Ga naar de hoofdinhoud
Home "Doe wat je belooft, dus beloof niet te veel"
Hans en Kees van Klaarbergen van Dominass

"Doe wat je belooft, dus beloof niet te veel"

11 februari 2020

Hans en Kees van Klaarbergen zijn broers en runnen assurantiekantoor Dominass én assurantiebureau Prima voor elkaar. Dat doen ze samen met hun enthousiaste en betrokken medewerkers en met veel aandacht voor hun maatschappelijke rol. Hun bijzondere manier van bedrijfsvoering leidde ertoe dat ze verkozen zijn tot ondernemer van het jaar. Wij gingen in gesprek met Hans van Klaarbergen, over zijn manier van ondernemen.

Hans: "Ons assurantiebedrijf Dominass heeft mijn vader 32 jaar geleden opgericht. Speciaal voor predikanten en theologen. Ik kwam er na 2 jaar bij met de intentie om er 3 jaar te werken. Maar ik ben er nooit meer weggegaan. Na een aantal jaar kwam mijn broer Kees erbij en is mijn vader met pensioen gegaan. Kees is extreem goed met cijfers en automatisering. Wij vullen elkaar perfect aan. Samen hebben we in 2007 het assurantiebureau Prima voor elkaar opgericht. Een kantoor dat zich uitsluitend richt op inwoners van de Neder Betuwe (zo’n 10.000 huishoudens). Met als doel: 30% van deze regio te bedienen. Dat is inmiddels gelukt."

Wat is jullie succesformule?

"Wij bezoeken iedere klant persoonlijk, we werken alleen met totaalrelaties en we werken op basis van vertrouwen. Bij ons hoeven potentiële klanten dus geen ellenlange formulieren in te vullen. We kijken steeds naar de klantbehoefte. Dat is niet: veel contact met ons, maar wel: als iemand schade heeft, meteen actie! Daarom nemen wij alle telefoontjes direct op en krijgen onze klanten meteen een betrokken deskundige aan de lijn. Schade wordt over het algemeen hersteld door lokale schadeherstellers. Zo vindt herstel snel, goed en duurzaam plaats. De nota voor herstel gaat rechtstreeks naar ons. 

Wij geloven vooral in verantwoord maatschappelijk ondernemen. Dus andersom. Dat betekent voor mij dat ik constant om me heen kijk en zoek waar ik niet met woorden, maar met daden waarde kan toevoegen. En dan doe ik het gewoon. Neem schoolpleinen bij ons in de buurt. Als er geen geld is om alles op te knappen, dan regelen wij dit. Omdat wij de urgentie voelen en er financiële ruimte voor maken. Privé leef ik ook zo.  

Ook op andere manieren zijn wij betrokken in de regio. Zo ondersteunen wij vrijwilligers, bijvoorbeeld bij sportclubs. Die sponsoren wij niet met een shirt waar ons bedrijfslogo op staat, maar met de tekst: Prima vrijwilliger, Prima verkeersregelaar, Prima scheidsrechter et cetera. Zo dragen de mensen onze shirts met trots. Ook ondersteunen wij veel activiteiten financieel. Onze eigen medewerkers helpen onder werktijd mee als vrijwilliger. Dat is namelijk leuk! a.s.r. doet dat trouwens ook. Zij hebben aandacht voor mensen, onderscheiden zich door hun poging om de afstand tussen de mensen te verkleinen."

Welke projecten doen jullie nog meer?

"Een aantal jaar geleden merkten we dat de lokale middenstand last kreeg van online winkelen. We zijn met de twaalf winkeliers om de tafel gaan zitten, stelden de vraag: Wat hebben dorpelingen aan jullie? Vervolgens bedachten we een plan. Al onze bestaande en nieuwe klanten ontvangen een setje waardebonnen t.w.v. € 25,-. Die kunnen zij besteden bij een deelnemende winkel in de buurt. Ook als zij iemand doorverwijzen naar ons, krijgen ze deze waardebonnen. Als iemand een offerte opvraagt bij ons in het zorgseizoen, krijgt hij ook waardebonnen t.w.v. € 10,-. Zo steunen wij de lokale middenstand. Inmiddels hebben wij voor EUR 130.000 aan waardebonnen weggegeven. Nu breiden we de samenwerking met de winkeliers uit door een spaaractie: bestaande klanten krijgen een spaarboekje bij hun polis. Mensen die een offerte opvragen ook. Daarmee sparen ze voor een gratis product bij de winkelier. Dit werkt zo goed, ook omdat bestaande klanten altijd hetzelfde cadeautje krijgen als nieuwe klanten."

U heeft de publieksprijs “Ondernemer van het jaar” gewonnen. Heeft u tips voor andere ondernemers?

"Maak een keuze en ga dat gewoon heel goed doen. Zo zeg je Ja tegen een klein aantal dingen. En Nee tegen veel dingen. Je leven als ondernemer wordt daar ongelofelijk leuk en overzichtelijk van. Zorg dat je primaire processen op orde zijn, zo hou je tijd over. Communiceer open. Gewoon zeggen wat je bedoelt, je inleven, beslissingen durven nemen; ondernemen!

Verder wil ik mensen op het hart drukken om goed om te gaan met je collega’s/personeel. Bij ons werkt iedere full-timer op papier 40 uur, maar in de praktijk maximaal 36 uur. Omdat uit onderzoek blijkt dat mensen maar 32 uur productief op kantoor kunnen zitten per week. Dus nemen ze lekker een dagdeel betaald vrij waarin zij lekker sporten of de kinderen naar school kunnen brengen. Ook mogen ze meebeslissen over de dingen die we bedenken. Ons motto: “Doe wat je belooft, dus beloof niet te veel. Ik hou gewoon van tevreden mensen: medewerkers én klanten."

 


Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }