Ga naar de hoofdinhoud
Home ,,Ik schrok enorm toen ik het slachtoffer bleek van een hack"
Slotje voor een beeldscherm met programmeercode

,,Ik schrok enorm toen ik het slachtoffer bleek van een hack"

24 juni 2019

Het zou je maar overkomen: nietsvermoedend open je een mailtje van een bekende afzender en voor je het weet ben je het doelwit van hackers. Het overkwam Peter Groot van Groot Assurantiën in Schagen.

Wat is er precies gebeurd en hoe kon het gebeuren?

Peter Groot: "Tegenwoordig werken we veel digitaal en via de mail. We hebben een softwareprogramma dat ongewenste mail meestal tegenhoudt, maar ik kreeg op een drukke dag een mailtje van KPN binnen met een nota. En we zijn klant bij KPN, dus er gingen niet meteen alarmbellen af toen ik dat mailtje opende. In een flits zag ik dat er een zip-bestand bij zat en toen ik erop klikte werd mijn computer geblokkeerd.”

Hoe is het afgelopen met deze hack?

”Ik heb meteen ons externe IT-bureau gebeld en zij vertelden dat ik te maken had met een hack. Gelukkig hebben wij een softwareprogramma dat dagelijks (’s nachts) veiligstelt, het beveiligt alle assurantieprogramma’s. Het meeste kon teruggezet worden, maar mijn bureaublad was ik kwijt. Al met al heeft deze hack ons kantoor zo’n 900 euro gekost om alles terug te zetten en ik was er een hele dag mee kwijt.

Hoe kijkt u aan tegen een cyberverzekering of cyberpreventiedienst?
Heeft u tips om een hack te voorkomen?
  1. Zorg voor goede beveiliging en laat je deskundig adviseren. De speciale software heeft onder andere ons assurantiepakket goed beveiligd.
  2. Blijf verder altijd alert, ook als het druk is. Check het mailadres van de afzender en lees verder dan het logo. Controleer goed of alles klopt.
  3. Zip-bestanden openen wij niet meer. Als we zo’n bestand krijgen via de mail, sturen wij standaard een mailtje terug met het verzoek om een ander bestand.
  4. Wat ook helpt: bezoek geen websites die niet werk-gerelateerd zijn. Ik heb het gevoel dat er een schaduwcircuit achter mijn pc draait en met de verkeerde websites haal je rommel binnen.
  5. Wat ik ook storend vind, is cookiebeleid waarbij je alles maar moet accepteren, voordat je de website kunt bezoeken. Daar word ik steeds kritischer op.”
Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }