Home Blogs van a.s.r. Leren skiën voor beginners: je eerste skiles!

Leren skiën voor beginners: je eerste skiles!

20 februari 2020

Nog nooit geskied en hebben jouw vrienden je eindelijk zover om je stoute (ski)schoenen aan te trekken? Voor de eerste keer skiën, spannend! Daarom hebben wij een mini skiles van skileraar Dominique van Duijne voor je geregeld. Hiermee kan jij de eerste stappen zetten. Bekijk dus snel de video en lees onze tips. 

Hoe moet je skiën?

  1. Neem de juiste houding aan: het is belangrijk dat je in een goede houding gaat staan. Daardoor krijg je het meeste controle. Een goede houding begint onderaan: ga op heupbreedte staan - zo sta je stabiel. Daarna buig je je enkels, heupen en knieën zodat je wat gebogen staat. Als je schenen tegen je skischoenen komen is het goed! Daardoor heb je een groter bewegingsbereik. Je handen houd je voor je, waardoor je in balans blijft. En niet geheel onbelangrijk: kijk altijd voor je! Degene achter je doet dat ook! Zo zie je waar je naartoe gaat en voorkom je ongelukken.
  2. Leer te remmen: wil je je snelheid onder controle krijgen, dan moet je leren remmen. Op ski’s kun je remmen door je latten te vormen naar een pizzapunt of een ploeg. Hoe groter de pizzapunt, hoe harder je remt. Door kracht te zetten op je dalski, het been dat naar het dal toe staat, rem je ook goed af. Zo kun je zelfs op een steile berg tot stilstand komen! Maak je je punt of ploeg te klein, dan ga je juist sneller. Je kan ook stoppen met glijden door parallel te skiën. Zet je ski’s dicht bij elkaar en maak kleine bochtjes door de berg weer op te skiën. Zo rem je af, houd je de controle en kom je makkelijker tot stilstand.
  3. Begin niet te hoog: loop in het begin niet te hard van stapel. Begin wat lager op de berg dan jouw vrienden misschien doen. Geef jezelf de tijd om te wennen aan het skiën en aan het feit dat je glijdt. Je kan altijd een andere piste pakken als jij je wat zelfverzekerder voelt op de berg. Dus doe het rustig aan!
  4. Pas op voor de derde dag: de derde dag is voor beginnende skiërs het gevaarlijkst. Je hebt al twee dagen gesport, je benen zijn waarschijnlijk verzuurd en je bent vermoeid. Op de derde dag gebeuren dan ook de meeste ongelukken. Dus pas op! Doe rustig aan, je hebt nog alle tijd.
  5. Ga op skiles: zorg dat je op de juiste wijze een eerste instructie krijgt. Wij raden je aan om zo’n vijf tot tien skilessen te nemen in Nederland. Vóór je vertrek dus. Dan weet je zeker dat je het kan en ga je met vertrouwen de piste op. Ook fijn; dan geniet je gelijk meer van de sneeuw en het uitzicht!
  6. Geniet: volgens Dominique is er niks mooier dan een strakke piste en voelt er niks lekkerder dan het nemen van lange bochten op je ski’s. Klinkt goed, dat belooft wat! Met onze tips ga je in ieder geval niet helemaal als een leek de latten op. 

Wil jij meer weten over de voorbereiding? Bijvoorbeeld waar je op moet letten bij het kiezen van skikleding, of wat je allemaal mee moet nemen? Lees dan onze blog over hoe je goed voorbereid op skivakantie gaat.

Beloning voor het skiën? Dat kan!

Wil je ook nog beloond worden voor het bewegen tijdens de skivakantie? a.s.r Vitality beloont je voor bewegen. Verdien punten en lever die in voor cashback op je activity tracker of kortingen, bijvoorbeeld voor een nieuwe ski-outfit bij de Intersport! Zo kan je nog een beetje extra genieten van je inspanning.

Veel plezier op wintersport!


Meer verhalen