Ga naar de hoofdinhoud
Home Droomwoning of bouwval?
Een bordje voor een huis waarop staat verkocht

Droomwoning of bouwval?

27 september 2017

Aankomende zaterdag is het Open Huizen Dag. Ben jij van plan om een huis te kopen? Dan komt er vast van alles op je af. Weet jij waar je onderhoud technisch op moet letten bij het kopen van een huis? En een bouwkundig rapport, wel of niet doen? Wij zetten het voor je op een rij.

Bouwkundige keuring

Ga je een huis kopen? Voor de koop moet jij onderzoeken of het huis gebreken vertoont. Als koper heb je namelijk een onderzoeksplicht en dat is best lastig bij je eerste huis. Laat een bouwkundige keuring uitvoeren. Zo weet je als huizenkoper waar je aan toe bent. Een inspecteur onderzoekt de woning op verborgen gebreken, zoals lekkages, houtworm en houtrot. Een bouwkundige rapport geeft inzicht in de staat van de woning en kun je gebruiken bij de onderhandelingen door te starten met een lager openingsbod. De bouwkundige keuring wordt uitgevoerd door een ervaren bouwkundige.

Kies voor een inspecteur van een gecertificeerd inspectiebureau, met rapportages die worden erkend door onder andere de Nationale Hypotheek Garantie.

Gefeliciteerd, je hebt een huis gekocht! Nu alleen nog je droomhuis verzekeren tegen eventuele schade of diefstal met een woonhuisverzekering. Als verzekeraar kijkt a.s.r. naar het risico op schade in jouw huis. Als het huis goed is onderhouden dan is de kans op schade een stuk kleiner. 
Met een bouwkundige keuring krijg je geen korting of extra garanties op je woonhuisverzekering. Maar schade aan je woning door achterstallig onderhoud en constructiefouten zijn niet verzekerd. Verzekeraars verzekeren onzekere voorvallen maar bij achterstallig onderhoud of constructiefouten is daar geen sprake van. Door een bouwkundige keuring worden achterstallig onderhoud en constructiefouten ontdekt en kom je bij een eventuele schade niet voor verrassingen te staan. Het is vervolgens wel toegestaan om te gaan klussen in je nieuwe huis zodat het uiteindelijk je droomwoning wordt. Neem contact op met jouw adviseur of verzekeraar voor meer informatie over een woonhuisverzekering.

Bouwkundige checklist

  • Geluidsoverlast: Bij woningen die gebouwd werden voor 1995, werd weinig aandacht besteed aan geluidsoverlast. Vraag naar geluidsoverlast bij de huidige eigenaars. Je wilt niet meegenieten als de buren het toilet doorspoelen of de trap oplopen.
  • Vocht & Tocht: Controleer of er genoeg ventilatiemogelijkheden zijn in huis zoals ventilatieroosters en ramen die open kunnen. Let ook op vochtplekken! Kijk waar nodig ook even in de kruipruimte, misschien is daar water aanwezig. Een vochtig huis is niet goed, ook niet voor je gezondheid.
  • Verborgen gebreken: Let op verborgen gebreken en de onderhoudsstaat van het huis. Controleer scheuren in de muren en de staat van het dak. Lees hier meer over verborgen gebreken.
  • Asbest: Is er in de woning en bijgebouwen asbest aanwezig? Asbest wordt meestal uitgesloten in koopaktes. De verkoper is namelijk verplicht om asbest in huis te melden, anders is het een verborgen gebrek. Als asbest uitgesloten is in de koopakte, kan de vorige eigenaar niet meer aansprakelijk worden gesteld. Wees daarom altijd alert op de aanwezigheid van asbest.
  • Elektra: Let hier vooral op bij woningen tot het bouwjaar 1980. De verdeling van groepen is erg belangrijk. Het is in oude huizen niet altijd mogelijk om de wasmachine, droger en vaatwasser op dezelfde groep aan te sluiten.
  • Fundering: Meestal is de fundering in orde maar vraag vooral in de grote steden naar de funderingscode. En in oudere woningen duiden scheuren op funderingsproblemen.
  • CV installatie: Bekijk de CV installatie. Hou oud is de ketel? Welke radiatoren zijn er gebruikt en hoe zijn ze opgehangen? Een CV ketel wordt meestal na 12 jaar vervangen.
 

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }