zijn. Je hoort in het nieuws immers vaak over grote bedrijven en banken die het slachtoffer worden van hacks. Maar dan noem ik het voorbeeld van de kleine drukkerij die het doelwit werd van cybercrime. Er kwam iemand binnen met een usb-stick en de vraag om bestanden op die stick af te drukken. Met die usb-stick werd vervolgens het hele systeem geïnfecteerd waardoor die drukkerij wekenlang niet heeft kunnen draaien. Het gevolg: de drukkerij is failliet gegaan.”
Anouk: “Bijvoorbeeld imagoschade. Klanten worden niet vrolijk van een bedrijf waar hun gegevens niet veilig zijn. Bij een onderhoudsgesprek met een klant vraag ik altijd: wat zijn jullie kroonjuwelen? Welke machine gebruiken jullie dagelijks? Want die kan gehackt worden en dat kan allerlei vormen van schade betekenen. Dan zie je mensen wel even wakker schrikken.”
Anouk: “Als mensen zich bewust worden van de risico’s van cybercrime, willen ze graag weten hoe ze het morgen beter kunnen doen. Kleine dingen waar ze snel winst mee kunnen behalen. Een van onze sprekers gaf een goed voorbeeld van zo’n kleine verbeteractie: verander je wachtwoorden regelmatig. Behandel je wachtwoorden als je onderbroeken. Die verwissel je ook regelmatig en deel je met niemand. Zo’n voorbeeld blijft wel hangen!”